Koronavírus útikalauz Vállalkozóknak
A koronavírus eddigi tanulságaiból talán a legfontosabb gondolat: ezzel csak együtt leszünk képesek megbirkózni.
Legyen szó szeretteinkről, környezetünkről, ismeretlen embertársainkról, vagy éppen az üzlet terén tanúsított magatartásunkról; a szolidaritásra, összetartásra, empátiára, fegyelemre és kitartásra nagyobb szükség van, mint valaha.
Az előttünk álló néhány hónap nem csak nekünk, de az egész világ számára ismeretlen terep. Senki nem rendelkezik még csak hasonló tapasztalatokkal sem, ezért a kialakult helyzet kapcsán tanácsok helyett pusztán véleménye lehet bárkinek.
Mi sok más vállalkozással karöltve végig csináltuk a 2006/2008-as válságot, és azzal együtt, hogy a jelenlegi teljesen más, természeténél fogva lesznek/vannak közös pontok. Ha pedig ezen közös pontok mentén indulunk el, az alkalmazott válságmenedzsment logikája is hasonló kell, hogy legyen. Léteznek tipikus hibák és léteznek megfontolt, jó döntések. Az utóbbiakat -érdekes módon-, mindig a legnehezebb meghozni, amikor beüt a baj. Ezzel kapcsolatban szeretnénk néhány gondolatot megosztani az olvasóval az alábbiakban, egyúttal szeretnénk leszögezni, hogy még véletlenül sem tanácsokat osztogatunk, csupán a véleményünket fogalmazzuk meg színtisztán segítő szándékkal.
A lehetőségekhez képest próbáljunk megnyugodni.
A stressz legtöbb esetben nem a legjobb énünket hozza elő. A „harcolj, vagy menekülj” ösztön, amit az evolúció a túlélés érdekében egy egész más környezetre fejlesztett, őseinknél még jól működött, ám az üzleti életben kifejezetten károsnak bizonyul. Vannak persze, akik jól viselik a stresszhelyzeteket, és a teljesítményükre is jótékony hatással van, viszont a többség akkor tud megfontolt, jó döntéseket hozni, ha már megnyugodott. A jelenlegi helyzet pedig sokakból nemhogy stresszt, inkább pánikreakciókat vált ki, ami konkrétan kizárja a megfelelő választ a válságra. Tehát az első és legfontosabb, hogy ne hozzunk elhamarkodott, túl korai döntéseket. Bármilyen nehéz is várni ilyenkor, aludjunk rá egyet és vizsgáljuk meg a kialakult helyzetet, elemezzük, és kapkodás helyett gondolkodjunk távlatokban.
Kommunikáció
Nehéz helyzetben az átgondolt, őszinte és nyugodt kommunikációnak kiemelt szerep jut. Az ügyfelek, a cégen belüli folyamatokkal kapcsolatos tájékoztatása, a pozitív, empatikus hangvétel, a cég terveinek megfogalmazása nyugtatóan hat és bizalmat kelt partnereinkben, amire nagyobb szükségünk van, mint valaha. Emellett persze az olyan praktikus információk közzététele is igen fontos, mint a megváltozott nyitva tartás, elérhetőségek, vásárlási feltételek/lehetőségek, és minden egyéb infó, ami érinti a megrendelések folyamatát.
Ehhez használjunk minden csatornát, ahol eddig is jelen voltunk:
- weboldal
- Google cégem
- Hírlevél
- és minden más csatornát, ami használatban van
Igazodás a kialakult helyzethez, arányos átszervezés
Nagyon fontos, hogy időben, ugyanakkor a kialakult helyzethez mérten strukturáljuk át üzleti modellünket. Amennyiben eddig túl nagy hangsúlyt fektettünk konvencionális, fizikai üzletünkre -ami ráadásul költségeink nagy részét is felemésztette-, ne féljünk idejében átszervezni és befektetni az online jelenlétbe. Gyors és hatékony átképzéssel a munkaerő nagy része is megmenthető, átszervezhető, egy jól működő webshop esetében is nagy szükség van tapasztalt munkatársakra, kreatív kollégákra.
