A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Joomla keresőoptimalizálás – Hogyan fogjuk hozzá?

Bár a SEO alapelvei minden weblapnál ugyanazok, az egyes rendszerek különböző felépítéséből és működéséből adódóan az elvégezhető (és elvégzendő) műveletek eltérőek lehetnek. Jónéhány beállítás lehet segítségünkre a Joomla keresőoptimalizálásában, és ezek többsége szerencsére egyszerű és egyértelmű. Azonban van pár specifikusabb dolog, amire ennél a tartalomkezelő rendszernél oda kell figyelni, ha hatékonyan szeretnénk csinálni a SEO-t. Egy biztos: mindenképp időt, energiát, és munkát kell belefektetni, hogy a maximumot hozzuk ki belőle. Az alábbiakban átvesszük az alapokat.

Globális beállítások – Webhely beállításai

Az újabb Joomla telepítők némelyike már nem is engedi tovább addig a telepítési folyamatot, amíg a leendő weboldal nevét és meta leírását meg nem adjuk. Ha mégsem adtuk meg, vagy utólag változtatni szeretnénk, akkor a Globális beállításoknál tehetjük ezt meg.

A webhely neve egyrészt a kezdőlapunk title értéke lesz (hacsak felül nem bíráljuk ezt később a kezdőlap menüpontjának beállításainál), másrészt ez fogja képezni a globális title hozzáfűzés alapját is, amennyiben beállítjuk az „Oldal nevének hozzáfűzése” opciónál. Ezzel nincs is gond, azonban a globális meta leírás és a globális meta kulcsszavak már más lapra tartoznak. A title napjainkban is fontos rangsorolási tényező, a meta description és meta keywords viszont nem; ezeket nem veszi figyelembe a Google. Most akkor kitöltsük, vagy hagyjuk üresen ezeket?

A meta kulcsszavak megadásával ne bíbelődjünk, teljesen felesleges. A meta leírást sem kötelező megadnunk, mert nem közvetlen SEO tényező… Mégis érdemes foglalkozni vele, hiszen az átkattintási arányt nagyon is befolyásolhatja egy megfelelően megválasztott, informatív és figyelemfelkeltő szöveg, és az átkattintási arány, a látogatottság már nagyon is számít a rangsorolásnál! Ez tulajdonképpen az adott oldal rövid reklámja.

Globális beállítások - meta adatok

Ha itt, a globális beállításoknál megadjuk a honlap meta leírását, de az aloldalaknál nem állítunk be semmit, akkor minden egyes oldalunknak ez lesz a meta description értéke – ami rosszabb, mintha üresen hagytuk volna! Ha ugyanis nincs megadva, akkor a Google eleve az adott oldal tartalmából fog megjeleníteni szövegrészletet a találati listán, tehát valamilyen szinten legalább egyediek lesznek a meta leírásaink (kivéve, ha nincs szöveges tartalom az aloldalakon, vagy mindegyiken ugyanaz a pár mondat ismétlődik). Szóval Joomla esetében jobb megoldás a globális meta leírást üresen hagyni, és inkább az aloldalaknál állítani be egyedi descriptiont. Erről részletesebben lesz még szó cikkünkben.

Fontos megjegyeznünk, hogy a Google dinamikusan generálja a találati listán megjelenő meta leírásokat, és bár előnyben részesíti azt, ami a weboldal meta adatainál deklarálva lett, nem minden esetben azt jeleníti meg; gyakran kiegészíti vagy részlegesen felülbírálja az adott keresési kifejezésre relevánsabbnak vélt szavakkal, mondatokkal.

A Robotok opciónál engedélyezzük az indexelést és követést az egész webhelyre vonatkozóan.

Globális beállítások – Konfiguráció

Ha most telepítettük a Joomlát és kezdtük felépíteni weblapunkat, akkor első lépésként a Globális beállításoknál kapcsoljuk be a CMS saját keresőbarát névátírási funkcióját, vagyis a Keresőbarát URL címek és az URL átírás használata nevű opciót.

Keresőbarát URL-ek beállítása

Előbbi a komponensek és tartalmi elemek típusai, azonosítói alapján képzett URL-eket cseréli le normális, a megadott elnevezéseknek megfelelőre, vagyis a keresőbotok számára könnyebben olvashatóra. Utóbbi eltávolítja az URL-ekből a /index.php/ részt, ezáltal tovább egyszerűsítve azt.

Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a paraméteres URL-ek helyett az olvasható (érthető), azaz keresőbarát URL-ek használata a humán látogatóknak is fontos, nem csak a robotoknak.

