Google mobile-first index
2015 áprilisában jókora riadalmat keltett a Google a weblaptulajdonosok körében, amikor bejelentette a mobilbarát frissítést - a szakmában a "mobilegeddon" kifejezés is napvilágot látott ekkoriban. Számos rémhír is elterjedt, miszerint ha oldalunk nem rendelkezik mobilbarát verzióval, akkor hátrébb kerülhetünk a találati listán. Mindez abból fakadt, hogy sokan félreértelmezték, kiforgatták a Google eredeti közleményét.
Valójában az történt, hogy a mobilbarát weblapok a változtatás után előnyt élveztek a mobil találati listán, de az asztalin nem. Ekkor még nem volt érvényben külön "mobil index", egyszerűen a telefonos találati listán a találatok mellett megjelent a mobilbarát/nem mobilbarát megjelölés. Mindez közel sem okozott akkora változásokat, mint amire a weblaptulajdonosok számítottak. Szokásához híven a Google finomhangolta az algoritmusokat, figyelembe véve a megváltozott keresési/eszközhasználati magatartásokat. Mindez érthető is, hiszen rohamosan megnövekedett a mobileszközökről végzett keresések száma, bővültek a keresési típusok (sokan kezdték el használni például a hangalapú keresést).
2016: a Google bejelenti a mobile-first indexet
2016-ban újabb fejlesztést jelentett be a Google, a mobile-first index-re történő átállást. Már korábban is több feltérképező robotot használt a keresőcég, más és más user-agent (felhasználó ügynök: a böngészőprogramok, robotok lábnyoma) figyelte a mobil és asztali találatokat, hirdetéseket, API-kat. Ezelőtt csak az asztali verziót indexelte a Google, miközben mobilon annak kisebb kijelzőre optimalizált verziója jelent meg. Most azonban a Google néhány javaslatot is közzé tett az egyes mobilbarát oldalakkal kapcsolatban.
- Reszponzív design és dynamic serving: nincs szükség változtatásra, hiszen az URL-ek mindkét esetben ugyanazok.
- Mobil sablon eltérő URL-en: ha az asztali és mobil verzión különbözik a tartalom, fontos hogy a strukturált adatokat egyeztessük, és ellenőrizzük a robots.txt tartalmát, hogy a mobil verzió elérhető legyen a Googlebot számára.
- Csak asztali verzió létezik: ha a mobil verzió hiányzik, akkor ezt fogja indexelni a Googlebot Smartphone.
Azért az AMP-oldalak (Accelerated Mobile Pages) fejlesztéséről sem feledkeztek meg. Ennek a szigorúbb megkötésekkel használható technológiának a szupergyors betöltődés a lényege: a HTML- és képfájlokon kívül minden a Google szerverein tárolódik, majd egy külön cache-ből szolgálja ki az AMP oldalt.
2018. március 26. az MFI élesítésének beharangozása
A MFI lényege, hogy a mobil változat képezi a Google rangsorolási alapját. Az átállásról a Search Console-on keresztül küldött értesítést a keresőcég, mindez azonban nem jelentette azt, hogy az asztali verziók teljesen eltűnnek a találati listáról, de ha létezik belőle mobil változat, akkor azt fogja elsődlegesnek tekinteni.
Azonban ha egy adott keresésre egy kizárólag asztali verzióval rendelkező weblap a leginkább releváns, akkor azt fogja a legjobb helyre rangsorolni. Hasonló a helyzet a reszponzív és a kanonikus AMP oldalaknál ("No change. The mobile version is the same as the desktop version.") AMP oldalaknál a nem-AMP mobil változatot fogja előnyben részesíteni.
Az asztali és a mobil változat tartalmának meg kell egyeznie. Ez a leggyakoribb mobilbarát megoldás, a reszponzív oldal esetében, nem kell külön kezelni az állományokat sem. A fő tartalmak, metaadatok, menük, címek, képek, videók, strukturált adatok semmiképp sem térhetnek el. A kanonikus, valamint többnyelvű szájtok esetén a hreflang címkék is helyes beállítást igényelnek.
A mobile-first Index-el kapcsolatban fontos tudni, hogy alapvetően nem a rangsorolást befolyásolja, hanem az információgyűjtést szolgálja.
Honnan tudhatjuk, hogy oldalunkon a mobile-first index van érvényben?
Egy ideje a Google rendszere értesít minket arról a Search Console-on keresztül, hogy megnövekedett a Googlebot Smartphone robot forgalma, és a találati listán látható kivonatokat (snippet) az oldal mobil verziójából generálja.
A szervereken lévő .log fájlok a bizonyítékai a Googlebot Smartphone gyakori látogatásainak, egyes projektek esetén egyértelműen az új user-agent (*) „látogatásai” voltak az aktívabbak (kb. 60-70%):
Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; Nexus 5X Build/MMB29P) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/41.0.2272.96 Mobile Safari/537.36 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)
Azért a „klasszikus” Googlebot is visszatérő látogató, viszont nagyrészt a robots.txt fájlokat vizsgálja:
Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)
(*) ez a feltérképező robot a Google Chrome 41-es verzióját takarja (Web Rendering Service néven is fut).
Mobile Speed Update
Ha nem is kifejezetten a mobil indexhez kapcsolódik, de mégis érdemes megemlíteni a Mobile Speed Update-et is, amit ez év július 9-én jelentett be a Google. A Page Speed Insights mellett - ami immár új mutatókat kínál a Chrome User Experience Report alapján - a Lighthouse eszközzel végzett auditot ajánlják a weblapok gyorsításához.
A weblapsebesség kapcsán egy kicsit túloz a Google, bár kétségkívül nem szerencsés, ha 15 másodpercet kell várni a betöltődésre. Tapasztalataink szerint egy közepes vagy gyengébb értékekkel rendelkező oldal sem kap emiatt büntetést, mégis érdemes a keresőoptimalizálás során erre is kitérni.