Így használd okosan a közösségi médiát
A digitális világban számos platformot találunk, amiket remekül alkalmazhatunk vállalkozásunk imidzsének növelésére vagy éppen brandépítésre. Mivel a vásárlóképes célcsoport (18-55 év) túlnyomó többsége fent van valamilyen közösségi oldalon – hatalmas baklövés lenne nem élni ezzel a lehetőséggel. Nézzük meg, hogy milyen opciók és kihívások rejlenek a Twitterben, a Facebookban vagy éppen az Instagramban!
Snapchat
A Snapchat olyan filtermentes, kendőzetlen valóságot kínál, amely igazi kihívás, vagy még inkább lehetőség a személyes branding területén.
2015-ben egy zenei producer, nevezetesen DJ Khaled eltévedt a sötétben a jet skijével. Miközben megpróbált kijutni a tó fogságából, jobb ötlet híján Snapchat-en közvetítette a partra érés küzdelmeit. Az egyébként is népszerű producer személyes brandje ennek köszönhetően valósággal felrobbant.
Khaled egyike az első Snapchat-sztároknak. Az ok pedig magától értetődő: hiteles volt és eredeti. A Snapchat pontosan erről szól: a fényezetlen, akár durva valóságról. Khaled nem gondolta túl, nem szerkesztette vagy kereste a tökéletes hatást - csak önmaga volt, és nem több. Persze a tartalom ilyen módon való közlése amatőrnek nevezhető, mégis - vagy pont ezért - hiteles. Ellentétben az Instagrammal, amely legtöbbször művi, mesterkélt, és gyakran hamisnak tűnik, a Snapchat hiteles bepillantást nyújt valós személyek valós életébe.
A fentieket figyelembe véve mondhatjuk, hogy marketing szempontból a Snapchat egy hangyányit trükkös. De ha más platformon már jelen vagy, kiváló lehetőséget ad a márkád személyessé tételéhez, bemutatva annak emberi oldalát is.
A Snapchaten az ingatlanügynök Sarah nyugodtan bevallhatja, hogy a diétája alatt néha elgyengül, és bevág egy mekis sült krumplit, a sportszer üzlet tulaj Shaun pedig kirakhat egy rövid kis videót, amin éppen a kisfiával focizik.
Van még egy ok, amiért a Snapchat kemény és kiváló edzőterep a marketingesek számára: hashtag és megosztás hiányában naggyá válni itt kizárólag értékes tartalommal lehet. Megosztani egy képet a cappuccinódról nem elég. Lauren of The Skinny Confidential életmód blog ezt így magyarázza: amikor megoszt egy kávés posztot, mindig kiegészíti valami értékes információval. Például: „Épp a jegeskávémat kortyolgatom egy leheletnyi fahéjjal, ami jót tesz a vércukor-szintemnek, és természetesen BPA-mentes szilikon szívószálat használok.”
A Snapchat arra sarkall, hogy adj egy kis extrát a tartalomhoz, és mutasd meg a személyiséged. Tered ad arra, hogy ember maradj ebben a rideg, digitális világban. Arra nem eszköz, hogy rövid időn belül nagy profitot érj el, viszont arra igen, hogy megmutasd, ki is vagy valójában.
A Twitter kiváló eszköz arra, hogy elnyerd egy speciális célközönség figyelmét, és mindig szem előtt légy.
Nem is olyan régen még a cég konyhájában szereztük be a legfrissebb munkahelyi pletykákat, híreket, és ott vitattuk meg az aktuális sorozat legutolsó részét. Ma már a Twitteren tesszük ugyanezt 0-24-ben, de ez a mikroblog-szolgáltatás többet nyújt holmi chatelésnél. Az Instagrammal ellentétben itt az információ szájról-szájra terjed, akár ötvenszer is posztolhatunk egy nap.
Másodszor, a retweet lehetőséged ad arra, hogy köztudatba kerülj. Csak képzeld el: készítesz az Instán egy video mashupot egy neves rapsztárról, és betageled rajta. Mi történik? Leginkább semmi, nem fog találkozni a posztoddal. De ha megosztod ugyanezt a Twitteren eljuthat hozzá – feltéve, ha jó a tartalom, és elegen retweetelik.
A Twitter arra is jó, hogy egy adott közönséget megcélozva kiépítsük személyes profilunkat. Nézzünk egy példát!
