4+1 hiba, amivel kinyírhatod a vállalkozásodat
Stílusosan egy Warren Buffet klasszikussal kezdenénk, ami valójában két szabály, melyeket betartva nem lehet baj.
Az első, hogy sose veszíts pénzt
, a második pedig, hogy mindig tartsd magad az első szabályhoz.
És akkor itt be is fejezhetnénk, ilyen egyszerű ez, kérem szépen.
De nem, nem ilyen egyszerű, sőt…
Ma egy vállalkozást beindítani, vinni, nem csődbe vinni, hanem optimális esetben növekedő pályán tartani embert próbáló feladat. Sokunknak nem is való – legyünk őszinték –, annál is inkább, mivel rengetegen kényszerből vállalkoznak, és ha nem önszántunkból vágunk bele valamibe, elég ritka a happy end. Ez a téma is megérne egy misét, de írásunk lényege nem ez. Nézzük meg, tapasztalataink szerint mi az az öt jellemző hiba, amit a mai vállalkozások és annak tulajdonosai elkövetnek saját maguk ellen.
Marketingköltség. A marketing költség?
Az első és talán a leggyakrabban szembejövő probléma, hogy a marketingre mint költségre tekint szinte mindenki ebben az országban. Ez egy olyan szemléletbeli hiányosság, ami rengeteg vállalkozásnak okoz hátrányt, és talán csak egy vagy több fájdalmas generációváltás során fog megoldódni. Jócskán benne vagyunk a 21. században, minden megváltozott, mégis van némi becsípődés, főleg a 40+-os vállalkozói réteg fejében. Úgy, ahogy elfelejtettük, hogy öt év várakozás után kaptunk egy nyomorult Daciát, vagy hogy háromévente mehettünk nyugatra, felejtsük el, hogy marketing nélkül egyáltalán van esélye egy vállalkozásnak, és hogy a marketing egy költség, amitől feltétlenül gyomorgörcsöt kell kapnunk!
A marketing befektetés, nem pedig költség. Lehet jövedelmező, vagy kevésbé átgondolt és hatékony, de akkor is befektetés.
Manapság, amikor minden átköltözött az online térbe, ez hatványozottan igaz: minden kampány, hirdetés, poszt, legyen szó Google Adsről, Facebookról, Instáról vagy bármelyik másik platformról, tökéletesen nyomon követhető, mérhető, szabályozható és tervezhető. A kérdés innentől kezdve nem az, hogy legyen vagy ne legyen, hanem hogy miként hangoljuk össze és optimalizáljuk hirdetési stratégiánkat. Ehhez kell egy ügynökség, aki SEGÍT, és nem csupán „összerakja” a kampányokat. Rávilágít azokra az esetleges hiányosságokra, amiket mindenképp orvosolni kell, hogy a marketing jó befektetésként szuperáljon.
Az egyik ilyen hiányosság a második hiba, amit sok-sok vállalkozó elkövet, és naivan motyogja maga elé a kérdést:
Égetem a pénzt hirdetésre, megelőzöm a konkurenciát, mégsem jönnek a vevők. Miért?
Ha picit jobban megvizsgáljuk, milyen folyamatok mentén épülnek fel kis- és mikrovállalkozások szerte az országban, készül-e bármilyen piackutatás, versenytárs-elemzés, netalántán valamire való üzleti modell, marketingterv, mielőtt bárki belevág bármibe, meg kell állapítsuk, hogy legtöbb esetben NEM.
Innentől kezdve az ad hoc jelleg végigkíséri az üzlet sokszor csak tiszavirág-életű fennállását. Az ilyen vállalkozások jellemzően csak azért keresnek meg marketing ügynökségeket – mint egy utolsó szalmaszálba kapaszkodva –, hogy segítséget kérjenek, nem pedig azért, mert a marketing eleve az üzleti modell részét képezi. Legtöbbször olyan alapvető hibákról beszélhetünk, mint a nem versenyképes ár, nem piacképes termék/szolgáltatás, a felkészületlen, alkalmatlan munkaerő, és akkor a forráshiányról még nem is beszéltünk. Apropó munkaerő. Térjünk át a következő végzetes hibára!
A nem megfelelően összeválogatott csapat kizárólag a vezető felelőssége.
Hülyékkel vagyok körbe véve…
Hány főnök szájából hallottuk már ezt a nem túl kedves mondatot?
Sok vezető, ha nem úgy mennek a dolgok, imád másra mutogatni, bűnbakot keresni, nem felelősséget vállalni. És még az is lehet, hogy az adott szituációban – úgy érzi –, igaza van. Csakhogy mégsincs igaza, mert ha egy cégvezető nem a megfelelő embert alkalmazza a megfelelő munkakörben, akkor az egyedül az ő felelőssége. Itt visszautalnánk a marketingre mint befektetésre: ha a marketinget ekképp aposztrofáljuk, akkor az ember, a munkaerő kétszáz százalékos befektetés. Sajnos ezen próbálnak spórolni a legtöbben, és csak kevesen értik meg, hogy mennyire nem szabad. Az ember tudása, tudni és fejlődni akarása, a kreativitása mind-mind olyan erény, amibe nemcsak érdemes, hanem muszáj befektetni, ha valós eredményeket akarunk. Ezt nem lehet és nem is szabad megúszni, mivel a legjobb befektetés mindig az ember. Ha ezek a feltételek nem vagy nem megfelelően teljesülnek, sokszor hallhatjuk az alábbi mondatot is a főnök szájából:
Hagyd, majd én megcsinálom!
