A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

SEO átirányítás gyorstalpaló

Számtalan cikk született már a Google kereső működéséről, és a keresőoptimalizálás módszereiről. Ezen belül az egyik örökzöld téma az átirányítások helyes kivitelezése, a HTTP-válaszkódok hatása a Google találatokra.

Ha egy megbeszélés során szóba kerül ez a kérdéskör, a weblaptulajdonosok, marketingesek, fejlesztők unottan bólogatva mantrázzák a szakzsargont: „persze, tudjuk, duplikáció, redirect, 301, blablabla...”.

 

Gondolhatnánk tehát, hogy lerágott csont a téma, mégis ezzel kapcsolatos a legtöbb gyakorlati kérdés az online SEO-közösségekben, fórumokon. A szakértők válaszai pedig többnyire ellentmondásosak, vagy misztifikálóak, tehát sok esetben ezek sem segítenek a gondunkon. Nem meglepő, hogy tapasztalatunk szerint ez az egyik olyan terület, ahol szinte borítékolható, hogy hibákat fogunk találni a legtöbb weblap SEO-elemzése során.

Az alábbiakban megpróbáljuk kezdők számára is érthetővé tenni ezeket a fogalmakat és megkönnyíteni a tanulás folyamatát, hogy a gyakorlatban helyesen alkalmazzák a szükséges technikákat.

 

A Google index egyszerűen

Mindenki tudja, hogy ahhoz, hogy a weblapunk megjelenjen a Google kereső találatai között, a Google keresőrobotjainak be kell indexelniük a webhelyünk aloldalait. Gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a Google létrehoz a keresőindexben egy másolatot minden egyes aloldalunk feltérképezéskori állapotáról, majd ehhez társítja a különböző rangsorolási tényezőket. A Google fent vázolt számításai alapján indexelt másolat fogja meghatározni, hogy hogyan jelenünk meg a találati listán, nem pedig a weboldalunk aktuális állapota! Fontos tehát, hogy a Google indexben mindig a weboldalunk aktuális, lehető legoptimálisabb állapota szerepeljen, ellenkező esetben a lehetségesnél rosszabb pozícióban, vagy egyáltalán nem lesz weboldalunk megtalálható a keresőben.

 

Az URL-ek és a HTTP-válaszkódok

Az URL az a cím, amelyen egy weboldal tartalma elérhető, a HTTP-válaszkód pedig egy rövid üzenet, mellyel a weboldalt kiszolgáló szerver a weboldalt megnyitni kívánó böngészőt tájékoztatja a weboldal aktuális állapotáról. Miért érdekes ez nekünk? Mert a Google az indexelés során figyelembe veszi az eredetileg böngészőknek szánt válaszkódot. Számunkra érdekes értékek:

 

200 OK:

A válasz hatására a böngésző megjeleníti az URL-en elérhető tartalmat. A kód azt jelzi, hogy az URL-en elérhető a kért tartalom, minden rendben van.

Ez az összes internetoldal alapértelmezett válasza, ha nem áll fenn semmilyen probléma.

 

301 Moved Permanently:

A válasz hatására a böngésző egy másik URL-t nyit meg (átirányít). Ez a gyakran emlegetett „301 redirect”, vagy „végleges átirányítás” válaszkódja.

Azt jelenti, hogy a kért URL-en már nem érhető el a megnyitni kívánt tartalom és ez végérvényesen így is marad, helyette a HTTP-válaszban megadott URL-en megjelenő tartalmat érdemes megtekinteni. A böngészők megjegyzik a 301 választ adó URL-eket, ezérta jövőben már automatikusan az átirányításban megadott URL-t nyitják meg, anélkül hogy ellenőriznék, elérhető-e bármi is az erdeti URL-en.

 

302 Moved Temporarily:

A válasz hatására a böngésző a 301-hez hasonlóan egy másik URL-t nyit meg (átirányít).

Ez a kód azonban ideiglenes átirányítást jelent: azt jelzi, hogy a megnyitni kívánt URL valamely okból jelenleg nem érhető el és helyette, átmenetileg az átirányításban megadott URL alatt megjelenő tartalmat érdemes megtekinteni.

Ez az állapot azonban nem végleges, a böngésző az URL minden egyes jövőbeli megnyitásakor ellenőrizni fogja, hogy újra elérhető-e az URL saját tartalma.

 

404 Not Found:

A válasz hatására a böngésző a közismert „Az oldal nem található” üzenetet fogja megjeleníteni.

A kód azt jelenti, hogy az URL-en a megnyitás pillanatában nem érhető el semmilyen tartalom, valami probléma adódott. Nem tartalmaz azonban arra vonatkozó információt, hogy ez az állapot átmeneti, vagy végleges és helyettesítő tartalom megtekintésére vonatkozó ajánlást (átirányítás) sem.

