A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Direct/none forgalom – a Google Analytics Bermuda-háromszöge

Gondolhatnánk, hogy semmi különös nincs abban, ha a felhasználók direkt forrásból érkeznek a weboldalunkra, de mégis gyanús (sőt, gyakran nemkívánatos), ha ezt kiemelkedően nagy számban tapasztaljuk. Az igazán ismert site-ok esetében persze előfordulhat a direkt forgalom magas aránya, de egy kevésbé látogatott weboldal címét nem valószínű, hogy minden előzményismeret nélkül beírják a felhasználók a böngésző címsorába.

Az alábbiakban olyan eseteket tekintünk át a teljesség igénye nélkül, amelyekben a munkamenetet különféle mérési nehézségekből vagy technológiai korlátokból kifolyólag a direkt forgalomhoz számolja a Google Analytics. Ezekkel mindenképpen érdemes tisztában lenned ahhoz, hogy a látogatói adatokat helyesen tudd értelmezni.

A direct/none csatorna meghatározása: „Olyan munkamenetek, amelyeknél a felhasználó beírta a böngészőbe a webhely URL-jét, vagy amelyeknél a látogató könyvjelző használatával érkezett a webhelyre (például forrás=„(direct)” és médium=„(not set)” vagy „(none)”).” (Forrás: Google Analytics Súgó)

Google Analytics forgalom

HTTPS -> HTTP

Ha egy HTTPS oldalról HTTP oldalra érkeznek a felhasználók, az adatbiztonság megőrzése érdekében a forgalom forrása nem kerül átadásra, így ennek hiányában a direct/none kategóriába sorolódik az ehhez kapcsolódó statisztika. Ha neked is HTTP-vel fut az oldalad, – már csak a SEO szempontok miatt is – eljött az ideje a váltásnak.

Offline eszközök

Ha már az online világ mérése is nehézkes, mi lehet az offline-nal? Számos Word- vagy PDF-dokumentum tartalmaz webes hivatkozásokat. Ezeket természetesen nem tudja forrásként lekövetni a Google Analytics, feltéve, hogy nem adsz az URL-hez UTM-paramétereket (vagyis kampánycímkéket), amelyekben meghatározod a látogatások valódi forrásait. Ugyanez a helyzet az applikációkkal és a számítógépes programokkal is. Ha szeretnéd beazonosítani az ezekből származó látogatásokat, használj UTM-paramétereket!

E-mail linkek

Amennyiben egy e-mailbe (pl. hírlevélbe) ágyazott, kampánycímkék nélküli linkről érkezik látogató a weboldalunkra, akkor ha egy levelezőprogramból kattintott a hivatkozásra, a forgalom forrása direct/none. Ha viszont webes felületről (pl. a Gmail vagy a Freemail webes változatai, egyéb webmail alkalmazások), akkor az esetek többségében a webmail URL-címe bekerül a referrer (hivatkozó) mezőbe, így pedig már nem direkt, hanem hivatkozási forgalomként jelenik meg a látogatás.

Ez jól példázza az e-mail linkek kampánycímkézésének fontosságát, mivel a fentiek szerint ennek hiányában a hírlevelünk látogatói két különböző kampánymédiumhoz (és webmailtől függően még több különböző forráshoz) lesznek hozzárendelve, ami megnehezíti a kampány eredményességének kiértékelését. Ha tehát szeretnél tisztán látni az adatok között, paraméterezz!

Könyvjelző sáv

A kedvencekből érkező forgalom – ahogyan azt a cikkünk elején idézett definíció is egyértelművé teszi – direkt forgalomnak számít. Ezt még az UTM-paraméterekkel sem tudod kivédeni.

Hibásan beállított hivatkozókizárási lista

Direkt forrásként számolja a Google Analytics azt is, ha valaki olyan hivatkozó forrásból érkezik a weboldalra, amely a hivatkozókizárási listán is szerepel. Ritka esetekben ezzel kapcsolatosan is előfordulhatnak gikszerek. Ez azért is érdekes, mert ha a hibás kizárási lista használatából fakadóan direkt forgalomként azonosítunk egy látogatást, majd célteljesülés történik, a last non-direct click (utolsó nem direkt kattintás) miatt az előző rögzített forráshoz számolja a konverziót a rendszer.

Robotok által generált forgalom

Ne ijedj meg, a robotok nem csak kártevők lehetnek! Például a Google is robotok segítségével térképezi fel a weboldaladat. Az ismert robotokat könnyűszerrel kizárhatod, így az általuk végzett tevékenységek nem kerülnek rögzítésre.

A robotok kizárását az alábbi módon végezheted el:

  • Természetesen mindennek az alapja, hogy belépsz a fiókodba az analytics.google.com oldalon.
  • Itt az Adminisztrálás fület kell kiválasztanod.
  • A Nézet oszlopban kattints a Nézetbeállításokra!
  • Végül pipáld ki a Robotok szűrése opciót!

