A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Milyen webshopom legyen?

Ha vállalkozóként eljutunk arra a pontra, hogy webáruházat készíttetünk, három lehetséges út áll előttünk: egyedi fejlesztésű webshopot indítunk, bérelhetőt, vagy nyílt forráskódút. Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya, a kérdés már csak az, hogy mennyi időt, pénzt és energiát vagyunk hajlandóak a működtetésbe invesztálni.

 

Milyen webshopom legyen?

 

Webshop fajták

Egy egyedi fejlesztésű webshop kétségkívül időigényes és költséges megoldás. A nyílt forráskódú rendszerekkel ellentétben, ha ilyen oldallal rendelkezünk, kisebb eséllyel számíthatunk annak feltörésére (feltörhetetlen weboldal ugyanakkor nincs). Pontosan az igényeinkre szabható mind funkcióit, mind a megjelenést tekintve. Ha működésében probléma lép fel, a fejlesztő jó eséllyel orvosolhatja azt.

Egy bérelhető webshopnál már jobban meg van kötve a kezünk, ha egyedi designról és integrálható funkciókról van szó. Ezt mégis kompenzálja az, hogy alacsony havidíjért cserébe naprakészen működtethető, és folyamatosan, kevés időráfordítással fejleszthető. És az ügyfélszolgálat is rendelkezésre áll, ha gond adódna.

Egy saját webshopmotorral működő, nyílt forráskódú rendszer nagyobb eséllyel hordozza magában a feltörés kockázatát, hiszen egységesen mindenütt ugyanaz az alapkód fut. Az egyedi webshop, a különböző funkciókat ellátó bővítmények terén azonban számos ingyenes és fizetős megoldást kínál. Az adott bővítmény mind a megjelenés, mind a működés tekintetében csak bizonyos keretek között szabható egyénire.

Legismertebb bérelhető webshopok hazánkban:

A legelterjedtebb nyílt forráskódú CMS-ek világviszonylatban:

 

keresőbarát, mobilbarát webáruház

 

Ideális beállítási lehetőségek webáruház keresőoptimalizáláshoz

  1. Egyedi metaadatokat (title, description) és globális generálási/hozzáfűzési szabályt adhatunk meg az adott aloldalakhoz. Utóbbi ott érvényesül, ahol nem szerepel egyedi érték, és a rendszer hoz létre meta címsort, valamint leírást a termékek és szülőkategóriák neve alapján.

    Automatán generált esetben ez lenne a title: „Nyári gumik – Autógumik – Akciós termékeink - Példagumi Webáruház.”
    Egyedileg megadott értéknél pedig ez: „Nyári gumi akció – Példagumi Webshop.”

    A description esetében a hozzáfűzendő résznél ez szerepelne: „Vásároljon akciós autógumikat, alkatrészeket online!”
    Egy példa az automatán generáltra: „Nyári gumik – Autógumik – Akciós termékeink – vásároljon akciós autógumikat, alkatrészeket online!”
    Ha egyedi descriptionökkel dolgozunk a szövegírás során, a rendszer nem fűz hozzá semmit.

  2. Keresőbarát URL-eket használhatunk, ezzel is segítve a felhasználók tájékozódását a weboldalon. Ha lehetőségünk van rá, kulcsszavainkat is szerepeltessük részben vagy egészben az URL-ekben. A felsoroltak mind a jobb pozíciók eléréséhez segíthetnek hozzá a Google találati listáján.

  3. 301-es átirányítást alkalmazhatunk, ha webáruházunk egyes termékeit, vagy szolgáltatásunkat a közeljövőben más URL alatt kívánjuk szerepeltetni (megszűnik a régi URL). Ha például törölt termékről van szó, amit már nem akarunk forgalmazni, de akadnak hasonló árucikkek is áruházunkban, adott termékkategóriára is irányíthatjuk a látogatóinkat.

301 átirányítások
 
  1. Szöveges és/vagy képi blokkokat helyezhetünk el a kezdőlapon, akár több pozícióban is. A weblap optimalizálás során a legideálisabb, ha a kulcsszavak minél feljebb helyezkednek el az oldalon. Fontos azonban, hogy a termékek felett rövidebb leírást szerepeltessük, hogy ne toljuk nagyon le az árucikkeket. Plusz pont, ha a képváltó használata esetén még alt attribútum értéket is társíthatunk a slide fotókhoz, amennyiben erre lehetőség van.

