A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Mobile-first indexelés és amit tudnod kell róla

A Google évek óta dolgozik a weboldalak mobil változatainak hatékony feltérképezésén, és ez idő alatt többször is jelezték, hogy nem árt komolyan venni a mobilos felhasználói élményt, mert a jövőben ez elsődleges fontosságúvá válik. Ez a jövő most érkezett el, ugyanis bejelentésük szerint 2021 márciusától teljes mértékben átváltanak a mobile-first indexelésre, ami a mobilbarát weboldalakat részesíti előnyben az egyes honlapok feltérképezésekor.

Az átállás minden honlapot érint, ám nem minden weblaptulajdonosnak van tennivalója vele, hiszen rengeteg weboldal már most is mobilbarát. Azoknak azonban, akik nem követték megfelelően az elmúlt évek weboldalfejlesztési trendjeit, és weboldaluk továbbra is csupán asztali számítógépre van optimalizálva, akadhatnak majd problémái az új rendszerben. Az alábbiakban szeretnénk elmagyarázni, hogy mi is a mobile-first indexelés, illetve hogy mit tehetsz, ha mobilbaráttá szeretnéd alakítani honlapod.

mobile first indexelés

Mit is jelent a mobile-first indexelés?

A mobile-first indexelés gyakorlatilag azt jelenti, hogy a Google az indexelés során a weboldalak mobil eszközökön megjelenő verzióit térképezi fel, eltérően a korábbi gyakorlattól, melynek során a Google a weboldalak asztali változatát tekintette elsődlegesnek.

Mindez az internetezési és keresési szokások változásának következménye. Míg az internet hajnalán az emberek többsége asztali számítógépen vagy laptopon csatlakozott a világhálóra, a 2010-es évek elejétől és az okostelefonok megjelenésétől kezdve drasztikusan növekszik azoknak a felhasználóknak a száma, akik elsődlegesen vagy kizárólag okostelefonon interneteznek. Mára ők vannak többségben, így érthető lépés a Google-től, hogy ezt az indexelés módszerében is tükrözni kívánja.

A mobile-first indexelés nevében ugyanakkor nem véletlenül van ott a „first” szó, azaz fontos kiemelni, hogy nem kizárólagosságról van szó. A Googlebot mobileszközként olvassa be a weboldalakat, ám ha egy weboldalnak nincs mobilbarát verziója, akkor sem kell pánikba esni, hiszen ilyen esetben továbbra is az asztali verzió kerül be az indexbe – bár ez ronthat a weboldal helyezésén a mobilra optimalizált honlapokkal szemben.

 

Mitől lesz egy oldal mobilbarát?

A mobilbarát megjelenés tömören annyit jelent, hogy az adott weboldal elemei egy okostelefonon is olvasható méretben, a telefon képernyőarányához igazodva jelenik meg. Egy olyan világban, ahol az emberek többsége telefonján internetezik, ez rendkívül fontos.  A megoldásra többféle technikai válasz is született az elmúlt évek során.

  • Régebbi tervezésű honlapoknál gyakori, hogy az asztali monitorokra optimalizált weboldal mellett készült egy szeparált, általában m. aldomaint tartalmazó külön URL alatt megjelenő, mobilra optimalizál oldal is.
  • Korszerűbb, és manapság elterjedtebb módszer az úgynevezett reszponzív vagy adaptív design. Mindkét fajta tervezés esetében egyetlen URL-en érhető el a weboldal, azonban a reszponzív weboldalak dinamikusan követik a képernyőméret változását (akár a böngészőablak méretbeli változását is), míg az adaptív weblapok különböző, meghatározott képernyőméretekhez (pl. asztali, tablet vagy mobil) igazodnak.

mobilbarát seo

 

Mikor adódhatnak problémák?

Az új rendszerben kellemetlenségek legfőképp akkor merülhetnek fel, ha egy-egy weboldal mobilbarát és asztali verziói eltérnek egymástól. Tehát egy jó tervezésű mobilbarát weboldal tulajdonosának a mobile-first indexelés bevezetésével nincs nagyobb tennivalója. Bevált gyakorlat azonban, hogy a mobilbarát változatban a weblap egyes elemei nem jelennek meg használhgatósági okokból. Ha a mobilon elrejtett blokkok a keresőben való rangsorolásunk szempontjából értékes tartalmakat is eltüntetnek, az problémát fog okozni, hiszen ezek nem fognak bekerülni a Google indexbe!