 

410 Gone:

A válasz hatására a böngésző a közismert „Az oldal nem található” üzenetet fogja megjeleníteni. A kód azt jelenti, hogy az URL-en már nem érhető el semmilyen tartalom, és ez véglegesen így is fog maradni a jövőben. Nem tartalmaz helyettesítő tartalom megtekintésére vonatkozó ajánlást (átirányítás) sem.

Ideális esetben a webhelyünk minden egyes aloldala egyetlen, egyedi URL alatt érhető el, és „200 OK” választ ad megnyitáskor.

Egy új weboldal esetén egyszerű a helyzet: létrehozzuk az aloldalakat, a Google keresőrobotjai pedig megtalálják és beindexelik azokat. Az idő múlásával pedig egyre nő az indexelt oldalainkhoz társuló rangsorolási tényezők száma, és jó esetben oldalaink értéke is.

Aztán egyszer csak elérkezik az a pillanat, amikor változtatni akarunk weboldalunk meglévő tartalmain. Ha ezt nem megfelelően tesszük, összekuszálhatjuk a Google indexet és vele együtt a helyezéseinket is.

 

Melyek az URL-eket érintő leggyakoribb problémák?

 

1. URL megszűnés

Ha törlünk egy aloldalt, webhelyünk valószínűleg automatikusan 404 válaszkódot fog adni.

Ennek hatására a Google érzékelni fogja, hogy a feltérképezés pillanatában épp nem érhető el az oldal tartalma, ezt azonban a válaszkódnak megfelelően nem tekinti végleges állapotnak.

Nagyobb gond, hogy a Google egyre ritkábban fogja megpróbálni újra feltérképezni a megszűnt URL-t, de bizonytalan ideig (jellemzően legalább hónapokig!) nem törli az indexből az URL korábbi tartalmát.

Ha ezalatt egy keresést végző felhasználó rákattint a találati listán, “Az oldal nem található” üzenetet fog kapni. Ennek eredményeképpen nagy valószínűséggel elveszítjük az érdeklődőt, nem fogja tovább keresni webhelyünkön a releváns tartalmakat.

 

2. Új URL keletkezése azonos tartalommal (duplikáció)

Könnyen megtörténik, ha több domain alatt is közzéteszik egy website aloldalait. Ha egy adott termék, vagy cikk több, eltérő URL alatti kategóriában is elérhetővé válik, akkor gyakran duplikálódik a tartalom.

Ha az azonos tartalmat megjelenítő URL-ek mindegyike „200 OK” választ ad, a Google a feltérképezés során mindegyiket megpróbálja majd indexelni, azonban a tartalom kiértékelése során meg fogja állapítani, hogy az URL-ek alatt másolt (egyedi értéket nem képviselő) tartalom jelenik meg.

Ilyen esetben az egyes URL-ekhez kapcsolódó egyéb, gyakran ingadozó rangsorolási tényezők fogják meghatározni, hogy az indexből épp melyik URL-t próbálja egy keresés során megjeleníteni.

Magas az esélye, hogy a másolatokat tartalmazó URL-ek egy részét nem indexeli be a Google, vagy idővel eltávolítja az indexből.

 

3. URL-módosítása

Ez a legártatlanabbnak tűnő, ám épp emiatt veszélyes URL-változás típus.

Jellemzően akkor fordul elő, ha egy cikk címét, vagy termék megnevezését módosítjuk és a weblapot kiszolgáló „keresőbarát” CMS-rendszer ez alapján automatikusan újragenerálja az URL-t.

Másik tipikus esete, ha egy cikket, vagy terméket más kategóriába, vagy listába helyezünk át, ezáltal a kategória, vagy lista az URL részeként is megjelenik.

Természetesen az is megeshet, hogy mi magunk, szándékosan módosítunk egy meglévő URL-t, akár egy elgépelést javítva, akár „keresőbarátabbá” alakítva azt.

 


Nagyon fontos megértenünk, hogy a Google számára technikailag, ilyen esetben nem URL-változás történik, hanem

  1. az eredeti URL megszűnik
  2. létrejön egy új URL azonos tartalommal

A fenti információk alapján már pontosan megérthetjük, hogy az eredeti URL által adott HTTP-válaszkód drámai hatással lesz arra nézve, hogy a Google hogyan értékeli majd a megszűnt, és az újonnan létrejött URL-ünket.


 

Válaszkódok hatásai URL-módosítás esetén

Végleges státuszváltozás nélküli HTTP-válaszkód esetén a módosított URL indexelésekor a tartalmat a Google az eredeti, még az indexben lévő URL tartalmának másolataként (duplikáció) fogja kezelni. Ezért történhet az, hogy az új URL nem fog megfelelő pozícióba rangsorolódni, vagy akár indexelésre sem kerül.

