A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Hogyan cseréljük le weboldalunkat a már elért SEO-eredmények elvesztése nélkül?

A jó pozíciók megőrzésének érdekében fokozott óvatossággal kell eljárni egy honlap átalakításánál. Nem elég az ügyfelek igényeit figyelembe véve felhasználóbarát, modern designnal bíró platformot létrehozni, a Google algoritmusainak és a keresőrobotok által támasztott elvárásoknak is meg kell felelni. Összegyűjtöttük, hogy mikre érdemes odafigyelni weboldalcsere esetén.

Honlapcsere SEO eredményekkel

Korszerűsítés 10 lépésben

  1. Amennyiben a design változik, a legjobb megoldás, ha az oldal struktúráján nem módosítunk, csak a megjelenésért és interaktív működésért felelős CSS és JS állományokon, ill. designelemeken alakítunk. Vizsgáljuk meg a honlap szerkezeti felépítését, ellenőrizzük az URL -és menüstruktúrát (ha van sitemap, onnan könnyedén kigyűjthető), a metaadatokat, tartalmakat egyaránt! Végezzünk biztonsági mentést a meglévő weblapról! Ha valamelyik CMS-rendszer van használatban, az adatbázistartalmakról se feledkezzünk meg, és exportáljuk a struktúrát, amit azonos rendszer esetén rögtön visszaimportálhatunk.
  2. Ellenőrizzük, vannak-e rossz helyre mutató vagy nem működő belső és külső linkek, ezeket korrigáljuk! Kiiktathatjuk a duplikált tartalmakat (külső és belső), javíthatjuk a túl hosszú/túl rövid title-öket és meta descriptionöket, H1 tageket, valamint canonical tageket. Alt attribútumokat rendelhetünk a fotókhoz, továbbá szabályozhatjuk a speciális célok miatt elkészített oldalak (pl. köszönőoldal, Ads landing page) megjelenését is a találati listán, a robots.txt segítségével. Az „indexelésre ítélt” oldalakra is érdemes időt szánnunk: új aloldalakat hozhatunk létre, több egyedi tartalmat gyárthatunk az új honlapra. A felsoroltak nemcsak a hatékony keresőoptimalizáláshoz szükségesek, hanem hozzájárulnak az oldalbetöltődési idő csökkentéséhez is.

    Oldalbetöltődési idő nem elhanyagolandó

  3. Hozzunk létre egy tesztoldalt a korábbi struktúra alapján felépítendő új site-nak, de tiltsuk le az indexelését, hogy a Google ne férhessen hozzá annak tartalmához, és ez ne okozzon duplikációt! Ennek érdekében lehetőleg ne generáljunk oldaltérképet, és helyezzük el az alábbi meta címkét az oldalak head részében:

     
  4. Tartalomkezelő rendszerek esetében többnyire elég kiválasztani egy opciót a beállításoknál, és a Google nem tudja majd indexelni az oldalakat.

    A másik eshetőség, ha kizárjuk a robotokat a robots.txt-ben. A domain gyökérkönyvtárában, a robots.txt fájlban helyezzük el a következő kódot (ha almappában lesz a tesztoldal):

    User-agent:
    Disallow: /teszt-verzio/

    Amennyiben aldomain alatt elérhető a tesztoldalunk (pl. https:// teszt-verzio.example.com/), akkor ennek a gyökérkönyvtárában kell elhelyezni a következő szabályt:

    User-agent:
    Disallow: /

    [Bővebb információ a fájl szabályos elhelyezéséről: https://developers.google.com/search/reference/robots_txt#examples-of-valid-robotstxt-urls]

  5. Alakítsuk ki az összes oldalt a megfelelő menüstruktúrával lehetőleg úgy, ahogyan a lecserélendő site-on is szerepeltek, továbbá hozzunk át minden fontosabb beállítást is, amit addig alkalmaztunk: title, meta description, menüstruktúra, tartalom, képek, címsorok, linkek, stb.! Az elterjedtebb CMS-ek már lehetőséget adhatnak a teljes adatbázis importálására (menü, tartalom, kategóriák és más taxonómiák, URL-struktúra).

  6. Ha a meglévők mellett további aloldalakat is létrehozunk, feleltessük meg azokat a fontosabb SEO-szempontoknak! Biztosítsunk megfelelő hozzáférést a keresőrobotoknak, hogy indexelni tudják a weboldalon szereplő összes oldalt! Törekedjünk a jó belső linkrendszer kialakítására, a hivatkozások biztosítsanak megfelelő elérést a botoknak. Ismétlődő tartalmak esetén (webshopoknál ugyanaz a tartalom több URL alatt is elérhető pl. termék színvariációknál) használjunk canonical taget, indikálva ezzel a Google-nek az elsődleges tartalmak pontos megjelölését!

