A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

A Google Ads és az Analytics méréseinek különbségei I.

Adott két Google termék/szolgáltatás, az Analytics és az Ads — nyilvánvalóan jóban vannak egymással. De akkor hogy fordulhat elő, hogy azonos mutatóknál, azonos időszakot vizsgálva eltérő számokat látunk a két felületen? Rögtön elmagyarázzuk.

Statisztikai adatok kinyerése

Ahhoz, hogy az Analytics felületén Google Ads adatokat is kaphassunk (és fordítva), össze kell kapcsolnunk a két fiókot – csak ezután válik minden adat megtekinthetővé.

Vegyünk példának egy webáruházat, és az egyik legfontosabb mutatószámot, a bevételt! Tegyük fel, hogy a Google Ads konverziós kódja ugyanazt a bevételi értéket kapja meg, amit az Analytics e-commerce mérőkódja. Ez ugyan evidensnek tűnik, mégis sokszor már itt eltéréseket tapasztalhatunk (pl. áfa, szállítási költség, visszatérítések).

Ha a követőkódok ugyanazt az értéket kapják, mégis differencia lép fel, akkor a probléma a mérés alapműködésének különbségében keresendő.

A konverziók optimalizálhatósága

A hirdetéskezelőben a kampánymenedzser határozza meg azt, hogy egy Google hirdetésre kattintást követően hány napig számolja a rendszer konverziónak a vásárlást a klikkeléstől számítva. Ez az úgynevezett konverziós időtartam, melynek alapértelmezett értéke 30 nap (1 és 90 nap közé lehet beállítani). Tehát ha valaki az utolsó hirdetésünkre való kattintás után 30 napon belül befejezi a vásárlást, akkor megjelenik a statisztikákban, azon túl viszont nem.

Google Analytics előnyei

Az Analytics az Ads-szel szemben minden egyes vásárlást rögzít, és hozzárendeli azokat egy forráshoz. Sokféle forrásból érkezhet forgalom; a leggyakoribbak ezek közül: Google organikus, Google CPC (hirdetések), direkt forgalom, Facebook organikus, Facebook CPC (hirdetések). Az Analytics az alapértelmezett beállítások szerint 6 hónapig minden vásárlást az utolsó nem direkt forgalomból származó forráshoz rendel.

Tehát ha például egy felhasználó Facebook-hirdetésből kattintva jutott el a weboldalunkra, majd még aznap egy Ads-hirdetésre kattintva újra ellátogatott hozzánk és vásárolt is, akkor az Analytics az általa hozott konverziót teljes egészében a Google CPC forráshoz kapcsolja. Ebben az esetben azonos időszakot vizsgálva mindkét felületen ugyanannak a számnak „kellene” megjelennie. Közel sem biztos azonban, hogy ez így is lesz, hiszen nem mindenki fejezi be egy nap alatt a vásárlást.

A kevés adat téves statisztikát eredményezhet

Az Analytics mindig a vásárlás tényleges napjára rögzíti az adatokat, az Ads viszont az utolsó kattintás napjára. Tegyük fel, hogy már hétfőn ráklikkeltünk egy Google hirdetésre, majd hosszas mérlegelés után mégis pénteken vásároltunk. Ekkor az Analytics péntekre, míg a Google Ads hétfőre rögzíti a konverziót. Rövidebb időszakot vizsgálva azonnal láthatóvá válik a különbség.

Felmerül a kérdés: ha ekkora eltérés lehet a két mérés között, akkor van-e értelme összehasonlítást végezni, illetve hogy melyiknek higgyünk inkább? Hogy erre mit válaszolunk, az több tényezőtől is függ.

Több időszakot érdemes mérlegelni

Ha nincs túl sok forrásból származó felhasználónk, illetve vásárlásunk, akkor valószínűleg nem fogunk nagy eltéréseket látni. Ha a konverziós útvonal rövid, tehát kevés különböző forrás követi egymást a vásárlás során, akkor nagy differenciára nem számíthatunk. Ha a felhasználók túlnyomó része 1 nap alatt befejezi a vásárlást, akkor a különbség elenyésző lesz.

Minél nagyobb időszakot vizsgálunk, annál nagyobb eséllyel számíthatunk kiegyenlítődésre, és vehetjük észre a kiütköző problémákat. Ahogy minden statisztikai elemzésnek, úgy ennek is a megfelelő mennyiségű adat az alapja. Ha mindezek ellenére nagy eltérést látunk a bevételben a két felületen, akkor érdemes inkább a segített konverziók, illetve az attribúciós modell-összehasonlító eszköz riportját használnunk, hogy jobban megértsük vásárlóink viselkedését. De erről részletesebben majd egy későbbi blogbejegyzésben…

Vissza az oldal tetejére