A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Webáruház marketing körkép VI. rész – Instagram

 

Az eredetileg képmegosztó mobilapplikációként indult, mára számos egyéb funkcióval bővült Instagramra valószínűleg a legtöbben még mindig nem úgy gondolnak, mint egy brandépítésre, termékeladásra is alkalmas marketingeszközre. Pedig az egyedi hirdetési lehetőségeknek, valamint a felhasználók által tanúsított kimagasló arányú elköteleződésnek köszönhetően napjainkban már igen komoly fegyverténynek számít, ha egy cég jelen van ezen a médiaplatformon.

Így hát kétség sem férhet hozzá, hogy webáruház marketinggel foglalkozó cikksorozatunk nem lenne teljes, ha nem ejtenénk szót az Instagram leghatásosabb hirdetési opcióiról.

Egyszer bolt, hol nem bolt

Az Instagram története kétséget kizáróan az egyik legnagyobb sikersztorinak számít a social media területén: már rögtön 2010-es indulása után robbanásszerű növekedésnek indult az applikáció felhasználóinak száma, és ez a lendület a mai napig sem látszik alábbhagyni. Persze a legnagyobb löketet az adta neki, amikor 2012-ben a Facebook felvásárolta, majd funkcióbővítések sorával emelte multifunkciós platformmá a képmegosztót. Ezzel egyidejűleg pedig saját hirdetési rendszerét is integrálta az Instagramba, így az marketingcélokra is alkalmas felületté vált.

Ennek egyik – a webáruház marketing szempontjából megkerülhetetlenül fontos – eleme a 2016 végén rajtolt Shopping funkció, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók közvetlenül a profilodból érjék el a webshopod bizonyos – általad kiválasztott – termékeit.

Ahhoz, hogy ezt a funkciót használni tudd, az Instagram üzleti profilod mellett rendelkezned kell egy céges Facebook-oldallal is. Amennyiben ezt még nem hoztad létre, itt találsz hozzá segítséget. Ha ezzel megvagy, be kell lépned a Facebook Vállalkozáskezelőjébe, ahol hozzáadhatod az oldaladhoz a boltodat, valamint kollekciókat is kialakíthatsz, amelyeken belül a feltöltött termékeidet tematikusan elrendezheted. Ha pedig összekötötted a Facebook- és az Instagram-profilodat, akkor a kollekcióid (azon belül pedig a termékeid) egységesen jelennek meg mindkét felületen. Az Instagram Shopping is az így megadott adatok alapján működik: vásárlóid innentől a profilodon keresztül böngészhetnek  a termékkínálatodban, sőt, az egyes termékadat oldalakon részletes leírásokat, kapcsolódó médiatartalmakat is találnak.

A Shopping funkció előnyei azonban ezzel még korántsem érnek véget. Nem kell ugyanis megvárnod, hogy a felhasználók külön meglátogassák a profilodat – te magad is tehetsz lépéseket, hogy elérd őket. Ennek egyik leghatásosabb módja az úgynevezett vásárlási címkék elhelyezése a történeteidben vagy a posztjaidban. Ha például feltöltesz egy képet, amelyen az általad forgalmazott termékek láthatóak, akkor azokat megjelölheted rajta néhány hasznos termékinformációval kiegészítve (pl. megnevezés, ár stb.), továbbá a boltodra mutató link is megjelenik a képen.

Ezen felül Shopping-hirdetéseket is futtathatsz, amelyek vagy a képfolyamban, vagy a Felfedezés oldalon jelennek meg, így hatásos eszközei lehetnek az ügyfélköröd bővítésének, illetve a korábbi vásárlóid újbóli megszólításának is. A Shopping-hirdetések indításának alapvetően két módja lehetséges: kiemelheted egy korábbi termékmegjelölést tartalmazó posztodat, vagy akár teljesen új tartalmat is létrehozhatsz a Hirdetéskezelőben. A Shopping-hirdetéseknél használhatsz egyképes, lapozható (galéria) vagy akár videóformátumokat is.