    Canonical tag-ek segítenek a Google robotoknak

  7. Amennyiben keresőbarát URL-struktúrával működött az előző site, és az URL-ek is megfelelőek, az ellenőrzést leszámítva nincs teendőnk. Ha azonban az új site új URL-struktúrával fut tovább, átirányításokat kell alkalmaznunk. A legkézenfekvőbb, ha a megváltozott URL-eket „átköltöztetjük” az újakra 301-es átirányítással.

    Például így: teszt.hu/kategoriak/autok/bmw/sedan/m3.html -> teszt.hu/bmw/m3

    Ha olyan URL-jeink is voltak, amiket el kívánunk tüntetni, hozzunk létre 404-es (nem található), vagy 410-es (végleg megszűnt) hibakódot adó oldalakat is! Így a régi oldalak törlését követően a megjeleníteni nem kívánt URL-ek helyett ezek az egyedi hibaoldalak jelennek meg.

  8. Az előző pontban már említettük, hogy a megszűnt/megszüntetni kívánt aloldalak helyett célszerű egy 404-es oldalt megjeleníteni. Ha nem szeretnénk, hogy ezek az oldalak megjelenjenek a találati listán, a Search Console-on keresztül eltávolítási kérelmet „nyújthatunk be” a Google felé.

    404-es hibaoldal előnyei

  9. Feleltessük meg az új weboldalt az SSL követelményeknek, hogy a site-on a kommunikáció titkosítva történhessen. Ez különösen fontos, ha a felhasználói adatok bekérése rendszeres (pl. webáruházakban a rendelésnél). Amennyiben a régi site-on már HTTPS-protokollt alkalmaztunk, és ugyanazon a tárhelyen lesz az új weblap is, használhatjuk a meglévő tanúsítványt. Másik tárhelyre költözés esetén át kell hoznunk azt az új site-ra. Ha titkosítatlan HTTP-protokollon volt elérhető a site, célszerű mielőbb HTTPS-re váltanunk (ez is egyre inkább beleszámít a rangsorolásba).

  10. Tekintsük át a már elért eredményeket, és tegyük még sikeresebbé weboldalunkat - ebben a Google Analytics és a Search Console is segítségünkre lesz! Mindkét rendszer hasznos adatokkal szolgál honlapunkról: az Analytics elsősorban látogatottságról, a felhasználói viselkedésről és az átkattintási arányról. A Search Console az oldal állapotáról és a találati listán való megjelenésről ad információt.

    Ha már szerepelt a korábbi weboldalon az Analytics vagy a Tag Manager mérőkódja és a Search Console hitelesítése, az új site-ra se felejtsük el visszahelyezni! Ugyanez vonatkozik a hirdetések, remarketing kampányok esetén használt kódrészletekre is, ill. a közösségimédia-csatornák integrációjára. A Google statisztikai eszközei mellett még számtalan hasznos szolgáltatással egyesíthetjük oldalunkat. A következő eszközök más-más funkcióban nyújtanak többet: Hotjar, Kissmetrics, Piwik PRO, Adobe Analytics, Crazy Egg, Woopra, Mixpanel, Smartlook.

  11. Nem maradt más hátra, mint élesíteni az új weboldalt. De még ne dőljünk hátra, ellenőrizzük annak működését, és a fontosabb SEO paramétereket! A „megtekintés Google-ként” funkcióval nézzük meg a Search Console felületén, miként látja a kereső megújult oldalunk főbb tartományait! Ha ezek közül mindent rendben találtunk, térképeztessük fel a teljes site-ot! Utóbbi ellenőrzésnek két kimenetele lehet:

    1. Ha nem kapunk hibát, indexeltessünk újra minden oldalt az új site-ról, hogy minél előbb az új oldalak jelenjenek meg a találati listán!
    2. Ha a rendszer hibát jelez, vizsgáljuk meg azokat, és korrigáljuk őket (pl. indexelés, szerverhibák, linkek, robots.txt által tiltott állományok, AMP oldalak szabványossága, stb.)!

Átállás zökkenőmentesen

Ha biztosra akarunk menni, és nem szeretnénk semmilyen hibát elkövetni a weboldalcsere során, érdemes már a tesztverzió elkészítésekor keresőoptimalizálásban jártas szakemberekhez fordulni segítségért. Közel sem biztos, hogy egy webmester képes megbirkózni azokkal a kihívásokkal, amiket egy jól optimalizált oldal támaszt. Saját vállunkról is nagy terhet veszünk le, ha a jövőbeli hibajavítások helyett stabil alapokra építjük honlapunkat.

Vissza az oldal tetejére