5 dolog, ami meghatározza, hogyan fogsz hirdetni 2019-ben
A Google 2018-ban is számos újítást vezetett be a fizetett hirdetések terén, és ezek hatása bizony az idei évben is érződni fog. A kaliforniai cég nem tért le a korábbi években megkezdett útról, úgyhogy az innovációk többségét az automatizálás és a mesterséges intelligencia ihlette. Megmutatjuk, szerintünk mi az 5 legfontosabb változás, ami hosszú távon is kihat majd a hirdetők és hirdetéskezelők mindennapjaira.
1. Google Ads: mit takar a névváltás?
A névváltoztatás elsőre talán banális apróságnak tűnhet, de az AdWords kifejezés nyugdíjazása igen árulkodó a Google stratégiáját illetően. Azt mutatja, hogy a fizetett hirdetésekben a kulcsszavak kiválasztása egyre kisebb szerepet játszik. Rávilágít arra is, hogy ma már egy komplett platformcsomagról beszélünk, ami magában foglalja a keresőt, a YouTube-ot, a Gmailt, a Google Mapset, valamint számos partneroldalt és -alkalmazást. A névváltással a Google egyértelműen jelzi, hogy a kulcsszavakon túl ma már számos egyéb hatékony módszer létezik a megfelelő célzásra.
A megújult UI-ben is ugyanez a filozófia köszön vissza: a felület számtalan új módszert kínál a még hatékonyabb adatszerzéshez. A szándék itt is egyértelműen a régi felfogás megreformálása. A Google már nem a kulcsszavakat tekinti a SEM alapjának, az új felhasználói felület éppen ezért tonnaszám kínál érdekesebbnél érdekesebb funkciókat.
2. Reszponzív hirdetések
Robotolás helyett robotok – akár ez is lehetne a Google mottója. A reszponzív hirdetések (röviden RSA-k) május óta béta állapotban vannak, idén pedig várhatóan már élesben is futnak majd (remélhetőleg magyar nyelven is). Ez a technika akár teljesen feleslegessé is teheti az A/B-teszteket, hiszen a hirdetések optimalizálását egy tanulóképes automatizmusra bízza. Ennek jeleit már most is láthatjuk, hiszen a Google az RSA-k előfutáraként tette lehetővé a második leírás és címsor elhelyezését a szövegekben (sőt, akár lényegesen többet is). A Google talán még nem fog idén öntudatra ébredni, és atombombákat szórni Kazincbarcikára, de a keresőóriás egyértelműen a mesterséges intelligenciában látja a jövőt.
3. A pontos egyezés már nem is olyan pontos
Az MI szerepe a kulcsszóegyezési típusoknál is megjelenik: a pontos egyezés elvesztette szó szerinti jelentését, hiszen a Google egyre inkább a felhasználói szándékra helyezi a hangsúlyt. A cél az lenne, hogy a PPC szakértők megértsék a vásárló teljes döntési útját, ehhez pedig hatalmas adatmennyiségre van szükség. A jövőben valószínűleg nem támaszkodhatunk kizárólag a kulcsszavas célzásra, a sikeres hirdetésekhez elengedhetetlenek lesznek a demográfiai, firmográfiai és elkötelezettségi adatok.
4. Excel lenn, Excel fenn
Aki foglalkozott már valaha hirdetéskezeléssel, pontosan tudja, hogy a munka jelentős része táblázatok böngészéséből és elemzéséből áll. Nyilván a Google mérnökei is el tudnak képzelni ennél jobb szórakozást, ezért a felhasználói felületen még több adat áll rendelkezésre, és még több vizuális eszköz segíti azok értelmezését. Talán mondani sem kell, emögött is mesterséges intelligencia áll. Az idei Black Fridaynél például már egy külön menüpontban hasonlíthattuk össze a tavalyi és az idei kampányok hatékonyságát.
5. Hirdetések, hirdetések mindenütt!
A Google novemberben léptette életbe az AMP Story hirdetéseket, a Google One alkalmazásban pedig már hotelek ajánlatai is megjelennek. Tesztjelleggel a Google Now alkalmazásban is felbukkannak reklámok, és nem kétséges, hogy idővel a Google minden platformján ez várható. A következő lépcsőfokot minden bizonnyal az okostévék (vagy okosított tévék) jelentik. A YouTube szerint évről évre nő azon felhasználók száma, akik tévére streamelve nézik a videókat, így nem csoda, hogy ezen a platformon is megjelentek a Display- és videóhirdetések. Ez a trend alighanem idén fog igazán felfutni, főleg idehaza, ahol ezek az eszközök csak most kezdenek hódítani.