Az URL átírás működéséhez a szerveren kell egy .htaccess fájl (ha nincs, a Joomla telepítéssel létrehozott htaccess.txt fájlt nevezzük át .htaccess-re). Olyan tárhely szükséges továbbá, amely megengedi a .htaccess használatát és a névátírási funkció működését: a szerveren engedélyezve kell lennie az Apache mod rewrite modulnak.

Természetesen egy már régebb óta üzemelő honlapnál is be lehet kapcsolni – és ajánlott is – ezeket, viszont ebben az esetben gondoskodni kell róla, hogy a régi, nem keresőbarát URL-eket megfelelően átirányítsuk az új SEF URL megfelelőikre a váltás után 301 típusú átirányításokkal.

Keresőbarát (SEF) URL szerkezet

Ha új tartalmat hoztunk létre, azt nyilván meg is fogjuk jeleníteni a front-enden valahol, az esetek többségében egy normál menüpontból elérhetően. (Persze lehetnek kivételek, amik nincsenek a látható navigációba bekötve; pl. landingoldalak, köszönőoldalak űrlap kitöltés után, stb.)

A menüpont típusa sokféle lehet (egy cikk, kategória blog, kategória lista, keresés, egyéb telepített komponensek oldaltípusai, és még sok más), de szinte minden esetben tartozni fog hozzá egy álnév (alias), ami a menüponthoz rendelt URL-t jelenti. Itt érdemes ékezetmentes aliast megadni, és ha több szóból áll, akkor kötőjellel tagolni alulvonás helyett. Az URL jellemzően a menüpont nevéből van képezve, de a SEO finomhangolás miatt néha előnyösebb módosítani – pl. Ha a menüpontunk neve Autóbérlés, az URL lehet autoberles-autokolcsonzes.

Megjegyzés: Egy kategória blog, kategória lista vagy egyéb cikklistázós típusú menüpont alól elérhető cikkek esetében – amennyiben maguk a cikkek nincsenek önállóan menüpontokhoz rendelve – a cikkeknél tudjuk megadni a kívánt URL-eket. Ha pedig később a cikkeket mégis önálló menüpontokhoz rendeljük, onnantól a menüpontnál beállított URL lesz érvényben.

...és már megint a meták :)

Alapesetben Joomlánál az aloldalak a menüpont nevét, vagy menüponthoz nem kötött cikk esetében a cikk címét veszik fel title értéknek is. Utóbbin nem, de az előbbin tudunk változtatni: a menüpont Oldalmegjelenés fül alatt adható meg tetszőleges érték az Oldalcím a böngészőben mezőben. Ha a globális beállításoknál bekapcsoltuk az Oldal nevének hozzáfűzését, az az egyedileg megadott title esetén is érvényben marad.

A Metaadat fül alatt megadható Meta leírás lesz a menüpontok descriptionje. A description max. 150-160 karakteres hosszúságban érdemes megadni… szerintünk. A Google hivatalos álláspontja szerint sosem volt, és most sincs meghatározott hossza, de érdemes úgy megadni, hogy a teljes szöveg látszódjon a találati listán. Ez tök jól hangzik, azonban – részben a dinamikus generálásból adódó módosítások, részben pedig az időről időre frissített algoritmus miatt – eléggé változó, mi fog látszani belőle és mi nem.

Alias menüpont a Joomlában

Ahogy fentebb már írtuk, a meta kulcsszavakat manapság már nem veszi figyelembe a Google a rangsorolásnál, így ezt nyugodtan üresen hagyhatjuk itt is.

A Robotok opció már izgalmasabb: Ha a globális beállításoknál engedélyeztük az indexelést és követést, akkor itt az alapértelmezésnek megfelelően maradhat a „Globális beállítások használata”. Viszont bizonyos esetekben egy-egy aloldalnál szükség lehet rá, hogy ne legyen engedélyezve az indexelés, mert nem szeretnénk, ha a találati listán megjelenne. Ilyen lehet például egy köszönőoldal az űrlap kitöltése után. Az ilyen oldalak menüpontjainál válasszuk a Nincs indexelés, nincs követés opciót!

HTTP, HTTPS, WWW… és még sok ilyen rövidítést tudunk :)

Ha a weboldalunk több URL-verzióban is elérhető, az duplikációt okoz, ami hátrányt jelent a SEO terén. Az egyik ilyen problémát a www-s és a www nélküli verzió szokta okozni, a másikat pedig az SSL tanúsítvány miatti HTTP és a HTTPS verziók, amik miatt akár négyféle URL-lel is megtalálhat egy aloldalt a Google. Fontos tehát, hogy kiválasszuk azt, amit előnyben részesítünk, és a többi típust 301-el átirányítsuk rá. Ha lekezeltük a problémákat, a Google Search Console-ban is érdemes beküldeni weboldalunkat a Google indexbe.