  2. SEO szempontból úgy a megfelelő, ha H1 címsorban jelenik meg a kategóriaoldalnál a kategória neve, a termékoldalnál pedig a termék neve. Normál esetben H1 címből egy darab ajánlott egy aloldalon, azonban HTML4 szabvány esetén szekciónként egy H1 főcím lehet. A sikeres keresőoptimalizálás és a jobb pozíciók reményében a címsorokban kulcsszavakat is használhatunk.

  3. Több termékvariáns esetén célszerű canonicalozni az URL-eket. Ezzel elkerülhetjük a belső duplikációt, hiszen megadhatjuk, hogy melyek az elsődleges URL-ek.

  4. Szűrőket is alkalmazhatunk, ha egy-egy kategórián belül több száz terméket sorakoztatunk fel. Webshopunk felhasználóbaráttá válik (gyors, egyszerű keresés), és az interaktív lehetőségeknek hála a keresőoptimalizálás is hatékonyabb lehet. Fontos azonban, hogy a szűrőparaméteres URL-ek esetében is alkalmazva legyen a canonical tag, és ne képezzünk többszörös belső duplikációkat a különböző listázóoldalakkal.

  5. A felhasználók navigációját és a SEO-t is elősegítendő breadcrumbot, azaz kenyérmorzsa menüt is használhatunk, erősítve ezzel a belső linkprofilt. Főleg akkor javasolt az alkalmazása, ha az adott webshopon belül összetett menürendszerrel és rengeteg aloldallal dolgozunk.

  6. A különböző megosztógombok használata ma már nem elhanyagolható: segítik a kapcsolatépítést, általuk új vevőkhöz is juthatunk. Felhasználóink elérhetik céges Facebook-oldalunkat, Insta-fiókunkat vagy YouTube-csatornánkat. Az adott közösségi oldalakon pedig bővebb információkhoz juthatnak tevékenységünkről – ezek mind közvetett hatással vannak a SEO-ra, és hozzájárulhatnak a látogatottság növeléséhez.

 

közösségi megosztógombok

 

  1. Termékértékeléseket is alkalmazhatunk, lehetőleg a schema.org-nak megfelelő kódolással annak érdekében, hogy a felhasználók véleményei (csillagozás) a találati listán is megjelenhessenek. Így növelhetjük a weboldalra történő kattintások számát, és bővíthetjük ügyfélkörünket is.

  2. A mobilbarát design kialakítása manapság elengedhetetlen. A felhasználók nemcsak asztali PC-n, de különböző mobileszközökön keresztül is böngésznek az interneten. A megfelelően megvalósított mobilbarát kialakítás hatására a Google is előrébb sorolhat minket a találati listán.

  3. Webshop esetén evidens, hogy az oldal rendelkezzen SSL tanúsítvánnyal (HTTPS). Így biztonságos „csatornán” keresztül kommunikálhatunk a vásárlóinkkal. Ez különösen fontos adategyeztetés, rendelésleadás vagy regisztráció esetén (e-mail, cím, telefonszám).

  4. Lassú oldalbetöltődés = ügyfélvesztés. A felhasználók az azonnali tartalmakat keresik, így rögtön kiikszelhetik weboldalunkat, és konkurenseinkhez pártolhatnak, ha webshopunk helyett egy fehér, folyamatosan töltődő oldallal találkoznak. A magas bounce rate (visszafordulási arány) miatt pedig előbb-utóbb a találati listán is hátrébb kerülhetünk emiatt.

  5. Több nyelven is elérhető webshop esetén meghatározhatjuk az alapértelmezett nyelvet, illetve az oldal többi nyelvi változatát is a hreflang attribútummal. Amennyiben minden nyelvi változatnál saját URL alatt érhetőek el ugyanazon tartalmak, fontos, hogy jelölve legyenek a forráskódban a nyelvi változatok. A címkéket azonban nem árt, ha ellenőrizzük a már élő oldalon is.

A fentieken kívül persze még számos szempontot felsorolhatnánk, de mindközül ezek a legfontosabbak egy webáruház keresőoptimalizálása során. Ha inspirálódni szeretnénk a designt vagy a felépítést illetően, érdemes a találati lista elején szereplő, konkurens honlapokat szemügyre vennünk. Minden szegmens más és más kritériumokat támaszt, és az is lényeges, hogy a webshop megfeleljen mind saját, mind az ügyfeleink egyedi elvárásainak.

A soron következő bejegyzéseinkben részletesebben megnézzük a legismertebb hazai bérelhető webshopokat, és a legelterjedtebb nyílt forráskódú rendszereket is. Kövessetek minket a további tartalmakért!

 

Vissza az oldal tetejére