10+1 meghökkentő adat a hazai webshopokról
Az utóbbi hónapokban egymást érték a különböző felmérések a hazai e-kereskedelem eredményeiről, ezért készítettünk egy gyors összefoglalót a legfontosabb és legmeghökkentőbb adatokról. Ha kíváncsi vagy a legújabb trendekre és a hazai online vásárlási szokásokra, akkor olvass tovább!
1) 2016-ban 427 milliárd Ft-ot költöttünk el hazai webshopokban
A magyar fogyasztók egyre bátrabban vásárolnak az interneten, ugyanis az e-NET 2017. májusi adatai szerint múlt évben 427 milliárd bevételt könyvelhettek el a magyar webáruházak. Átlagosan 13 ezer forintot költünk el egy-egy vásárlás alkalmával, amely a megelőző évhez képest 15%-os növekedést jelent.
2) A felnőtt netezők 84%-a legalább évente egyszer rendel online
Egyre többször fordul elő velünk, hogy egy kedvező akció, egy nehezen beszerezhető termék, vagy éppen az időhiány miatt bizalmat szavazunk a webes vásárlásnak is. Az e-NET már említett kutatása szerint 2016-ra 4 millió 600 ezer ember már vásárolt hazánkban az internetről.
3) 2017-re már 2,2 millióan vásároltunk külföldi weboldalról
A DPD Group adatai szerint a magyar netes vásárlók 83%-a rendelt már Európán kívülről is – a legnépszerűbb célország pedig meglepő módon nem más, mint Kína. Az e-NET és a Vatera közös felmérése azt mutatja, hogy a hazai internetezők főként az eBay-ről (72%), az Aliexpress-ről (52%), és az Amazon-ról (23%) vásárolnak. A fogyasztók ennek okaként az alacsonyabb árat, egyes termékek elérhetőségét, valamint a szélesebb kínálatot nevezték meg.
4) A múlt évi karácsonyi időszak rekord online forgalmat generált
2016 utolsó két hónapjában nagyon belehúztak az ajándékozásba a magyar fogyasztók, ugyanis a vásárlások mennyiségét és értékét tekintve a teljes hazai e-kiskereskedelmi forgalom 31%-a ekkor realizálódott. Sajnos a vásárlási kedvet jelentősen csökkentette, hogy a növekvő keresletet és a kiszállítást nem sikerült minden webáruháznak zökkenőmentesen kezelnie: az e-NET karácsonyi felmérése szerint 900.000 fogyasztó késéssel kapta meg a megrendelt csomagot.
5) A neten vásárlók felének volt már negatív élménye
Bár egyre többen szavazunk bizalmat a webshopoknak, azonban az online vásárlás még mindig jelentős rizikófaktort jelent számunkra – és nem véletlenül! Az e-NET és a Vatera felmérése szerint a hazai fogyasztók legfőbb problémája a netes rendelés kapcsán az volt, hogy a megrendelt termék különbözött a honlapon szereplő termékképtől. A késedelmes és hiányos kiszállítás is az esetek 16-19%-ban volt jellemző, de az online vásárlók 13%-a már kapott hibás terméket is.
6) Bizalmatlanok vagyunk: 54%-unk inkább átvételkor szeret fizetni
Az előző pontban említett negatív tapasztalatok magas aránya miatt érthető, hogy a magyar fogyasztók a biztonságot részesítik előnyben; szeretik az után kifizetni a terméket, hogy meggyőződtek személyesen annak állapotáról, minőségéről.
7) Az online vásárlók 50%-a a házhoz szállítást preferálja
Nemcsak a vásárlást szeretjük kényelmesen intézni, de azt sem bánjuk, ha valaki az ajtóig hozza a csomagunkat: a házhoz szállítás aránya nőtt az online vásárlók körében, míg az átvételi pontokra már csak a rendelők 19%-a fárad el – áll a GKI és az Árukereső közös kutatásában. A futárszolgálatok közül a legtöbb csomagot a GLS kézbesítette, de az MPL és a DPD is szép számmal vette ki a részét a forgalomból.
8) A hazai fogyasztóknak leginkább a romániai webshopokkal gyűlt meg a bajuk
A Budapesti Békéltető Testület adatai szerint a Romániából rendelők találkoztak a legtöbb nehézséggel – azonban hozzá kell tenni, hogy például a bukaresti székhelyű eMAG webáruház korrekt módon rendezte vitás ügyeit.
9) Nem küldjük vissza a megrendelt termékeket
Bár a híres magyar virtus jegyében imádunk reklamálni, mégsem jellemző, hogy visszaküldenénk az online boltokból rendelt termékeket - a fogyasztók mindössze 2%-a küldte vissza a megvásárolt árut a DPD Group felmérése szerint. Ez azért is meglepő, mert ez a második legalacsonyabb arány az európai országok között.
10) Még friss élelmiszert is szívesen vásárolunk a netről
A legnépszerűbb online vásárolt termékkörök továbbra is a könyvek, illetve a szórakoztató ipari és elektronikai eszközök jelentik, azonban hazánkban – az európai mintával ellentétben – a top 10-ben a friss élelmiszerek is szerepelnek.
+1 meglepő adat: Minél több fejlesztés történt egy webshopon, annál nagyobb arányban nőtt a forgalma
Ennek igazából nem kellene meglepnie senkit, hiszen a folyamatosan változó internetes közegben, a növekvő konkurencia mellett a webshopok folyamatos fejlesztése szükségszerű (ám nem elégséges). A Webshop Experts nemrég publikált felmérése szerint azok a webshopok, akik nagy mértékben fejlesztették rendszerüket, közel 27%-os forgalomnövekedést könyveltek el, miközben az apróbb módosítások hatására mindössze 7,8%-os bevétel növekedés volt megfigyelhető.
Érdekes volt a cikk? Most kezdődik még csak a java!
9 részes Webshop Marketing sorozatunk következő részében a jó webáruház alapjait elemezzük ki.
Kedveld Facebook oldalunkat, és kövess minket további hasznos tartalmakért!