Amennyiben a tárhelyszolgáltató már beállította az SSL-t, egyszerűen kapcsoljuk be a Globális beállítások/Kiszolgáló fül alatt a HTTPS kényszerítése opciónál, hogy Teljes webhely, így a Joomla elvégzi a HTTP verzióról HTTPS-re átirányításokat. Viszont a www-s és www nélküli változatok lekezelését ettől függetlenül még el kell végezni, az átirányítási szabályt megadhatjuk a .htaccess fájl segítségével.

Megjegyzés: Az SSL tanúsítványnak való megfelelés érdekében a weboldalon lévő hivatkozásokat is le kell cserélni HTTP-ről a HTTPS-re., beleértve a csak a forráskódban szereplő, a megjelenés és működés miatt beolvasott fájlokat (.js fájlok, .css fájlok, kép útvonalak és minden más forrás), valamint a front-enden megjelenő, külső és belső hivatkozásokat is.

Új honlap esetében érdemes eleve SSL tanúsítványt igényelni, és a rövidebb, www nélküli változatot választani. Vagyis az oldalunk így a https://oldalamneve.hu alatt lesz elérhető, ezt fogja indexelni a Google.

Egy már létező, és többféle URL-verzióval indexelt oldal esetében két dolgot érdemes figyelembe venni a választáshoz: azt, hogy melyik verzióból van több beindexelve, illetve melyik verziójú hivatkozásokra mutat több link.

Site lekérdezéssel tudjuk megnézni, hogy a www-s vagy az a nélküli változatból van-e több indexelve. Ehhez írjuk be a Google keresőbe, hogy site:oldalamneve.hu –inurl:www (csak a www nélküli változatokat listázzas), majd pedig
site:oldalamneve.hu inurl:www (csak a www-set listázza, illetve ha aldomainben vagy az adott URL elnevezésében szerepel www, azt is).

A milyen verziójú URL-ekre mutat több hivatkozás ellenőrzéséhez pedig érdemes a Google Search Console-t használni, amiről lentebb lesz szó.

Az alapértelmezett nyelv beállítása – Kicsit beszélni magyartot?

A Joomla CMS-ben beállítható az adminfelület és a weboldal alapértelmezett nyelve. Míg előbbi csak a kezelőfelületet állítja át és a szerkesztési munkákat könnyíti meg, addig az utóbbi SEO szempontból fontos tényező, mivel a forráskódban kerül beállításra. Mindig az legyen az alapértelmezett nyelv, ami a weboldalunk tényleges nyelve, vagyis amelyben a tartalmaink készültek.

A Bővítmények/Nyelvek/Telepített részen (vagy angol kezelőfelületnél Extensions/Language Manager/Installed) válasszuk ki a Webhely (Site) opciót, és állítsuk be a telepített nyelvek közül a magyart alapértelmezettnek (sárga csillag jelzi). Ha szeretnénk, ezután válasszuk ki az Adminisztrátor (Administrator) opciót, és ott is állítsuk be, így a kezelőfelületünk is magyarra vált. Ha nem szerepel a magyar nyelv a választhatóak között, akkor először telepítenünk kell a nyelvi csomagot a Nyelvek telepítése opció segítségével.

Nyelvváltás a Joomlában

A többnyelvű weboldalak estében be kell kapcsolni a nyelvszűrő beépülő modult és nyelvenként létrehozni egy-egy menüt minimum egy-egy menüponttal, hogy minden nyelven beállíthassunk egy alapértelmezett menüpontot (a kezdőoldalt). Továbbá minden olyan menüpontot, cikket és más tartalmi elemet, valamint modult, ami több nyelven is megjelenik, társítani kell egymással az adott nyelveken való megfelelőjükhöz. Ezen beállítások részletezésére most nem térünk ki.

Ismétlődő tartalmak, külső és belső duplikációk, meg a szomszéd Pistike

A lehető legrosszabb, amit tehetünk, ha más weboldalakról szedjük össze (kevésbé szépen fogalmazva: lelopjuk) a tartalmakat a saját weboldalunkra. Ez egyrészt jogsértő és akár komoly jogi következményei is lehetnek, másrészt így külső duplikációkat is szerzünk vele, márpedig a Google az egyedi, más weboldalakon meg nem található tartalmakat részesíti előnyben. Időt kell tehát szánni a szövegezésre, saját tartalmak készítésére, vagy saját kapacitás hiányában profi tartalomírási szolgáltatást is igénybe lehet venni. A kész tartalmainkat pedig érdemes lehet másolásvédetté tenni, hogy a „Majd a szomszéd fia megcsinálja!” weblapkészítésnél ne onnan szedje össze Pistike az általa kreált honlaphoz a szöveget. 100%-os lopásgátló nem létezik, megfelelő szaktudással bármi megkerülhető, de a profi szakembereknek remélhetőleg ma már eszébe sem jut így készíteni weboldalt.