Áttérés a megfelelő platformra
Keresőoptimalizálás:
Az előttünk álló 2-3 hónap ideális ennek a csatornának az erősítésére. Ahogy a válság kapcsán, úgy a SEO esetében is hosszabb távon kell gondolkoznunk. Heteket, de inkább hónapokat vesz igénybe, míg a helyezések javulása szemmel látható lesz, érdemes tehát ezt az időszakot kihasználni. Mikor a koronavírus lecsendesedik, az élet és a gazdaság újraindul, már legalább az organikus pozíciók által előnyösebb helyzetben leszünk.
A közösségi média hatalmas szerepet tölt be a karanténba kényszerült emberek életében. Ha Olaszország példáját nézzük, 70%-kal emelkedett a felületen eltöltött idő:
Forrás: https://about.fb.com/news/2020/03/keeping-our-apps-stable-during-covid-19/
Amire használnunk kell:
- Folyamatos kommunikáció a meglévő ügyfelekkel
- Az elérhető szolgáltatások, termékek promóciója
- Készülni a jövőre: listaépítés és figyelemfenntartás
Eddig halogatott tervek megvalósítása
Minden vállalkozásnak van egy képzeletbeli fiókja, ami tele van meg nem valósított ötletekkel:
- ….rég el szerettük volna kezdeni a hírlevelezést, itt az idő listát építeni.
- …hónapok óta tervezzük a weboldal átalakítását, hogy felhasználó barát, trendi legyen.
- …tavaly létrehoztuk a Youtube csatornánkat, de, azóta se nyúltunk hozzá. itt az ideje követőket szerezni.
Az élet újra fog indulni. Ha most okosan növelni tudjuk saját közösségünket, akkor hamarabb tudunk lépni, és új vásárlókat szerezni. Egy jó adatbázis érték, melynek felépítése sok időt és energiát igényel. Mikor, ha nem most lenne a legmegfelelőbb idő elvégezni ezt a munkát?
Fontos! Ha a vállalkozás szegmenséből adódóan fel kellett függeszteni a működést, akkor sem maradhatunk tétlenek; tartsuk fenn a kommunikációt, ajánljunk előrendelési, előregisztrációs lehetőséget, építsünk közösséget, tervezzük meg a válság utáni újra indulást. Ha ezt most nem tesszük, a vírus utáni marketing zajban nem fogjuk tudni megtenni, csak loholunk a konkurensek után.
Profiligazítás
Válság idején sok mindent másképp érzékelünk, sok mindenre másképp reagálunk, és sok szokásunk megváltozik. Így van ez a vásárlási szokásainkkal, lásd wc papír, amiből nem tudtak eleget kirakni a polcokra, mindet felvásárolták az emberek. A mindennapi szükségleteinkhez elengedhetetlen árucikkek forgalma ilyenkor az egekben, ellenben luxuscikkekre, drága műszaki árura, utazásra (ami ugye most ki is van zárva) nem költünk. Ezen a ponton mindenkinek érdemes lehet elgondolkoznia, vajon olyan portékát kínál-e, amit ő maga ebben a helyzetben megvásárolna? Ha nem, akkor bizony a palettát érdemes a kialakult igényekhez igazítani, mégpedig minél előbb. Persze nem azt javasoljuk, hogy mindenki kezdjen el kézfertőtlenítőt és maszkot árulni, de ha az üzlet profilja teljesen eltér attól, amire megszorított nadrágszíjjal is hajlandó áldozni a nép, akkor muszáj lesz lépni.
Néhány példa:
- át tudunk térni online oktatásra (jóga, nyelvtanulás, edzés, korrepetálás)
- a termékhez kapcsolódóan tudjuk aktivizálni a célközönséget (pl. otthoni hajápoláshoz, kertészkedéshez, gyerekek energiáinak lekötéséhez adhatunk tippeket, amihez ajánljuk a saját termékünket)
Blogunk végén szeretnénk minden olvasónknak nagyon sok kitartást és erőt kívánni az elkövetkező hónapokhoz. Írásunkat azzal kezdtük, hogy ebből csak együtt fogunk tudni kimászni. Cégünk ennek jegyében a maga eszközeivel próbál vállalkozó társain segíteni, így a válság idejére egyes szolgáltatásainkat ingyenesen, vagy féláron elérhetővé tesszük. Amennyiben tanácsadásra van szüksége, kollégáink ebben is állnak szíves rendelkezésükre.