Így írj ügyfél- és SEO-barát tartalmat
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy egyedi tartalomgyártás nélkül nem lehetünk sikeresek sem a SEO-ban, sem pedig az online marketingben. A tartalom alapfeltétele a jó találati eredmények elérésének, valamint ügyfeleink és bevételeink megtartásának. Az egyedi és minőségi tartalom elkötelezhet, a rossz és átgondolatlan szöveg pedig elijeszthet.
Ennek ellenére – vagy ennek okán – a jó szövegek legyártása az egyik legnehezebb és legszubjektívebb tennivaló a vállalkozásoddal kapcsolatosan. Laikusként szinte lehetetlen feladatnak tűnik felmérni, hogy az izzadságos munkával megírt tartalmad valóban szolgálni fogja-e kitűzött céljaidat, és ha igen, azt a lehető legnagyobb hatásfokkal teszi-e? Óhatatlanul felvetődik a kérdés: szerzőként milyen megközelítésben érdemes írnod?
Bár tudjuk, hogy minden közönség különböző, a tartalomírás pedig ezer és ezerféle stílusban működhet, de a nagy zűrzavar mélyén létezik néhány olyan bevett fogás, ami segítheti a keresőoptimalizálást és a céged előrejutását a Google találati listáján. Ha pedig előrébb kerülsz, garantáltan többen kattintanak az oldaladra; honlapod értékesebb lesz, a látogatók több időt töltenek nálad, elköteleződnek, a bevételeid pedig jó eséllyel növekedni fognak.
Tippek az organikus találatok javítására
A tartalom felépítésének első lépéseként válassz olyan főcímet, amely egyértelműen kapcsolódik a keresési kifejezéshez! A címsor legyen informatív, a bevezető részből derüljön ki az olvasónak, hogy mit tárgyal a cikk, és mit fog belőle megtudni. A keresési kifejezés szerzőnként változhat, de arra mindenképp ügyelj, hogy ne legyen túl tág fogalom. Ha szeretnél gyorsan előbbre jutni a Google találati listáján, igyekezz specifikus kérdést felvetni, amire aztán megadhatod a választ az általad gyártott tartalomban.
Ha megvan a főcím, gondolj ki és írj egy pontokba szedett listát a tematikáról! Ez lesz a tartalomjegyzék: átláthatóbbá teszi a tartalmad, valamint az egyes részek címei még inkább felkeltik az olvasó érdeklődését, és elejét veheted az azonnali visszafordulásnak.
Hogyan célozzuk az összetett kulcsszavakat, a strukturált adatokat vagy bővített kivonatokat (rich snippets) egyszerre?
Az olvasó válaszokat keresve érkezett az oldalra, ezért tedd fel azt a specifikus kérdést, amiről a tartalmad szólni fog! A legszerencsésebb kérdőszavak a következők, kezdd ezekkel a címadást:
- Hogyan…
- Mi a…
- Mit…
- Lehet-e…
A felsoroltakon felül persze számos egyéb variációt alkalmazhatsz. Az ilyen típusú címek akkor a leghatékonyabbak, amikor specifikus kérdést vagy keresési kifejezést célzol a keresési eredményekben.
Miután megvan az átfogó téma, ugyanezt a megközelítést alkalmazhatod a tartalmon belüli címsorok esetében is. Az a legjobb, ha a cím (title) elején általános kulcsszavakat használsz. Ugyanakkor szinte minden címre, alcímre és témára – annak fő kulcsszavára és legjellemzőbb összetett kulcsszavaira – érdemes előzetes kulcsszókutatást tartani. Ez annak a specifikus kérdésnek a minél pontosabb becélzását szolgálja, amire választ adsz az írásoddal. A legtöbb esetben az általánosabb célzott kulcsszó a címben szereplő kérdőszó (pl. Hogyan…/Lehet-e…) után szerepel, de a címben bárhol működhet.
A bevezető rész lezárásaként érdemes egy hivatkozással átvinni a látogatót egy másik általad írt tartalomra, amely hasonló kérdésekre ad választ, vagy kapcsolódik az aktuális témádhoz. A régebbi tartalmakban lehetnek olyan információk is, amiket az aktuális írásodnál értékesebbnek találnak a látogatóid.
Fontos: a belső linkek segítségével növelheted az oldalon futó munkamenetek idejének hosszát, és csökkentheted a visszafordulások arányát. Használd őket!
A tartalomszerkesztés legjobb módszerei
Tudtad, hogy pusztán az írásod megfelelő tagolásával is jobb helyezést érhetsz el a Google keresési listáján? Ennek két fő eszköze van: a H2 tagek és a képek.
Az ügyfelek nem szeretnek olyan blokkokat olvasni, amikben nehéz kiigazodni. Fárasztó és kellemetlen a szemnek a rosszul szerkesztett szöveg olvasása. Ezért fontos, hogy a tartalmat H2 címsorok alá szedett rövid bekezdésekbe rendezd, a nagy és olvashatatlan tartalomtömböket pedig képekkel tördeld szét: így szellősebb lesz.
A H2-nek köszönhetően a célzott kulcsszóra vonatkozó kérdést számos változatban posztolhatod, továbbá a H2 stílussal formázott tartalom a keresőmotornak is jelzi, ha a szövegrész fontos információkat hordoz.