Amennyiben a külső duplikációkat kizártunk, még mindig gondot okozhatnak a belső duplikációk. Ugyanis ha bizonyos szövegeket, szövegrészeket több aloldalunkon is megjelenítünk, az szintén nem szerencsés, hiszen a site-on belül is arra kell törekedni, hogy ne legyenek ismétlődések. A Joomla esetében három dologra kell odafigyelni erre vonatkozóan:

  1. Ha egy aloldal tartalmát több menüpontból is elérhetővé szeretnénk tenni, akkor ugyanazt az URL-t használjuk minden menüpontnál. Vegyünk egy példát:
    A felső menüben van egy Rólunk menüpontunk, ami Cikkek /Egy cikk elrendezéssel a Cégünkről cikket jeleníti meg. Ugyanezt a tartalmat az oldalsávban lévő Kik vagyunk? menüpontból és a láblécben lévő Bemutatkozunk menüpontból is el lehet érni. De nem mindegy, hogyan! Ha mindhárom menüpont esetében a Cikkek/Egy cikk elrendezést választjuk, az rossz megoldás, mivel így három különböző URL fog létrejönni a három különböző menüponthoz. A helyes megoldás, ha a felső menünkben elsőként létrehozott menüpontunk lesz csak Cikkek/Egy cikk típusú, a többi változatnál viszont a Rendszerhivatkozások/Menüpont álnév típust választjuk, és megadjuk, hogy a már létező Rólunk menüpontot hívja be.
  2. Amikor létrehozunk egy Cikkek/Kategória blog típusú menüpontot (vagy önálló blogkezelő komponenst használunk, pl. a K2 bővítmény is alkalmas erre), ami egy adott kategória cikkeinek bevezetőit jeleníti meg, akkor mind az érintett cikkeknél, mind a menüpont megjelenítési beállításainál fokozott körültekintéssel kell eljárnunk. Egyrészt, a menüpontnál megadható, hogy a bevezető szöveg megjelenjen-e a cikk teljes nézeténél is, vagy sem. Másrészt, a cikkeknél megadhatjuk, hogy mi legyen a bevezető szöveg és mi a teljes cikk tartalma. Ha azt választjuk, hogy megjelenjenek a bevezető szövegek a teljes nézetnél is, akkor rövid, 1-2 mondatos bevezetőket adjunk csak meg, hogy ne növeljük vele a belső duplikációt. A másik megoldás, ha nem jelenítjük meg a teljes nézetnél a bevezetőket, így írhatunk teljesen egyedi intrószövegeket, továbbá minimális duplikációt sem okozunk vele.
  3. A Bővítmények/Modulok alatt található számtalan modultípus közül több olyan is lehet egy weboldalnál, amelyekben direktben megadva, vagy akár cikkből és más tartalmi elemből behívott módon, szöveges tartalmak jeleníthetőek meg. Ezeknél is ügyelni kell tehát arra, hogy az ilyen modulokat – és a bennük lévő szövegeket – hány aloldalon használjuk, mennyi menüponthoz rendelten jelenítjük meg.

A miénk hosszú. A Tiéd mekkora?

Nem, nem arra gondoltunk, hanem a szöveges tartalmad karakterben meghatározható terjedelmére. Általánosan elmondható, hogy egy szöveges típusú aloldalt nem is érdemes létrehozni 1500 karakter alatt, ez az a minimum, ami már a keresőoptimalizálásban is használható terjedelemnek minősül. Ez persze az adott aloldal típusától is függ, nyilván egy kapcsolati oldalra nem szükséges túl sok szöveg az elérhetőségeken, cégadatokon kívül.

Ami sokkal lényegesebb, hogy csak akkor hozzunk létre új aloldalakat, amikor már feltöltöttük rájuk a tartalmat. Egy újonnan készülő vagy átalakítás alatt álló weboldalnál a sok „feltöltés alatt” szövegű aloldal ronthatja annak Google-értékelését, főleg, ha valami miatt hetekig, hónapokig elhúzódik az a bizonyos feltöltés. És gondoljunk a látogatókra is: ha a menüben kattintgatva több aloldalon is ezzel az üzenettel találkozik, akkor viharsebesen fogja elhagyni a honlapunkat, mert nemcsak nem találja meg az őt érdeklő információt, hanem ráadásul a félkész állapot megrendíti a cégünkbe vetett bizalmát is. Hiába van egy cég évtizedek óta a piacon rendezett háttérrel, ha a weboldala kaotikus állapotokat sugall. A neten a weboldalunk képviseli a cégünket, annak alapján fog véleményt alkotni rólunk a potenciális ügyfél!