Az az álmod, hogy sportújságíró legyél? A Twitter segíthet ennek a megvalósításában. Csekkold le, hogy melyik épp a legtrendibb sport, és kezdj el róla tweetelni: használd a megfelelő hashtageket, hogy megtaláljon, aki a témában keres! Csatlakozz beszélgetésekhez, vitákhoz, keress meg influencereket! Eleinte azt tapasztalod majd, hogy hiába próbálkozol - egész nap tweetelsz, de semmi. Ám tarts ki: ha egy neves újságíró retweetel téged, az több száz új követőt is hozhat, és idővel egy sportblog is felkérhet néhány vendégcikk megírására. Még az is elképzelhető, hogy eléred a célod, és végül egy sportcsatornánál kötsz ki.
Populárisnak lenni a Twitteren rengeteg munkával jár, de ha beleadsz apait-anyait, új ajtók nyílhatnak meg előtted.
YouTube
A YouTube lehetőséget ad arra, hogy pénzt keress – nem is akármennyit!
Tudtad, hogy a tinédzserek és fiatal felnőttek több videós tartalmat néznek a YouTube-on, mint tv-t főműsoridőben? Azért, mert a Youtube-on minden tartalom elérhető.
Sokan azért nem indítanak csatornát a legnépszerűbb videómegosztón, mert attól félnek, nem tartanák őket elég érdekesnek. Te ne büntesd magad efféle prekoncepciókkal!
Először is: gondolj arra, hogy valaminek a dokumentálása is lehet nagyon érdekes. Nem kell whisky szakértőnek lenned ahhoz, whisky vlogod legyen. Nevezed el a vlogodat (pl.: Ismerd meg a whiskyk világát velem, Bobbal), és a követőiddel együtt fedezzétek fel a különböző whiskyket!
Másodszor: bármennyire is speciális az érdeklődésed vagy a téma, amit feldolgozol, utat törhet magának a YouTube-on. Az USA-ban például divatos garázs-vásárokat tartani. Első blikkre nem túl izgalmas…mégis léteznek olyan mozgóképek a videómegosztón, amiknek 400.000-es megtekintésük van.
A legjobb módja annak, hogy YouTube-ozz az, ha azonnal belevágsz. És ha a kezdeti próbálkozásaid nem olyan tökéletesek, akkor mi van? Idővel jobb leszel - ha mégsem, elmondhatod, te adtál egy esélyt a dolognak, de köszönöd, ez nem a te műfajod.
Milyen kis dolgokon múlik a siker…
Vegyük Dan Markham esetét. A fia iskolai projektjén dolgozva szétvágott egy baseball labdát, hogy megnézze, hogy néz ki belülről – mindezt felvették videóra, és feltették a YouTube-ra. Egy évvel később kiderült, hogy rengetegen megnézték, és Markham ekkor rádöbbent, hogy az ötletből reklámbevételhez juthat. Egyre több hasonló tartalmat töltöttek fel (focilabdát, Rubik-kockát és egyéb dolgokat vágtak félbe). Mára a What’s inside (Mi van benne) YouTube csatornájuk nézettsége meghaladja az 550 milliót, és olyan nevekkel dolgoznak együtt, mint a Nike, vagy a Bill and Melinda Gates alapítvány. Elég jó eredmény egy iskolai projekttől, nem?
A folyamatos innovációnak köszönhetően a Facebook ma is a legjelentősebb csatorna 2 milliárd aktív felhasználójával.
Üzleti szempontból nézve a Facebook legnagyobb előnye a rugalmasság tartalom és elérés terén. Nincs még egy platform, ami ilyen sokoldalú szolgáltatást tenne lehetővé. Nézzünk párat: fel akarsz dobni egy hosszabb blogbejegyzést, egy 10 másodperces videót streamelnél vagy csak pár fotót osztanál meg? Egyik sem probléma, csak rajtad múlik.
Ezen kívül célcsoportod elérésére is számos lehetőséget nyújt: 18 és 25 év közötti budapesti lakosokat szólítanál meg, akiket érdekel a kerékpározás? Nem gond, alacsony költségek mellett több potenciális érdeklődőt is elérhetsz.
Ám ha valami igazán innovatívat szeretnél, akkor használd a Facebook Live-ot! A funkció lényege, hogy élőben közvetíthetsz, és azonnali reakciókat kaphatsz (like, komment). Ha tapasztalt vagy a videós tartalmak terén, egy igen hatékony csatorna lehet.