Ha ez egy visszatérő mondat egy vállalkozás vezetőjétől, valamit nagyon nem jól csinál. Sok kis cég szerkezeti felépítése egy vízfej, azaz a tulajdonos köré épül, akinek meggyőződése, hogy mivel ő alkotta meg anno a céget, ő is a legokosabb. Pedig ha nem személyiségbeli deficitről van szó, akkor nem lenne nehéz belátnia: ahogy a cég mérete nő, a leosztandó feladatok mennyisége is nőni fog, így inkább előbb, mint utóbb, át kell szerveznie a munkafolyamatokat. Azon kívül, hogy az eleve nonszensz, hogy valaki mindenhez (is) értsen, egy jó főnök ismérve az, hogy tisztában van a saját korlátaival, és megpróbál magánál okosabb és – ha van ilyen – motiváltabb kollégákat maga köré gyűjteni.
És akkor jöjjön a negyedik tipikus hiba, amivel kinyírhatod a cégedet:
Áruljunk mi is kínait!
Tömegével vannak szolgáltató és kereskedelmi vállalkozások, melyek semmi mást nem árulnak, mint amit már másik kétszáz hasonló cég kínál. Rengetegen esnek abba a csapdába, hogy híján minden hozzáadott értéknek, árversenybe kezdenek, kicsinálva ezzel a konkurenciát, és tönkretéve saját magukat is. Jellemzően ilyen cégek versengenek és ígérnek pár forinttal egymás alá az ár- összehasonlító szájtokon, és még azt sem lehet nyugodt szívvel kijelenteni, hogy a vásárlók legnagyobb örömére. És hogy miért? Mivel kényszerpályára kerültek, nem jut pénz olyan szolgáltatásokat kapcsolni a termék mellé, melyek a fogyasztók érdekeit védenék és képviselnék. Ezért ez tipikusan egy lose-lose szituáció, ahol senki nem jár jól annak ellenére, hogy első blikkre úgy tűnhet, a vásárló a legjobb ajánlat alapján választhat.
Végül, de nem utolsósorban egy fatális tévedés, ami túl sokszor jön szembe, és ha csak legyintünk rá, nagyon sokba kerülhet.
Teljesen alkalmatlan weblap/webshop.
Tapasztalataink azt mutatják, hogy sok weblap- és webshoptulajdonos lustaságból vagy más okból még az oldal céljait sem képes átgondolni, meghatározni. Sem a célközönségét, sem pedig a site funkcióit nem írja körbe, nem tervezi meg, ezért a weboldal koncepció nélküli és versenyképtelen lesz.
A design, a layout, a szerkezet, a felépítés, a navigálhatóság, a videók, a blogok és az oldalra feltöltött minden egyes betű mind-mind egy célt szolgál: a vállalkozás piaci szerepének elősegítését, a termékek, szolgáltatások értékesítését. Ha ezek nincsenek kitalálva, átgondolva és összehangolva, nem lesz képes megfelelő szinten képviselni a vállalkozást, ami súlyos piacvesztéshez vezethet. A felsoroltak közül a legtöbben a tartalommal, tartalomírással állnak hadilábon, pedig talán ez a legfontosabb. Mivel a vállalkozások nagy része a weblapfejlesztést kiszervezi, a tartalomírást viszont házon belül tartja, utóbbira fordítja a legkevesebb energiát. Beérik néhány száz karakterrel, legyen meg a főoldal, a Rólunk aloldal, a termékekhez beollózzák a beszállító leírásait és slussz-passz. Pont azzal foglalkoznak a legkevesebbet, amivel a legtöbbet kéne: kitűnni a több millió weblap közül. Ott lenni a Google találati lista elején kizárólag minőségi, egyedi és precízen összerakott, átgondolt, informatív kontenttel lehet. A látogató már nem pusztán árak alapján dönt, hanem keresi a megbízható, rengeteg hasznos információt nyújtó oldalakat, és cserében hajlandó akár többet is fizetni ugyanazért a termékért, szolgáltatásért. Az igényes vásárló a profizmust keresi, szeret informálódni, olvasni vásárlás előtt, szereti, ha törődnek, foglalkoznak vele. Az ügyfélkezelés a kielégítő, minőségi tartalomnál kezdődik.
Összefoglalva: minden egyes felsorolt témáról akár könyveket lehetne írni, és biztos, hogy van is egy néhány. A vállalkozás, mint olyan, egy rendkívül nehéz műfaj, és rengeteg a buktatója. Viszont az is igaz, hogy nagyon sok az okos és tehetséges ember, akiktől -akár böngészve az interneten- rengeteget lehet tanulni. Ha kellő odaadással, elkötelezettséggel és még időben megtanuljuk a leckét, és mások hibáiból próbálunk okulni, lángelmék életéből meríteni, rengeteg kellemetlenségtől és veszteségtől kímélhetjük meg vállalkozásunkat.