A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Miért ilyen drágák az online marketing ügynökségek?

A Google keresőoptimalizálás és az AdWords hirdetés ma már szinte minden vállalkozás számára kikerülhetetlen marketing eszköz. Elemzésünkben az ügynökségi díjakat vettük górcső alá.

Vállalkozóként egyre többször találkozik az ember az „online marketing” varázsszóval, és sokszor érthetetlen, hogy miért kell ezen szolgáltatások szakértő kezeléséért „aránytalanul magas” díjat fizetni.

Pedig a valóságban a hazai ügynökségi árak töredékei a külföldi ügynökségi díjaknak, miközben a hirdetett termékek, vagy szolgáltatások árai közel sem mutatnak ekkora különbséget.
Egy 2-50 fős online ügynökség átlagos havi díjai különböző régiókban:

  • USA: 1 001 - 15 000$
  • EU: 750 - 7 500$
  • HU: 130 – 1 300$ (40 000 - 400 000Ft)

A fentiekből jól látható, hogy a magyar ügynökségek ötödannyi (átlagosan mindössze 18%-nyi) pénzt kérnek el az online marketing munkáért, mint európai társaik, miközben az Eurostat adatai szerint a hazai árszínvonal az uniós átlag 57%-a.

Másképp fogalmazva a alacsonyabb hazai árszínvonalat figyelembe véve is jóval olcsóbban jutnak hozzá hazánkban a vállalkozások a digitális marketing kínálta lehetőségekhez - annak ellenére, hogy az ügynökségek által elterjedten használt szoftverek itthon ugyanolyan drágán érhetőek el, mint külföldön (jellemzően havi 150 - 5 000$).

De hogy tudná ezt a díjazást megfizetni egy kkv?

Hogy ismét a külföldi példához nyúljunk, egy kutatás szerint a 2-50 fős európai ügynökségek ügyfélkörének 80%-át kkv-k alkotják, akik igenis képesek és hajlandóak a fent említett árakat megfizetni a fogyasztók meghódítása érdekében. Sőt, az elsősorban kis- és középvállalkozásokra szakosodott európai ügynökségek többsége létszámban növekedni szeretne a jövőben, ráadásul 2017-re díjemelést is tervez, tehát mindenképpen elmondható, hogy az online marketing nem csak a „nagyok játéka”.

(Itt halkan megjegyeznénk, hogy a díjemelés nem csupán úri hóbort az ügynökségek részéről; a költséges szoftverek mellett folyamatosan növekvő működési költségekkel kell szembenézniük, az egyre szofisztikáltabb hirdetési platformok és a növekvő hirdetői verseny miatt folyamatosan emelkedik a projektekre fordított idő)

Természetesen vannak különbségek piacok, iparágak, árrések tekintetében, azonban fontos látni azt is, hogy egy olyan folyamatosan bővülő szegmensben, mint az online marketing, a korai belépők elég nagy versenyelőnyre tudnak szert tenni a tétovázó konkurenciával szemben.

Miért ennyire fontos az online megjelenés?

A Gemius felmérése szerint hazánkban az európai átlagnál is magasabb (64,4%) az internethasználók köre, amelyet 84%-uk napi szinten használ. Az online világ erőteljes jelenléte azonban nem csak a tartalomfogyasztási szokásokban, hanem a vásárlási döntéshozatalban, sőt, magában a vásárlás módjában is megjelenik.

A Consumer Barometer adatai azt mutatják, hogy a fogyasztók 67%-a végez online információgyűjtést vásárlás előtt, de ami még meglepőbb, hogy elsősorban (47%-ban) a keresőmotor találatai alapján tájékozódnak, nem pedig márka weboldalak alapján.

Ami a kereskedelmet illeti, ott még hangsúlyosabban jelenik meg az online trend: 2015 végére a hazai online vásárlók száma meghaladta a 2,3 millió főt, akik összesen körülbelül 230 milliárd forintot költöttek el a GKI felmérése szerint.

Online vásárlók grafikon

http://www.gkidigital.hu/2015/10/29/a-magyar-online-kiskereskedelem-2015-infografika/

Az online őrület 2015-ben a hirdetési piacot is véglegesen megfertőzte, ugyanis ez volt az első év, amikor a digitális marketing megelőzte az örök első-helyezett TV-t a hirdetési költések terén, ezzel 27,6%-os részesedést szerezve a reklámtortából. Ez Európában sincs másképp; az online marketing 2015-re 13%-os éves növekedést tudhat magáénak, 36,4 milliárd eurós költésével maga mögé utasítva a TV-t.

Reklámtorta

https://iabhublog.com/2016/03/21/a-reklamtorta-legnagyobb-szelete-net-net-net-net-net-net/

Ahogy az alábbi ábráról is látszik, a hazai digitális piac is dinamikusan bővül - ezekből is a legkedveltebb marketingeszközök a SEO, a Google Adwords és a közösségi média a Webshop Expert felmérése alapján.

Digitális reklámpiac

http://www.slideshare.net/IABHungary/iab-hungary-adex-2015-hungarian

Aki lemarad, az kimarad

Ha tetszik, ha nem, napjainkra a hatékony online jelenlét az alapfeltétele minden fejlődni vágyó vállalkozásnak, hogy megtartsa meglévő piaci pozícióját, vagy növelni tudja versenyképességét. A fogyasztói szokások ugyanis folyamatosan változnak, és ahogy mondani szokás, „aki lemarad, az kimarad” a vásárlók kegyeiért zajló harcból.

És sajnos egyre több globális versenyző jelenik meg az online hirdetési piacon is; gyakori, hogy szomszédos országok webshopjai hirdetnek magyar nyelven a hazai fogyasztók számára, ezáltal kiszorítva a hazai szereplőket a piacról.

A vállalkozások tehát választhatnak: vagy részt vesznek ebben a versenyben, vagy külső szemlélőként figyelik, ahogy a konkurensek az online adta lehetőségekkel egyre nagyobb részesedésre tesznek szert.

A nagyobb hazai vállalatok közül újabban egyre többen vesznek fel saját magukhoz online marketing szakértőt, azonban egy heti 40 órában dolgozó plusz munkavállaló költségeit nem minden vállalat tudja megfizetni. Ilyenkor jelenthet megoldást a kkv-k számára egy ügynökség bevonása, amely megfelelő választás esetén nem csak költséghatékonyságban, hanem kapcsolatrendszerében, szakértelmében, tapasztalatában, de főleg eredményességében messze felülmúlja a saját alkalmazott(ak)at.

Félreértés ne essék, nem állítjuk, hogy az ügynökségi díjak nem jelentenek terhet a vállalkozások számára, megfelelő stratégia és partner esetén azonban a megtérülés ezt bőven ellensúlyozza. Hatékony digitális marketing nélkül viszont ma még talán el lehet vegetálni a meglévő ügyfélkörrel, de egyre jelentősebb piacvesztésre és nyereségre kell számítaniuk azoknak a vállalkozásoknak, akik mellett fénysebességgel húznak el a 21. századi kihívásokra felkészült, digitálisan érett konkurensek. Érdemes tehát még most nyitni az ügynökségek felé, amíg megfizethető árszínvonalat képviselnek, mivel várhatóan a külföldi piaci trendeket követve az ügynökségi szolgáltatások díjai hazánkban is emelkedni fognak.

Vissza az oldal tetejére