Brittney Castro például egy rapvideóval robbant be a köztudatba, és kezdte el építeni saját brandjét a Facebookon. Valljuk be, meglepő húzás ez egy pénzügyi tanácsadótól! A „Castro hullám” a népszerű közösségi hálózat mellett számos csatornán végigsöpört, mégis a Live volt az, ahol Brittney tarolt. Követőinek realtime válaszolt, tanácsokkal is ellátta őket pénzügyi kérdésekben – bizalmat épített, és egyúttal népszerűségét is növelte. Mára közönségéből biztosan kikerült néhány potenciális ügyfél is.
Tehát mindazoknak, akik még kételkednek: a Facebook igenis innovatív, és jelenleg a lehető legtöbbet kínáló platform a piacon.
Az Instagram legnagyobb előnye, hogy a feltöltött tartalmak átláthatók.
Ennek ellenére sokan kifogásolták a felületen megjelenő képek műviségét, amíg meg nem jelent az „Insta Story”. Ezzel a funkcióval rövid videókat és képeket oszthatnak meg a felhasználók, melyek csak 1 napig elérhetők. A júzerek feldobhatnak egy vidám fotót a reggeli kávézásukról annak tudatában, hogy 24 óra múlva már senki sem látja. A szépen megszerkesztett képek pedig ugyanúgy megmaradnak az utókornak.
Az Instagram ma már tökéletes arányban tartalmazza a válogatott, a spontán és az ideiglenes tartalmakat. Akik érzik a dolog lényegét, személyes, bensőséges jelleget adhatnak profiljuknak, és ezt akár üzleti céljaikra is felhasználhatják.
Nézzük meg egy kitalált történeten keresztül, hogyan is működhet ez pontosan!
Tom ambiciózus menedzser az EnAvant nevű ruhaboltban, aki gondosan szerkesztett és hashtagelt (#EnAvantwear #Kansasfashion #falltrends #fallfashion stb.) modellfotókkal népszerűsíti a ruhákat és a cipőket az Instagramon. Az egyik ebédszünetben támad egy ötlete és rákeres a város befolyásosabb divatbloggereire, influencereire, majd megkeresi őket egy üzenettel: ”Szia! Nagyon bejön a stílusod, ha van kedved, ugorj be hozzánk, 30% kedvezménnyel várunk. Üdv, az EnAvant menedzsere.” Sokan elfogadják a meghívást, majd ki is posztolják saját oldalukra, hogy milyen kellemes meglepetésben volt részük. Tom ezután egy partit szervez, ahova meghívja új barátait, akik jelentős befolyással bírnak a divat világára.
Az esemény olyan jól sikerül, hogy a vendégek elárasztják az Instagramot saját fotóikkal, melyeknél mindenhol ott szerepel az #EnAvant hashtag is. Ennek köszönhetően nemcsak a ruhabolt eladásai lendülnek fel, de Tom személyes brandje is. Innen már csak a menedzseren múlik, hogy mi lesz a következő lépés: egy saját divatmárka, vagy éppen egy önálló divatblog.
Podcast
Az utóbbi években egyre népszerűbbé vált a saját rádiócsatorna (podcast) indítása.
A spoken-word média mindig is egy kiváló alternatíva lesz, hiszen akár vezetés vagy főzés közben is információkhoz juthatsz.
John Lee Dumas arról álmodott, hogy egyszer sikeres üzletember lesz. Amikor vállalkozóknak szóló podcasteket keresett, nem talált semmi érdekeset. Ekkor gondolt egy merészet: miért ne csinálhatna ő maga egyet? Nem volt semmi tapasztalata, így eleinte ismeretlen vállalkozókkal készített interjúkat a témában. Műsorát (Entrepreneurs on Fire) gyorsan felkapta a közönség és Dumas is egyre rutinosabb rádióssá vált. Hónapok múlva a podcast már 100.000-es letöltésnél tartott, vendégeit pedig az üzleti élet közismertebb figuráiból válogathatta. Dumas ma már azzá a vállalkozóvá vált, akivé mindig is szeretett volna: milliókat keres és konferencia-előadásokat is tart.
Míg a YouTube-on videókkal dokumentálhatod a történéseket (a követők látják, hallják), addig a podcasten nincs erre lehetőséged. A feltöltött hanganyagoknak teljes mértékben egyediséget kell tükrözniük – nincsenek vizuális elemek és egyéb fogások, csak a hangod.
Ahány csatorna, annyi lehetőség, éppen ezért érdemes kombináltan használni a közösségi médiumokat. Amelyik platformot használja célcsoportunk, ott mindenképp célszerű jelen lennünk. Ha pedig új ügyfeleket szeretnénk toborozni, akkor próbálkozzunk minél több helyen aktív oldalt fenntartani.
Forrás: Crush It! by Gary Vaynerchuk