H1, H2, H3, avagy a főcímek és alcímek fontosságáról

Weboldalunk hosszabb szöveges tartalmait célszerű tagolnunk, és ha már több bekezdésre osztható egy szöveg, akkor érdemes az adott oldal főcímén túl alcímeket is megadnunk. Ezzel egyrészt a látogató számára is olvashatóbbá válik a szöveg, másrészt a Google számára is jobban értelmezhetővé tesszük a tartalmat.

Főcímnek azt nevezzük, ami a forráskódban

 

tagek között szerepel. Ebből az ajánlás szerint a régebbi szabványú weblapoknál 1 db-ot érdemes használni aloldalanként, az újabb, HTML5 szabvány szerinti weblapoknál pedig szekciónként 1-et. A H2, H3, H4, H5, H6 alcímekből bármennyi lehet, de a hierarchiát be kell tartani. (Jellemzően a lexikális jellegű vagy jogi szövegeknél lehet hat szintmélységig tagolni, a normál szövegeknél legfeljebb h4-ig vannak használatban alcímek.) SEO szempontból a H1 és a H2 a fontosak, az ezekben szereplő szövegek nagyobb súllyal esnek latba a relevancia megállapításánál. A szövegeinket tehát érdemes úgy megírni, hogy a címsorokban is szerepeljenek főbb kulcsszavaink – de ne essünk túlzásba, a természetességre és az olvashatóság megőrzésére törekedjünk.

Amikor a Joomlában létrehozunk egy menüpontot, alapesetben a menüpont neve lesz a H1 főcímünk is – feltéve, hogy a megjelenést vezérlő template megfelelően van felépítve, és ha vannak beállítási lehetőségei erre vonatkozóan, akkor ott a H1 van kiválasztva érvényben lévőnek. Amennyiben a menüpontunk neve helyett mást szeretnénk az aloldal főcímének beállítani, a menüpont beállításainál módosíthatjuk az Oldalmegjelenés fül alatti Oldal címsora opcióval. Bizonyos sablonok esetében az adminfelületünkön a menüpontoknál több opció is elérhetővé válik, amelyekkel felülbírálható, szabályozható a főcím és az alcím, de akár a fejléc háttérszíne és háttérképe is.

Képek optimalizálása – fájlnév, alt tag, méretezés, tömörítés

Mindig akkora méretben töltsük fel a képeket, amekkorában az adott kép maximum megjelenhet. (A HD felbontást vegyük alapul, és ne a mobil nézetet.) Amennyiben egy kép a legnagyobb képernyőkön is csak legfeljebb 300px szélességben lesz látható a template és a tartalmi szerkezet beállításaiból adódóan, úgy ekkora méretben tegyük fel a szerverre. Fontos továbbá, hogy webre optimalizált tömörítéssel mentsük el a képeket, ezáltal optimálisra csökkentve fájlméretüket. A képek többségénél a .jpg formátum használata ajánlott, a többi (.png, .gif és egyebek) az átlátszó hátterű, esetleg animált, illetve design elemek esetében lehetnek inkább célszerűek. Feltöltés előtt célszerű átnevezni a fájlokat: ékezetmentes, több szó esetén kötőjellel vagy alulvonással tagolt nevet adjunk, amely utal a kép tartalmára, és lehetőség szerint (nem erőltetve minden képnévben) tartalmazza a kulcsszót.

Keresőoptimalizálási szempontból fontos, hogy a weboldalon lévő képeket ellássuk egyedi alt taggel, mivel a Google ebből fogja tudni, mit ábrázol az adott kép és mennyire illeszkedik az adott oldal témájához. Ez persze nem azt jelenti, hogy a SEO érdekében egy rétet ábrázoló kép altjának is a „kamerás drón” kulcsszót írjuk be, csak mert erre optimalizálunk. Viszont ha van egy Syma Z3 Wifi FPV drónról szóló cikkünk, az ahhoz tartozó képnél érdemes megadni a „Syma Z3 Wifi FPV HD kamerás drón” kifejezést. Mindig arra kell törekedni, hogy lehetőleg az ábrázolt dolognak megfelelő altokkal lássuk el a képeket.

