A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

A hangalapú keresés hatása a keresőoptimalizálásra

Sokan csak nevettek, amikor az Apple 2011-ben bemutatta a Sirit. Érdekes újítás volt, amivel el lehetett szórakozni ideig-óráig, de a pontatlansága miatt nem jósoltak nagy jövőt a technikának. Azóta azonban sokat változott a világ, a hangalapú keresés pedig megkerülhetetlenné vált. Napjainkban számos cég kínál ilyen megoldásokat (Cortana, Amazon Alexa, Google Asszisztens), amelyek rendkívül elterjedté váltak a felhasználók körében. A mesterséges intelligencia fejlődésével a mai rendszerek 95%-os pontosságra képesek, világszerte pedig több mint 420 millió okoshangszóró talált már gazdára. Mindennek komoly hatása van a Google-keresésekre, ennélfogva a SEO-ra is.

Hangalapú keresés a SEOban

A hangalapú keresés előnyei

Ahogy a technika egyre kifinomultabbá és pontosabbá vált, egyre több felhasználó fedezte fel a hangkeresésben rejlő lehetőségeket. A Google kutatásai alapján az emberek az alábbi okokból döntenek az okoshangszórók mellett:

  • könnyebben multitaskingolhatnak
  • gyorsabban elintézhetik a feladatokat, mint más készülékekkel
  • azonnali információkhoz és válaszokhoz juthatnak
  • egyszerűbben elvégezhetik a mindennapos feladatokat

A hangutasítások igen hasznosak, ha például főzés közben, zsíros kézzel szeretnénk rákeresni a receptre, de vezetés közben is jól jön a technika. Előny még, hogy sokkal gyorsabban tesszük fel a kérdéseinket, mintha gépelnénk. Bár a többség csak mostanában kezdi rákapni a hangkeresésre, egyszerűségének és gyorsaságának köszönhetően jelentős potenciál rejlik a módszerben.

Hangadni kell a korral

Tény, hogy a többség még csak ismerkedik a hangkereséssel, a hosszú távú sikerek érdekében azonban már most érdemes ezt a módszert is figyelembe venni optimalizálásnál. Főleg a helyi kis- és középvállalkozások esetében hozhat látványos sikert, hiszen az emberek útközben gugliznak rá a közelben lévő üzletekre, szolgáltatásokra vagy a nyitvatartási időre. A Google adatai szerint a felhasználók előszeretettel keresnek rá leárazásokra, személyre szabott lehetőségekre, közelgő eseményekre és vevőszolgálatokra.

A legtöbb vállalkozás csak mellékesen foglalkozik a hangkeresésnek megfelelő optimalizálással. Általában a már meglévő tartalmat próbálják az új technika elvárásaihoz igazítani, ami hozhat ugyan eredményeket, azonban hosszú távon kevésnek bizonyulhat. Ahhoz, hogy az oldalunk igazán eredményes legyen a hangkeresés terén, már a tartalomfejlesztés alapjainál is figyelembe kell vennünk az ehhez kapcsolódó aspektusokat.

Hangalapú keresés a jövő

1. Hangkereséshez kapcsolódó kulcsszókutatás

Az emberek nagyon eltérő módon beszélnek és gépelnek. Ha például valaki egy új okoshangszórót keres, valószínűleg csak annyit gépel a keresőbe, hogy „otthoni okoshangszóró”. Ezzel szemben a hangkeresésben azt is kérdezheti „Melyik a legjobb otthoni okoshangszóró?”. Érdemes tehát a felhasználók fejével gondolkodni a kulcsszavak meghatározásánál.

2. Oldalstruktúra és tartalomfejlesztés

Fontos, hogy a vásárlói út minden állomásához releváns tartalom készüljön. Ehhez az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venni:

  • Kíváncsiság: „Melyik a legjobb okoshangszóró?”
  • Érdeklődés: „A Google Home-mal lehet telefonálni is?”
  • Összehasonlítás: „Melyik az okosabb, a Siri vagy a Google?”
  • Vásárlás: „Mennyibe kerül egy Amazon Echo?”
  • Vevőszolgálat: „Miért nem válaszol a Google Home?”
  • Márkahűség: „Milyen termékek kompatibilisek a Google Home-mal?”

Ennek megfelelően három kontenttípus létezik, amelyek ideálisak a hangkereséshez:

  • Információ: útmutatók, „hogyan csináld” tartalmak stb.
  • Navigáció: üzlet elérhetősége, szerviz, sajtómegjelenések, vevőszolgálat stb.
  • Tranzakció: videók, termékinformációk, összehasonlítások.

3. Strukturált adatoptimalizálás

Ellentétben a hagyományos keresésekkel, ahol még a második, harmadik hely is rengeteg látogatót hozhat az oldalra, a hangalapú keresés csupán egyetlen választ ad a kérdésekre. Hogy ez a mi oldalunk legyen, a lehető legrelevánsabbnak kell lennie az adott kérdésre. Ehhez a legjobb módszer, ha a schema segítségével strukturált adatokkal látjuk el a Google botokat. Néhány példa, amiket megadhatunk, hogy a keresőrobotok jobban megértsék, milyen típusú kérdésekre releváns a tartalmunk:

  • Termékek
  • Helyek
  • Emberek
  • Szervezetek
  • Események
  • Receptek
  • Kritikák
  • „Hogyan csináld” tartalmak
  • Hírek

4. Mobilbarát = hangbarát

Nem lehet megmondani, mit hoz a jövő, de ahogy az elmúlt években a keresések az asztali gépről áttevődtek mobilra, úgy akár a hangalapú keresés is etalonná válhat idővel. Szerencsére az okostelefonok és a hangkeresés szorosan összefügg, így egy komplex stratégiát is kialakíthatunk. A gyors oldalbetöltődéssel, az AMP és strukturált adatokkal nemcsak mobilbaráttá, de hangbaráttá is tehetjük az oldalt.

Amazon Alexa asszisztens

A könnyű döntés

A jövő zenéje, hogy a hangalapú keresések átveszik-e a dominanciát a piacon, az azonban biztos, hogy jelentős hatásuk van a keresőmarketingre. Minden lépés, amivel hangkeresésre optimalizáljuk az oldalt, a hagyományos SEO-t is támogatja. Ezért nem tévedhetünk nagyot, ha az előbbire fókuszálunk. Ha a korábban bemutatott stratégiákat ötvözzük a már meglévő módszereinkkel, felkészülten várhatjuk a keresési trendek változásait.

Forrás: https://www.searchenginejournal.com/voice-search-optimization-changes/259975/

Vissza az oldal tetejére