Analytics robotok

A cookie problematika

A fentieken túl egy másik fontos kérdéskörrel kell foglalkoznunk az adatok átfogó megértése érdekében. Ez nem más, mint a cookie-k használata és működése. Az utóbbi időben egyre több gond adódik ezek alkalmazásából, vagyis pontosabban az ellenük folytatott „harcból”.

Ahhoz, hogy a cookie-kkal kapcsolatos problémát elmagyarázhassuk, két alapvető dolgot kell átlátnod:

  • Mint oly sok mérési eszköz, a Google Analytics is cookie-k alapján azonosítja be az egyes felhasználókat. A visszatérő látogatókat ezek révén ismeri fel.
  • Az Analytics alapértelmezett attribúciós modellje alapján, ha történik egy célteljesülés, például egy vásárlás a weboldalon, akkor azt ahhoz a forgalmi forráshoz rendeli, amely a legutolsó nem direkt forrás volt. Ennek értelmében, ha egy felhasználó Google Ads-hirdetésből érkezik a weboldalra, majd lementi a webcímet a kedvencek közé, és két nappal később onnan látogatja meg a weboldalt, azután vásárlást hajt végre, a konverziót a rendszer a Google Adsnek „húzza be”, hiszen az volt az utolsó nem direkt látogatás.

Ha a cookie-k valamilyen okból eltűnnek a böngészőből, a látogatás eredeti forrása már nem követhető. Az alább részletezett eseteknél mindig eltűntek az utolsó nem direkt kattintás attribútumhoz használatos mérési támpontok, így az egyetlen rögzített látogatás a rendszer szemében minden esetben direkt forrású.

Több eszköz, egy felhasználó

Ha valaki a weboldalunk böngészése közben eszközt vált, alapesetben nem tudja lekövetni a rendszer, hiszen nem talál cookie-információt, így új felhasználóként rögzíti a „visszatérő” látogatót az új eszközével. Ezt követően, ha ez a felhasználó célt teljesít (például vásárol), az Analytics a konverziós riportjaiban direkt forgalomból származónak könyveli el, miközben az előző eszközéről a felhasználó máshogyan érkezhetett.

Több böngésző, egy eszköz

Az imént leírtak akkor is érvényesek, ha egy felhasználó egy eszközt, de azon belül eltérő böngészőket vesz igénybe a weboldal látogatásakor. Ennek az az oka, hogy a cookie-k a böngészőben kerülnek elhelyezésre, így pedig nem történik információátadás a programok között.

Cookie-k törlése a felhasználók által

A felhasználóknak lehetőségük van a böngészők cookie-jainak törlésére. Ez esetben is elveszíti az Analytics azt az információcsomagot, amelyből a látogatások eredeti forrása kinyerhető lenne, így a könyvjelzősávból visszatérő látogató direkt forrásból érkezőnek számít a konverzió tekintetében.

Rejtett böngésző

Ha a rejtett böngészőablak használata miatt veszítjük el az adatcsomagokat, ugyanúgy járunk, mintha a felhasználó mechanikusan törölte volna azt, így ha az aktuális direkt látogatás előtt járt is a weboldalon, arról az Analytics már nem szerezhet tudomást.

Sütikről részletesen

Konklúzió

A fent felsorolt esetek gyakoriságának következtében könnyen előfordulhat, hogy a direkt forgalomnak mindössze egyharmada érkezik ténylegesen ebből a forrásból. A valós direkt látogatások arányát elsősorban a márkaismertség, a meglévő felhasználói bázis mérete, illetve az offline kampányok határozzák meg.

Összegzésül a következőket javasoljuk az eredményes kampánystratégiához:

  • Kezeld helyén az adatokat, és ne hidd, hogy minden forrás biztosan az, aminek látszik! Ha nem ismered az Analytics mérési mechanizmusát, az adatait sem tudod megfelelően értelmezni, így rossz következtetéseket vonhatsz le belőlük, amelyek akár hibás vezetői döntéseket is eredményezhetnek.
  • Amennyiben egy vizsgált időszakban a vártnál magasabb a direkt látogatások száma/aránya, érdemes megvizsgálni, mi okozhatta, áll-e a háttérben esetleges mérési hiba.
  • Általában a valós direkt látogatások többsége a kezdőoldalra (domain) érkezik, mivel ezt jegyzik meg a felhasználók, illetve jellemzően ezt használjuk offline kampányokban is. Ha ehhez képest eltérő tendenciát tapasztalsz a direkt forgalomban, mindenképp járj a dolog végére!
  • Ahol a weboldaladra mutató linket használsz, ott mindig alkalmazz UTM-paramétereket! (Leszámítva a Google Ads-hirdetéseket, hiszen ott automatikusan megoldott a paraméterezés.)

+1 bónusz tanács:

A weboldaladon belül soha ne használj UTM-paramétereket, hiszen azok az eredeti látogatást felülírják, tehát nem ennek segítségével kell mérned a belső promóciós bannerek használatának hatékonyságát!

Vissza az oldal tetejére