Fontos leszögezni, hogy a mobile-first indexelés nem egy külön mobilindexet jelent. A Google hangsúlyozza, hogy továbbra is egyetlen index létezik, ám indexeléskor prioritást élveznek a mobilra optimalizált weboldalak. Ez azt jelenti, hogy ha egy weblapnak egy asztali és egy mobilverziója is létezik, az utóbbi kerül a Google indexébe. Ez akkor jelenthet problémát, ha a weboldal mobilverzióján kevesebb értékes tartalom található, hiszen mostantól a Google nem fog az asztali verzió után kutatni, hiába több rajta a tartalom.

Éppen ezért mostantól fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy a weboldalak asztali és mobilverziói a keresőoptimalizálási szempontból hasznos tartalmak tekintetében megegyezzenek, illetve hogy a mobilverziók a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsák.

reszponzív mobil barát

 

Tedd mobilbaráttá honlapod!

Ha idáig úgy gondoltad, nem érdemes foglalkozni a mobilos megjelenéssel, legfőbb ideje újragondolni a stratégiád. Íme néhány tipp a honlapod mobilbaráttá alakításához:

  • Nézd meg, elég mobilbarát vagy-e!Google mobilbarát tesztjével gyorsan és könnyen tesztelheted, mennyire mobilbarát honlapod. Egyszerűen másold be weboldalad linkjét, és a teszt javasolni fogja, min változtass a kritériumok eléréséhez.
  • Ne rejts el semmilyen fontos tartalmat a mobilbarát verzión! A szeparált, mobilra optimalizált weblapok esetében előfordul, hogy az nem tartalmazza az asztali verzió minden elemét, így zsugorítva le annak méretét az okostelefonok kisebb képernyőjéhez. Ez abból a mára elavult feltételezésből indult ki, hogy a mobilverzió csak egy kevésbé fontos, alternatív oldal. Mivel manapság a felhasználók többsége az okostelefonokat részesíti előnyben, inkább a designon változtass, mintsem hogy értékes tartalmakat rejts el előlük.
  • A reszponzív design ma már alap. Hidd el, sok kellemetlenségtől megszabadulsz, és a SEO hatékonyságát is növelheted, ha reszponzív designra váltasz. Egy reszponzív honlap esetében nem kell aggódnod a tartalmaid szinkronizálásán, és nem kell többféle webdesignnal foglalkoznod. Mindemellett a reszponzív oldalak esetében kisebb a visszapattanási arány, hiszen a mobilos felhasználók is gond nélkül meg tudják nyitni őket.
  • Figyelj oda a honlapod sebességére! A Google törekvése, hogy a mobilbarát honlapokat részesítse előnyben a felhasználói élmény javítását szolgálja. És hát nézzünk szembe a tényekkel: ha lassú a honlapod, a felhasználók inkább elkattintanak róla. Hiába szép a honlapod okostelefonon is, és hiába felel meg a mobile-first indexelés kritériumainak, ha egy örökkévalóságig tart betölteni. Amennyiben odafigyelsz a betöltési sebességre, az SEO szempontból is csak jót tehet.
  • Gondolkodj mobil-barát módon! Az okostelefonok a tartalomírást is átalakítják. Egy jó honlap tartalma szépen tagolt és könnyen átlátható. Különböző képernyőméreteken azonban különböző arányokat kell alkalmazni. Míg egy laptop képernyőjén nézve egy hosszabb, nagyobb bekezdésekre tagolt szöveg is könnyen fogyasztható, mobiltelefonon ugyanez a szöveg befogadhatatlannak tűnhet. A minőségi tartalom napjainkban az egyik legfontosabb Google rangsorolási faktor, ennek eredményeként egyre hosszabb és hosszabb cikkek jelennek meg a weblapon. Ez azonban nem szabad, hogy a felhasználói élmény rovására menjen: tartalomíráskor figyelj oda, hogy cikked okostelefonon is könnyen olvasható maradjon!

Könnyű belátni, hogy a mobile-first indexelés bevezetése jó lehetőséget jelent az élelmesebb weblaptulajdonosok számára, hogy versenyelőnyt szerezzenek a késve reagáló konkurenciáikkal szemben. Mivel a Google előnyben részesíti a mobilbarát honlapokat, a mostani időszak megfelelő alkalom arra, hogy a várhatóan átrendeződő találati helyezések között jobb pozíciókat érjenek el azok, akik már eddig is mobilbarát weblapdesignt alkalmaztak vagy akik most kívánnak átállni. Javíts keresőoptimalizálási módszereiden te is, és legyél mobilbarát!

 

Vissza az oldal tetejére