Kép altok beállítása

A Joomlánál alapesetben üres az alt tag értéke, ha nem adunk meg semmit. Ez az egyik megközelítés szerint még mindig jobb, mint amikor maga az alt tag hiányzik a forráskódból, mivel a hiányzó alt tag a HTML szabvány esetében hibának tekinthető. Egy másik megközelítés szerint rosszabb, mintha maga az alt tag hiányozna, mert akkor a fájlnévből próbálna a Google valamit értelmezni, így viszont ezek a képek véletlenül sem fognak felbukkanni a Google keresőben (képkeresőben). Az üres attribútummal ellátott képek jellemzően a weblap designjának részét képező elemek szoktak lenni.

A Joomla cikkekben és egyéb alapvető tartalmi elemekben két módon lehet képeket megjeleníteni, így az altozás is két módon /helyen történhet.

Képek és hivatkozások fül:

Egy adott cikk szerkesztésénél a Képek és hivatkozások fülön lehet megadni a cikk bevezető képét és a teljes cikk képét. Előbbinek kisebb méretű képet, utóbbinak nagyobbat érdemes megadni. Ez azért lényeges, mert egy blog elrendezésű aloldalon – ahol több cikk bevezetője kerül listázásra az adott kategóriából – nagyon lassú lehet a betöltődés, ha nagy bevezetőképeket használunk.

Ha beállítottuk a képet, a Helyettesítő szöveg mezőben lehet megadni a hozzá tartozó alt tagot.

Tartalomban elhelyezett képek:

Ha magába a cikkbe szúrunk be képeket, a megjelenő popup ablakban a kép kiválasztása után töltsük ki a Kép leírás mezőt – ez lesz az alt tagja. Ezután szúrjuk csak be a tartalomba a képet. (Ez természetesen utólag is módosítható, ha kijelöljük az adott képet és a Kép ikonra kattintva szerkesztjük.)

Képek optimalizálása Joomla rendszerben

Amennyiben szeretnénk képváltót használni a weboldalunkon, érdemes olyan slidert választani, amelyik a képeket nem háttérképként kezeli, hanem normál image típusként, így szintén megadhatóak altok az egyed slide-okhoz.

Ha fotógalériánk is lesz, galériakezelőnek szintén olyan bővítményt keressünk, amelyiknél elláthatók alt taggel az egyes képek.

Címkék és címkefelhő („külföldiül”: tags & tags cloud)

Amennyiben nagy a weboldal és sok tartalom van rajta, vagy van egy blogunk (legalábbis egy blog típusú menüpontunk, amely alól sok cikk elérhető), akkor érdemes a cikkeket a témájukra jellemző címkékkel ellátni. Pl. ha van egy cikkünk, ami a szakszerű keresőoptimalizálást taglalja, akkor lehetnek a címkéi ezek: SEO, keresőoptimalizálás, weblap optimalizálás.

Nyissuk meg szerkesztésre a kívánt cikket, és a jobb oldalon található címkék mezőben adjuk meg a címkéinket (az Enter billentyű leütésével véglegesítünk egy címkét). Egy cikkhez korlátlan mennyiségű címke rendelhető, de igyekezzünk visszaszorítani maximalista énünket, és 4-5 címkénél többet ne adjunk meg cikkenként. Lehetőleg ne legyenek olyan címkék, amelyek csak pár cikkre érvényesek, fontos továbbá, hogy mindig pontosan ugyanabban az alakban alkalmazzunk egy adott címkét, mint ahogyan korábban már használtuk. (Ne legyen ragozatlan és ragozott változata, egyes- és többesszáma, stb.) Ebben segít is a Joomla, mert a már meglévő címkéket felkínálja a gépelés kezdetekor.

Ha minden cikkünket elláttuk címkével, akkor a Bővítmények/Modulok alatt létrehozhatunk egy címkefelhőt, amellyel megjelenítjük ezeket. Ehhez kattintsunk az Új ikonra, majd válasszuk a Címkék – Népszerű címkék modult, és állítsuk be a megjelenítési paramétereit.

Miért van ennek jelentősége? Mert a címkék alapján létrehozhatunk ún. címke oldalakat, amelyek kilistázzák az adott címke alá tartozó cikkeket, és így a látogatók is könnyebben tudnak a témák között tájékozódni, valamint a Google is jobban átlátja a tartalmi struktúrát ezeknek a címkéknek köszönhetően, amelyek weblapunk belső linkprofiljában is jelentős szerepet játszanak.

A címkék alapján a Joomla automatikusan létrehozza a címkelistázó oldalakat, azonban ha szeretnénk (és mi szeretnénk!) beállítani egyedi URL-t, címet, leírást és megadni a megjelenési formázásokat, akkor érdemes létrehozni egy Címkék típusú menüpontot. Ennek három altípusa lehet (Címkézett elemek, Címkézett elemek tömör listája, Minden címke listája), ezeket nyugodtan próbálgassuk végig, míg eldöntjük, melyik a számunkra megfelelő. Nyilván egy ilyen címke oldalt nem szeretnénk a normál navigációnkban látni, így ezt a menüpontot egy rejtett menüben célszerű létrehozni, amely nem kerül megjelenítésre a front-enden.