Használjunk-e H3, H4 és H5 tageket?
Ezek a tagek kevésbé jelentősek a SEO és a rich snippetek szempontjából, de érdemes velük foglalkozni. Jó hasznukat veheted a tartalom tagolásában (olvashatóbbá tehetik a szöveget).
Hogyan juthatunk előre a találati listán long-tail kulcsszavak és rich snippetek segítségével?
Ha SEO-szempontok szerint írsz tartalmat, annak a lehető legjobban meg kell felelnie a keresési kifejezéseknek. Ebből kifolyólag a H2 címsor után azonnal meg kell válaszolni azt a kérdést, amiért a látogató az oldaladra érkezett. A címsort követő első egy-két mondat legyen rövid, velős válasz, utána belemehetsz a részletekbe. Ha így szerkeszted meg a szöveget, azzal egyrészt elveszed az olvasó kedvét a gyors visszafordulástól, másrészt lehetőséged nyílik arra, hogy megjelenj a Google rich snippetben.
A rich snippetben (bővített tartalomkivonatban) olyan elemek jelenhetnek meg, amelyek a Google számára értelmezhető szabvány szerinti jelöléssel (schema.org) vannak deklarálva a forráskódban. De bizonyos elemeket – így például a képeket vagy a félkövérrel írt szavakat, mondatrészeket – schema jelölés nélkül is megjeleníthet a Google a rich snippetben.
Fontos még, hogy ha a kérdésre akarsz válaszolni, az legyen érdekes és informatív, de semmiképp sem győzködő. Gondold csak végig: vajon egy szkeptikus olvasó is tárgyilagosnak tartja majd a tartalmat? Törekedj arra, hogy információval szolgálj, és ne álláspontot fogalmazz meg!
Képekkel szintén remekül lehet tagolni a tartalmat, főleg akkor, ha a H2 címsor alatt egy hosszabb szöveg következik. Mindenképp használj „alt” szöveget, amellyel a Google számára is egyértelművé válik, hogy a kép a H2 címsorhoz tartozó szöveghez kapcsolódik. Az „alt text” legyen összhangban a H2 címsorral, amely közvetlenül felette helyezkedik el. Ezzel tovább növelheted annak az esélyét, hogy a kapcsolódó kép is megjelenik a rich snippetben.
Tehetsz még valamit a jobb elérésért?
Igen, van néhány egyéb eszköz, amelyek alkalmazásával gyorsabban előrébb kerülhetsz a találati listán. Ennek egyik módja, ha röviden és tömören választ adsz a kérdésre.Ez a bekezdés, amit épp olvasol, jó példa erre. Közvetlenül a címsor 2 után megjelenik a válasz: „Igen”.
A strong tagek és a táblázatok használata szintén hatékony módszer lehet. Ezek több bővített kivonatot eredményeznek, és a Google automatikusan behúzza ezeket az adatokat a weboldaladról anélkül, hogy bármilyen schema jelölést kellene használnod a forráskódban.
A címsor 2-nek mindig kérdésnek kell lennie?
Nem, bár tény és való, hogy egy kérdés feltevésével és megválaszolásával dinamikusan célozhatsz keresési kifejezéseket. Ez segít gyorsan a találati lista elejére kerülni. Informatív weboldalak számára ez felbecsülhetetlen értékű eszköz, mivel a keresőmotort használó személyek specifikus válaszokat keresnek a kérdéseikre. Ha a tartalmad releváns címsorokat, információkat és képeket tartalmaz, akkor jó esély van a jobb eredmények elérésére.
Hogyan zárjuk a tartalmat az elköteleződés maximalizálásához?
A leghatékonyabb az, ha egy rövid összefoglalóval fejezed be a tartalmat. A laikus számára talán sok volt az új információ, ezért érdemes őt egy egyszerű, pontokba szedett zárással elengedni. Még jobb, ha a befejezésbe linket helyezel el, amellyel a weboldalad más aloldalait és tartalmait javaslod megtekintésre.
Ha az oldalad kommentelhető, buzdítsd az olvasókat hozzászólásra! Meglehet, a moderálás sok fáradsággal jár, de esélyes, hogy a hozzászólások miatt az olvasók több időt töltenek az oldaladon, ami ugyancsak előnyödre válhat.
A poszt végén foglald össze a szöveget, például úgy, ahogy mi most itt tesszük:
Összegzés
- Címet a releváns kulcsszavak alapján válassz az átfogó témához, amelyről írni akarsz!
- A bevezetőben használj listát, amiben pontokba szeded a szöveg tartalmát!
- Ha vannak korábbi cikkeid is a témában, linkeld be azokat!
- Tagold a szöveget H2 címsorokkal és képekkel, a képeket pedig lásd el a címsorokkal azonos alt tagekkel!
- A címsor 2-ben tedd fel kérdést, majd válaszold meg!
- Esetenként használj strong tageket a fontosabb szavak, mondatrészek kiemeléséhez!
- Ne foglalkozz a címsorok méretével!
Ha úgy érzed, az írást nem neked találták ki, esetleg idő szűkében vagy, bízd a tartalomgyártást keresőmarketing ügynökségünkre!