Az Instagram Shopping funkciója emellett olyan speciális kampányok futtatását is lehetővé teszi, mint a termékbevezetések a Storiesban vagy a valós idejű vásárlások az élő videóközvetítésekben (azonnali termékeladási lehetőséggel). Sajnos azonban ezek csak a fizetési funkciót is aktiváló vállalkozások számára biztosítottak, ez pedig egyelőre csak az Egyesült Államokban érhető el.

Csak stílusosan

Természetesen az Instagram hirdetési lehetőségei messze nem korlátozódnak a direkt vásárlásösztönzésre. Mi több, sokkalta inkább a rajongók elkötelezése, ezáltal pedig a brandépítés felé billen a mérleg. Tekintve, hogy az Instagramon az izgalmas, figyelemfelkeltő vizuális tartalmak dominálnak, nagyon fontos, hogy csakis nagyon jó minőségű, egyszersmind a profilod egységes arculatába is illeszkedő képekkel és videókkal népszerűsítsd webáruházadat.

Az Instagramon a következő hirdetéstípusokkal növelheted márkád ismertségét:

  • Hirdetések a Stories funkcióban. A 24 óráig elérhető történetek közé ékelt, teljes képernyős hirdetések kitűnő lehetőséget biztosítanak az új ügyfelek megszólítására. Mivel az Instagram mérése szerint átlagosan napi 500 millió felhasználó használja a Stories funkciót, semmiképp sem érdemes kihagyni ezt a formátumot.
  • Fényképes hirdetések. Az organikus posztokhoz hasonló felépítésű hirdetések, amelyek egy fénykép és egy hozzá tartozó képaláírás megjelenítését teszik lehetővé.
  • Videóhirdetések. Ha inkább mozgóképekkel ragadnád meg potenciális vásárlóid figyelmét, ezt immáron akár 120 másodperces terjedelemben is megteheted; négyzetes vagy fekvő tájolású videókat is feltölthetsz a hirdetéseidhez.
  • Galéria, azaz karusszel hirdetések. Ha ezt a típust választod, egyszerre több képet vagy videót is elhelyezhetsz a hirdetésedben, amelyek között oldalra görgetéssel navigálhatnak a felhasználók.
  • Kollekció formátumú hirdetések. A kollekciók lehetőséget nyújtanak arra, hogy az ügyfeleid közvetlenül a hirdetésből kattintsanak az általad forgalmazott egyes termékekre. Képeket és/vagy videókat tölthetsz fel hozzá, amelyekkel akár egy történetet is kerekíthetsz a termékeidhez.
  • Bejegyzéskiemelés. A legegyszerűbb hirdetési forma: bármely korábbi organikus posztodat kiemelheted, hogy ezáltal még több emberhez jusson el a tartalma.

 

Mérhető sikerek

Mint a legtöbb marketingeszköz, az Instagram is lehetőséget biztosít a hirdetéseid targetálására, valamint a kampányaid eredményeinek mérésére is.

A hirdetéseidet rendkívül pontosan célozhatod egyebek mellett földrajzi hely, demográfiai adatok, érdeklődési körök, valamint a felhasználók Instagramon vagy Facebookon folytatott tevékenysége alapján is. Tovább növelheted a hirdetésmegjelenéseid hatékonyságát, ha létrehozol egyéni célközönségeket ügyféllistából (pl. e-mail-cím vagy telefonszám alapján), de ezek mintájára hasonmás célcsoportokat is generál számodra a rendszer.

Persze az eredmények mérése nélkül nincs sikeres kampánykezelés. Az Instagram beépített analitikai eszköze, az Insights segítségével információkat kaphatunk az elérések, követések, szívlelések, profilmegtekintések, hívások, kommentárok, megosztások, weboldal megtekintések, valamint termék megnyitások számáról, továbbá a közönségünk földrajzi hely, életkor és nem szerinti megoszlásáról, illetve arról is, hogy a hét folyamán mely napokon a legaktívabbak a követőink. Ha még részletesebb adatokra vagy kíváncsi, akkor pedig harmadik fél által mért analitikákra is támaszkodhatsz (pl. Brandwatch Consumer Research, Keyhole, Hootsuite stb.).

Ha szeretnéd profi kezekben tudni kampányaid kezelését, bízd szakértő csapatunkra Instagram-fiókod menedzselését – vedd fel velünk a kapcsolatot még ma!

Vissza az oldal tetejére