A HTTP 404 hiba és a 301 átirányítások

Amikor egy nem létező oldalt próbálunk elérni, a böngészőnk HTTP 404 üzenetet (az oldal nem található) kap vissza a szervertől. Ez előfordulhat azért, mert elgépeltük az adott URL-t, vagy egy korábban létező, de mostanra már törölt oldalt próbáltunk elérni, de okozhatja valamilyen átmeneti hiba is. Előfordulhat azonban, hogy egy meglévő tartalmunkat áthelyeztük máshová vagy a módosítottuk az URL-jét, és ez okozza a problémát. Ebben az esetben fontos, hogy 301-gyel átirányítsuk a régi URL-t az újra, ahol most is megtalálható az adott tartalom. Így nemcsak a látogatónk kapja meg az őt érdeklő információt az aktuális elérés alatt, hanem a korábbi URL-re épített hivatkozások erejét sem veszítjük el, vagyis a megőrizhetjük a már elért SEO eredményeket.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy bizonyos fokú ingadozás, átmeneti visszaesés a helyezésekben így is előfordulhat, különösen, ha nagyobb mennyiségű URL-t módosítottunk egyszerre, és tömegesen adtunk meg átirányításokat emiatt. De amennyiben a módosítások célzottan, a keresőoptimalizálási céloknak megfelelőbb URL-struktúra kialakítása miatt történtek, akkor az átmeneti időszakot követően sokkal jobb SEO eredményeket lehet elérni a weblappal.

A Joomla redirect komponense valamilyen szinten alkalmas arra, hogy a régi URL-eket átirányítsuk az új, SEF URL-eknek megfelelőkre. Azonban bizonyos URL-eket nem kezel megfelelően, ráadásul a komponens automatikusan gyűjt minden sikertelen URL-lekérést, beleértve a véletlen elgépeléseket és a spam botok automata próbálkozásait is, ami egy idő után több tízezer soros, átláthatatlan listát eredményez. Így jobb ezt a bővítményt kikapcsolni, és a .htaccess fájlt alkalmazni helyette, amelyben nem csak egy-egy URL párt, hanem különböző szabályok szerinti átirányításokat is megadhatunk.

Léteznek továbbá különböző SEF bővítmények is Joomlához, amelyekkel felülbírálható a rendszer saját URL kiosztása és megadhatóak átirányítások is, de ezekre most nem térünk ki.

Gyorsan, gyorsan!

Az oldal betöltődési ideje ma már fontos rangsorolási tényező. Miként a felhasználói élményt fokozó, változatos elemekből felépülő, esztétikus és gazdag tartalom is…

Ez a két dolog tehát sohasem lehet egyaránt100%-os, mert az egyik mindig kicsit a másik rovására megy: ha nagy felbontású, profi képek, videó, sok szöveg, sok formázás és interaktivitást biztosító funkció van egy weblapon, ezek betöltődéséhez nyilván több idő szükséges.

Nem kell tehát megijedni, ha nem kapunk maximális pontszámot a Google Page Speed Insights teszten, de a lehetőségekhez mérten tegyünk meg mindent, hogy gyorsítsunk a betöltődési időn. A Joomlában van is erre pár beépített lehetőség (azon túl, hogy a fentebb írtak szerint optimalizáljuk a képeinket).

Először is, a Globális konfiguráció/Rendszer fül alatt található Gyorsítótárazás beállításainál válasszuk ki a BE – Konzervatív gyorsítótárazás opciót.

Gyorsítótár a Joomlában

Másodszor, a Globális konfiguráció/Kiszolgáló fül alatti Kiszolgáló beállításainál kapcsoljuk be a Gzip oldaltömörítést.

Oldaltbetöltődés javítása

Harmadszor, a Bővítmények/Beépülő modulok alatt található Rendszer - Oldal gyorsítótár beépülőnél kapcsoljuk ki a böngésző gyorsítótárának használatát, és az Állapotot állítsuk be az Engedélyezett értéket.

Az oldal gyorsítótár beállításai

Fontos, hogy minden lépés után teszteljük a front-end működését, lehetőleg több böngészőben és eszközön. Bizonyos beállítások csak akkor működnek ugyanis, ha szerveren lévő futtatókörnyezet ezt támogatja.

