Domain név – tényleg olyan fontos?
Mielőtt még keresőoptimalizálásról, Ads-hirdetésekről, látogatókról vagy konverzióról beszélnénk, fel kell tennünk egy sokkal alapvetőbb kérdést: milyen domain név alatt fusson a weboldalunk? Mivel a döntés jelentősen befolyásolja a site sikerét, később pedig csak komoly veszteségek árán lehet megváltoztatni, érdemes időt szánni a legjobb megoldás kifundálására. Aktuális blogbejegyzésünkben bemutatjuk a legfontosabb szempontokat a megfelelő cím kiválasztásához.
A domain név meghatározásakor az alábbi három opció a leggyakoribb:
- kulcsszavas domain név
- cégneves domain név
- kulcsszavas brand domain
Kulcsszavas domain név
„Cipőt a cipőboltból” – mindenki ismeri az ősrégi reklámszlogent, ami egyben a legjobb tanács is a domain név meghatározásához. Kulcsszókutatás segítségével érdemes kiválasztani néhány olyan kifejezést, ami leírja a cégünk tevékenységét vagy a webáruházunk termékprofilját. A kulcsszavakat akár kombinálva is használhatjuk, így a domain még relevánsabb lesz az érdeklődőknek.
A kulcsszavas domain név igazán felhasználóbarát választás, hiszen könnyen megjegyezhető és egyértelműen beazonosítható. Ami a Google szempontjait illeti, itt már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Bár a keresőcég azt kommunikálja, hogy a kulcsszavas domain neveknek ma már nincs jelentőségük a találati lista összeállításakor, a valóság sokszor mást mutat. Bizony rengeteg esetben találunk kulcsszavas honlapcímeket a legelőkelőbb pozíciókban – ami lehet többéves SEO-s munka eredménye, de alighanem a jól megválasztott név is szerepet játszik a dologban.
Az internet hőskorában még könnyű dolga volt azoknak, akik kulcsszavas domaint szerettek volna, ma már azonban ritka, hogy a pontos kulcsszavas domain elérhető. Szóba jöhet a kifejezés ragozott, bővített verziója is, ezt viszont nehezen jegyzik meg az internetezők. Amennyiben szolgáltatásunk egy adott régióhoz, városhoz kapcsolódik, érdemes azt is megjeleníteni a honlap címében. Ha pedig a találati lista indokolja, mindenképp a részleges kulcsszavas domain mellett tegyük le a voksunkat.
Cégneves domain
A cégneves domain esetében különösen fontos, hogy több formátumban is lefoglaljuk. Így biztosak lehetünk abban, hogy azok az internetezők, akik kifejezetten a cégünk nevére keresnek, velünk találkoznak a találati lista elején. Akkor érdemes ezt a verziót választani, ha a cégnév „eladja” a szolgáltatást, azaz egyértelműen utal arra, hogy mivel foglalkozunk. Ellenkező esetben is célszerű megvásárolni a cégneves domaint, elsődleges honlapcímnek azonban válasszunk olyat, ami beszédes a látogatóinknak. Figyelemfelkeltő cégneves domain például az arzenkft.hu, ami egy rovarirtással foglalkozó ügyfelünk oldala.
Brand domain
Ez a választás némi kreativitást igényel, viszont remek lehetőséget hordoz magában. Lényegében az előző opciók mixelését jelenti: egy kulcsszót felhasználva létrehozunk egy olyan könnyen brandelhető nevet, ami gyorsan megjegyezhető és azonnal megragad a felhasználók fejében. Ügyfeleink közül is sokan választották ezt az utat, például a villamkoltoztetes.hu vagy a pszichofeszek.hu.
A márkaépítéshez kapcsolódóan azt is vizsgálni kell, hogy a domain nevünk nincs-e használatban a közösségi oldalunkon. Ha nincs, csapjuk le rá minél előbb Facebookon, Twitteren, Instagramon és YouTube-on egyaránt!
Milyen TLD-t válasszunk?
A TLD (Top-Level Domain) az internetes névfeloldást végző Domain Name System (DNS) hierarchiájának legmagasabb szintjén lévő tartománya. A magyar TLD a .hu, ami az esetek többségében az ideális választás (amennyiben kizárólag a hazai piacon szeretnénk tevékenykedni). A .com, .org, .eu, .net, .info TLD-k is igen elterjedtek Magyarországon.
Ha termékeinket vagy szolgáltatásainkat elsősorban külföldön értékesítenénk, akkor válasszunk az adott földrajzi területnek megfelelő domain végződést! Ausztria esetében például a .at, Németország esetében a .de a megfelelő.
Több lábon állva
Ma már nem elég, ha kizárólag SEO-s megfontolások alapján kulcsszavas domaint választunk – ahhoz, hogy a találati listán jó helyre kerüljünk, ennél több kell. Különösen igaz ez az olyan szegmensekben, ahol erős a konkurencia, és igényes weblap optimalizálással veszi fel a kesztyűt. Weboldalunk tartalma és felépítése kiemelten fontos a Google számára az oldal minősítése során. Ugyanakkor az alapot a hangzatos, jól megválasztott domain jelenti, ami felkelti a látogatók figyelmét.