Hogyan lehet Google tudáspanelünk?
Mindenki tisztában van a keresőmotorok jelentőségével. Habár a SEO tevékenységek legfőbb célja az első oldalon belüli lehető legjobb helyezés elérése, ezen túl más lehetőségeink is vannak arra, hogy megjelenjünk a Google felületén. Miután a Google bevezette (2012) a knowledge graphon és knowledge panelen történő megjelenést (tudáspanelt), akár több különböző formában is megjelenhet vállalkozásunk, weblapunk a találati listán. Egyes keresések esetén a tudáspanel sokat növelhet a forgalmunkon, hiszen kiemelkedik a „megszokott” találatok közül. Igaz, ennek elérése keményebb dió, mint gondolnánk. Lássuk, hogyan lehet vállalkozásunknak saját Google tudáspanelje!
Mi az a Google tudáspanel?
A tudáspanellel a Google elsődleges célja az volt, hogy hasznos és releváns információkkal lássa el az embereket, ami túlmutat a „10 kék linken”. A fícsör asztali gépen a képernyő jobb felső sarkában, mobilon pedig többnyire az első organikus találat előtt jelenik meg, amikor rákeresünk egy konkrét helyre, személyre, cégre, egyébre, és azonnal jól látható információkhoz juttat (például nyitvatartási idő, kapcsolatfelvételi adatok, útvonaltervezés, vásárlói vélemények). Kétféle tudáspanel létezik: a local és a branded/personal típusú.
A local típusú tudáspanel a helyi adatokhoz kapcsolódik, rendszerint konkrét helyi információkra, cégnévre keresve jelenik meg térképpel és olyan hasznos információkkal együtt, mint az elérhetőség és a navigáció, a nyitvatartási idő, a weboldal címe és a vásárlói vélemények. Ez nagyban megkönnyíti azon ügyfelek dolgát, akik a találati oldalon azonnal, átkattintás nélkül szeretnének a vállalkozással kapcsolatos infókhoz jutni. Például autós utazás során, ha beülnénk egy kávézóba, a keresett kifejezés mellé a következő város nevét beírva többnyire egy térképes, local találati blokkal találkozunk, ami a lista legelején foglal helyet; ha pedig kifejezetten egy adott kávézó nevét írjuk be, akkor nagy eséllyel a knowledge panelen térképpel és adatokkal megjelenő információs blokkal fogunk találkozni.
A brand típusú tudáspanel is egyre gyakoribb, de ez kizárólag akkor jelenik meg, ha a Google megbízhatónak tartja a forrást, vagy ellenőrzésen esett át.
Hogyan tegyünk szert tudáspanelre?
Ez jórészt cégünk és brandünk online jelenlétének mértékétől függ. Megeshet, hogy semmit nem kell tennünk, mert már van saját tudáspanelünk, csak épp nem tudunk róla. Hogyan deríthetjük ki? Guglizzunk rá a cégünk nevére vagy URL címére, és máris kiderül! Ha megjelenik, az nagyszerű, de ha nem, akkor az alábbiakban adunk néhány tippet arra vonatkozóan, mit tegyünk, hogy növeljük az esélyeinket a knowledge panelen történő megjelenésre.
Bár nincs arra garancia, hogy a Google-ben megjelenik a tudáspanelünk, hiszen nagyban függ a kereséstől, illetve az algoritmusokat hétpecsétes titokként őrzik a Google központjában. De kitartó munkával a malmunkra hajthatjuk a vizet.
Brand típusú tudáspanel
Brand típusú tudáspanelre nem tehetünk szert egyik napról a másikra. Akár hónapokig is építgethetjük az online jelenlétünket, mire a Google bizalmat szavaz az oldalunknak. A bizalom és hitelesség mellett fontos tényező a relevancia. Létezik néhány fontos szempont, amik alapján a Google eldönti, kiérdemeljük-e a tudáspanelt, és mi magunk is tehetünk ezt-azt, amivel javíthatjuk az esélyeinket.