Mindig csak bevált, megbízható forrásból származó kiegészítőket és sablonokat használjunk, és a különböző bővítményekből csak annyit, amennyi tényleg szükséges! Egy-egy nem megfelelően megírt kiegészítő használata, illetve a túl sok bővítmény is jelentősen lassíthatják a Joomlát.

Oldaltérképek

Ha nagyobb méretű, sok aloldallal rendelkező weboldalunk van, akkor érdemes oldaltérképet készíteni. Egyet menüpont alatt megjelenítve, láthatóan a látogatók számára, hogy könnyebben eligazodjanak, ha böngésznek az tartalmak között. Egyet pedig a Google számára .xml formátumban, hogy könnyebben átlássa a site struktúráját, jobban megérthesse a site tartalmát, és gyorsabban beindexelje aloldalainkat.

Erre a célra több Joomla bővítmény létezik, amelyekkel előállíthatjuk a megfelelő és automatikusan frissülő sitemap-et, majd beküldhetjük azt a Search Console-ba. Az OSMap Free verziója például tökéletesen megfelelő erre a célra; azt is beállíthatjuk benne, hogy melyik menü esetén milyen gyakorisággal frissítse automatikusan az oldaltérképet, így ha új tartalmakat töltünk fel vagy törlünk valamit, nem kell külön a térképet is frissítenünk.

Sitemap létrehozása

Többnyelvű weblapnál minden nyelvhez különálló oldaltérképet kell készíteni.

Search Console (leánykori nevén Webmaster Tools)

Érdemes a weboldalunkat beregisztrálni a Google Search Console-ba, ahol egyrészt figyelmeztetéseket kapunk az oldallal kapcsolatos problémákról, másrészt rengeteg hasznos felügyeleti és beállítási lehetőségünk van. Például az előzőekben említett 404 oldalakról is információt kapunk, és le tudjuk kezelni az ilyen URL-eket, de hasznos lehet egy hibajavítást követően az újraindexelés kérése is adott URL-re vonatkozóan. Az pedig már csak hab a tortán, hogy ha feltörik a weboldalunkat, és ezt esetleg nem vesszük észre, akkor a Search Console jelezni fogja nekünk, hogy gyanús tartalmakat észlelt.

A regisztráció után vegyük fel weboldalunkat tulajdonként a Search Console-ba. A korábbi hivatalos ajánlás szerint minden verziót (a www-s és a www nélküli változatot, a HTTP és a HTTPS változatokat) fel kellett venni, de amennyiben csak egy alakban érhető el a domain, úgy elegendő azt az egyet felvennünk.

Ha esetleg aldomainjeink is vannak, azokat is. A felvett tulajdonokat igazolni kell, csak ezután férhetünk hozzá a velük kapcsolatos jelentésekhez és műveletekhez. A tulajdon igazolására több módszer közül is választhatunk, kövessük a Search Console által írt lépéseket.

Google Analytics, hogy ne legyünk vakok

A látogatottsági statisztika nélkül csak repülünk előre a SEO szelek szárnyán, de nem tudjuk, jó irányba tartunk-e, és könnyen falnak ütközhetünk a ködben. Pedig a látogatók viselkedése nagyon fontos szempont a keresőoptimalizálás hatékonyságának növeléséhez, illetve weboldalunk esetleges hibáinak felderítéséhez.

Ha beregisztráltunk mindkét szolgáltatásba, az Analytics-et és a Search Console-t érdemes összekapcsolni, így több és pontosabb információt láthatunk az egyes jelentésekben.

Biztonság és backup

Ahogy korábban már írtuk, mindig megbízható forrásból származó sablont és kiegészítőket alkalmazzunk. A bizonytalan eredetű sablonok és kiegészítők nemcsak lelassíthatják a betöltődést, de jelentős mértékben megnövelik a feltörés/adatlopás kockázatát is. Érdemes továbbá naprakészen tartani rendszerünket és kiegészítőinket, és mindig telepíteni az elérhető frissítéseket. Update előtt azonban minden esetben készítsünk biztonsági mentést az adatbázisról és a fájlokról, hogy szükség esetén vissza tudjuk állítani a korábbi állapotot. Erre nagyszerű megoldást kínál pl. az Ackeba Backup komponens, amely egy esetleges feltörés utáni helyreállításnál is igen hasznos lehet.

Jelen cikk nem terjed ki a Joomla alatt üzemeltetett webshopmotorokra és más, gyakran használt komponensek, egyéb külső bővítmények alkalmazására esetén szükséges alapvető SEO beállításokra. Mi kizárólag az alap CMS legfontosabb beállításaira, és az általánosságban ajánlott kiegészítőkre, eszközökre fókuszáltunk most.

Vissza az oldal tetejére