A hangalapú keresés hatása a keresőoptimalizálásra
Sokan csak nevettek, amikor az Apple 2011-ben bemutatta a Sirit. Érdekes újítás volt, amivel el lehetett szórakozni ideig-óráig, de a pontatlansága miatt nem jósoltak nagy jövőt a technikának. Azóta azonban sokat változott a világ, a hangalapú keresés pedig megkerülhetetlenné vált. Napjainkban számos cég kínál ilyen megoldásokat (Cortana, Amazon Alexa, Google Asszisztens), amelyek rendkívül elterjedté váltak a felhasználók körében. A mesterséges intelligencia fejlődésével a mai rendszerek 95%-os pontosságra képesek, világszerte pedig több mint 420 millió okoshangszóró talált már gazdára. Mindennek komoly hatása van a Google-keresésekre, ennélfogva a SEO-ra is.
A hangalapú keresés előnyei
Ahogy a technika egyre kifinomultabbá és pontosabbá vált, egyre több felhasználó fedezte fel a hangkeresésben rejlő lehetőségeket. A Google kutatásai alapján az emberek az alábbi okokból döntenek az okoshangszórók mellett:
- könnyebben multitaskingolhatnak
- gyorsabban elintézhetik a feladatokat, mint más készülékekkel
- azonnali információkhoz és válaszokhoz juthatnak
- egyszerűbben elvégezhetik a mindennapos feladatokat
A hangutasítások igen hasznosak, ha például főzés közben, zsíros kézzel szeretnénk rákeresni a receptre, de vezetés közben is jól jön a technika. Előny még, hogy sokkal gyorsabban tesszük fel a kérdéseinket, mintha gépelnénk. Bár a többség csak mostanában kezdi rákapni a hangkeresésre, egyszerűségének és gyorsaságának köszönhetően jelentős potenciál rejlik a módszerben.
Hangadni kell a korral
Tény, hogy a többség még csak ismerkedik a hangkereséssel, a hosszú távú sikerek érdekében azonban már most érdemes ezt a módszert is figyelembe venni optimalizálásnál. Főleg a helyi kis- és középvállalkozások esetében hozhat látványos sikert, hiszen az emberek útközben gugliznak rá a közelben lévő üzletekre, szolgáltatásokra vagy a nyitvatartási időre. A Google adatai szerint a felhasználók előszeretettel keresnek rá leárazásokra, személyre szabott lehetőségekre, közelgő eseményekre és vevőszolgálatokra.
A legtöbb vállalkozás csak mellékesen foglalkozik a hangkeresésnek megfelelő optimalizálással. Általában a már meglévő tartalmat próbálják az új technika elvárásaihoz igazítani, ami hozhat ugyan eredményeket, azonban hosszú távon kevésnek bizonyulhat. Ahhoz, hogy az oldalunk igazán eredményes legyen a hangkeresés terén, már a tartalomfejlesztés alapjainál is figyelembe kell vennünk az ehhez kapcsolódó aspektusokat.
1. Hangkereséshez kapcsolódó kulcsszókutatás
Az emberek nagyon eltérő módon beszélnek és gépelnek. Ha például valaki egy új okoshangszórót keres, valószínűleg csak annyit gépel a keresőbe, hogy „otthoni okoshangszóró”. Ezzel szemben a hangkeresésben azt is kérdezheti „Melyik a legjobb otthoni okoshangszóró?”. Érdemes tehát a felhasználók fejével gondolkodni a kulcsszavak meghatározásánál.
2. Oldalstruktúra és tartalomfejlesztés
Fontos, hogy a vásárlói út minden állomásához releváns tartalom készüljön. Ehhez az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venni:
- Kíváncsiság: „Melyik a legjobb okoshangszóró?”
- Érdeklődés: „A Google Home-mal lehet telefonálni is?”
- Összehasonlítás: „Melyik az okosabb, a Siri vagy a Google?”
- Vásárlás: „Mennyibe kerül egy Amazon Echo?”
- Vevőszolgálat: „Miért nem válaszol a Google Home?”
- Márkahűség: „Milyen termékek kompatibilisek a Google Home-mal?”
Ennek megfelelően három kontenttípus létezik, amelyek ideálisak a hangkereséshez:
- Információ: útmutatók, „hogyan csináld” tartalmak stb.
- Navigáció: üzlet elérhetősége, szerviz, sajtómegjelenések, vevőszolgálat stb.
- Tranzakció: videók, termékinformációk, összehasonlítások.
3. Strukturált adatoptimalizálás
Ellentétben a hagyományos keresésekkel, ahol még a második, harmadik hely is rengeteg látogatót hozhat az oldalra, a hangalapú keresés csupán egyetlen választ ad a kérdésekre. Hogy ez a mi oldalunk legyen, a lehető legrelevánsabbnak kell lennie az adott kérdésre. Ehhez a legjobb módszer, ha a schema segítségével strukturált adatokkal látjuk el a Google botokat. Néhány példa, amiket megadhatunk, hogy a keresőrobotok jobban megértsék, milyen típusú kérdésekre releváns a tartalmunk:
- Termékek
- Helyek
- Emberek
- Szervezetek
- Események
- Receptek
- Kritikák
- „Hogyan csináld” tartalmak
- Hírek
4. Mobilbarát = hangbarát
Nem lehet megmondani, mit hoz a jövő, de ahogy az elmúlt években a keresések az asztali gépről áttevődtek mobilra, úgy akár a hangalapú keresés is etalonná válhat idővel. Szerencsére az okostelefonok és a hangkeresés szorosan összefügg, így egy komplex stratégiát is kialakíthatunk. A gyors oldalbetöltődéssel, az AMP és strukturált adatokkal nemcsak mobilbaráttá, de hangbaráttá is tehetjük az oldalt.
A könnyű döntés
A jövő zenéje, hogy a hangalapú keresések átveszik-e a dominanciát a piacon, az azonban biztos, hogy jelentős hatásuk van a keresőmarketingre. Minden lépés, amivel hangkeresésre optimalizáljuk az oldalt, a hagyományos SEO-t is támogatja. Ezért nem tévedhetünk nagyot, ha az előbbire fókuszálunk. Ha a korábban bemutatott stratégiákat ötvözzük a már meglévő módszereinkkel, felkészülten várhatjuk a keresési trendek változásait.
Forrás: https://www.searchenginejournal.com/voice-search-optimization-changes/259975/