- Bízzunk meg egy SEO-szakembert, hogy adjon strukturált adatokat a weboldalunkhoz a schema.org jelölőnyelv segítségével! A schema jelölőnyelv hatékony SEO-eszköz, mert nem pusztán adatokkal látja el a keresőmotort, hanem el is mondja neki azok jelentését. Ennek köszönhetően a júzerek is sokkal értékesebb és informatívabb eredményeket kapnak. Egyes kereséseknél pedig kiemelik a weblapot a többi közül, hiszen pl. értékelések, képek, események adatai is megjelenhetnek itt, és átkattintásra ösztönözhetik a kért információt kereső embereket.
- Wikipédia és Wikidata bejegyzések. Hiába ódzkodnak egyesek a Wikipédia forrásként való használatától, úgy tűnik, hogy a középiskolai tanárokkal ellentétben a világ legnagyobb tech-cége igenis bízik benne. A Google szemében a Wikipédia is hiteles forrás, amikor releváns adatokat keres a tudástár létrehozásához, és amíg egy cégnek nincs saját Wikipédia-lapja, addig valószínűleg tudáspanelje sem lesz. Egy céges Wikipédia-lap létrehozása nem egyszerű feladat, mivel jórészt szembemegy mindazzal, amit a Wikipédia független online enciklopédiaként képvisel, ezért igen óvatosan kell eljárni ezzel kapcsolatban. A knowledge panelen túl a knowledge graph találatok jelentős részét is a Wikipédiából jeleníti meg a Google a legkülönfélébb módokon.
Local típusú tudáspanel
Minél lokálisabb és specifikusabb a keresés, annál nagyobb az esélye annak, hogy megjelenik a vállalkozásunk releváns tudáspanelje. Évek óta a geolokáció is sokat számít a kereséseknél. Fontos azonban, hogy szabályozzuk az itt megjelenő adatokat, mert csak ezzel biztosíthatjuk, hogy azok a lehető legpontosabbak legyenek. Egyre inkább jellemző, hogy a tudáspanel az első érintési pont a vállalkozásunk és az emberek között, ezért az első benyomás kulcsfontosságú.
Ha ragaszkodunk a tudáspanelen történő megjelenéshez, akkor egy hitelesített Google Cégem fiók jelentheti a legjobb megoldást. Ez a legegyszerűbb módja a Google által megjelenített információk kezelésének. A fiók létrehozása és hitelesítése ingyenes és nagyon egyszerű.
Amint megvan a fiók, annyi információval látjuk el a Google-t, amennyivel csak szeretnénk. Ezek közé tartozik a nyitvatartási idő, elérhetőségek, weboldal címe, képek, értékelések és vélemények, egyebek. Minél pontosabbak és relevánsabbak az információk, annál nagyobb esélyünk van arra, hogy megkapjuk az ügyfelek számára hasznos tudáspanelt. Emellett a Google Térképen is megtalálható lesz vállalkozásunk.
Nincs villámgyors megoldás
Végső soron a Google a saját szabályai szerint játszik. A tudáspanel hatékony marketingeszköz, és a Google jól tudja ezt – ezért tesz meg mindent, hogy csak a legjobbak és az arra érdemesek kapjanak sajátot. Egyetlen taktika sem garantálja, hogy a vállalkozásunk megjelenik a tudáspanelben, ahogy villámgyors megoldások sincsenek. Ám a folyamat megértése és a megfelelő irányba tett lépések mindenképp növelik az esélyeinket.
Mi a helyzet az értékelésekkel?
A csillagos értékelések kiemelt helyen szerepelnek a tudáspanelen belül, és kulcsszerepet játszhatnak a vásárlói döntést illetően. A csillagokat gyarapító hitelesített értékelések növelhetik a CTR-t, és láthatóbbá tehetnek minket a találati oldalakon. A review-k másik formában is megjelenhetnek a knowledge panel felületén: ez pedig a témának megfelelő értékelő- és/vagy közösségi oldalakról a társított profil értékelése. Leggyakrabban a Facebook és a Twitter adataival találkozhatunk itt, de pl. filmek nevére keresve gyakran az IMDb, a Rotten Tomatoes és a Metacritic összesített pontszámait, vagy a Common Sense Media 1-1 kritikájának részletét is láthatjuk.
Forrás: https://www.feefo.com/en/business/resources/blog/how-to-get-a-google-knowledge-panel