Ha átirányítás nélküli URL-ek esetén 404 válaszkódot kapunk, a megszűnt URL (és tartalma) az indexben marad, így hosszú időn át ez fog a találati listán megjelenni. Sajnos ez a legrosszabb eshetőség: a látogató kattintásra a hibaoldalra kerül, így szinte garantált az érdeklődő elvesztése.

Amennyibe módosított URL-re irányítunk és 302 válaszkód kapunk, akkor számíthatunk arra, hogy a megszűnt URL (és tartalma) az indexben marad. Hosszú időn át meg fog megjelenni a találati listán, aki rákattint a hivatkozásunkra átkerül a módosított új URL-re, ahogy azt szerettük volna.

Végleges státuszváltozást jelző HTTP-válaszkód esetén az eredeti URL-t törli a Google az indexből.

410 válaszkód esetén módosult URL akkor kerül be az indexbe, amikor a Google rátalál a feltérképezés során.

A Google a megváltozott URL-t nem felelteti meg automatikusan az eredeti URL-nek, és az eredeti URL korábban gyűjtött rangsorolási tényezői elvesznek. Az új URL az alapoktól kezdi újraépíteni a saját rangsorolási tényezőit.

301 válaszkód esetében a megszűnt URL helyét az új URL veszi át az indexben, annak korábban gyűjtött rangsorolási tényezőit részben megőrizve.

Ez az esemény a gyakorlatban többnyire pozícióromlás nélkül lezajlik, de természetesen minimális pozícióvesztéssel járhat.

 

Példa

Nézzünk egy konkrét, gyakorlati példát URL-módosításra, egyszerűsített rangsorolási tényezőkkel számolva.

A példa kedvéért, 3 rangsorolási tényezővel kalkuláljunk:

  1. ET: egyedi tartalom (a fontos keresési lekérdezésekre választ adó, informatív, máshol azonos formában nem elérhető szöveges tartalom a weboldalon)
  2. BL: belső linkerő (a saját websiteunk más aloldalairól a vizsgált aloldalunkra mutató linkek SEO-értéke)
  3. KL: külső linkerő (más websiteokról a vizsgált aloldalunkra mutató linkek SEO-értéke)

 

Tegyük fel, hogy a vizsgált aloldalunk pillanatnyi értékei a következők:

ET: 50 // BL: 50 // KL: 30 // RT ÖSSZESEN: 130

Oldal erősítésének terve

 

 

A számunkra fontos kereső kifejezésre jelenleg a 6. pozícióban jelenünk meg a találati listán:

  1. RT 200
  2. RT170
  3. RT 160
  4. RT 150
  5. RT 140
  6. RT 130 (A MI OLDALUNK)
  7. RT 120
  8. RT 110
  9. RT 100
  10. RT 90

...

Úgy döntünk, hogy tartalomfejlesztéssel és új külső linkek megszerzésével erősítjük az oldalunkat:

ET: 50+30=80

BL: 50

KL: 30+20=50

RT CÉL: 180

 

Ha minden a tervek szerint alakul, ezzel megszerezhetjük a 2. pozíciót a jelenlegi 6. helyett.

A következő lépéseket tesszük:

  • új, relevánsabb címet adunk az aloldalnak, így megváltozik, keresőbaráttá válik az URL
  • jelentősen bővítjük az aloldal szöveges tartalmát
  • új külső linkeket szerzünk az aloldal új URL-ére

 

Tegyük fel, hogy a címmódosítás során megváltozott URL-t tartalomkezelő rendszerünk 302 átirányítással kezeli. A következő eredményekre számíthatunk:

  • a Google indexében marad az eredeti URL-ünk, az eredeti tartalommal.
  • a belső linkeket elveszti az URL-ünk, mivel a tartalomkezelő rendszer a megváltozott URL-re módosítja a navigációt.
  • a külső linkeket megtartja eredeti URL-ünk.
  • megváltozott URL-ünk bekerül az indexbe, de az eredetileg meglévő tartalom másolatnak fog minősülni (duplikáció), így csak a tartalom újonnan bővített része fog minősülni az új URL egyedi tartalmának.
  • megváltozott URL-ünk fokozatosan megszerzi az összes belső linket, ahogy a Google apránként feltérképezi a website többi aloldalának navigációs elemeit.
  • megváltozott URL-ünk megkapja az új külső linkek erejét.

 

Végeredmény:

 

Eredeti URL

ET: 50 // BL: 0 // KL: 30 // RT ÖSSZESEN: 80

Eredeti URL értékei a módosítás után

 

Új URL

ET: 30 // BL: 50 // KL: 20 // RT ÖSSZESEN: 100

Új URL értékei a módosítás után

 

A módosításokkal tehát nemhogy javítottuk volna az aloldal értékén, hanem létrehoztunk a Google indexben két eltérő URL-t. Ezek mindegyike jóval gyengébb az eredetinél, nem fognak az első találati oldalon megjelenni.

A helyes megoldáshoz annyi, hogy a címmódosítás során őrizzük meg az aloldal eredeti URL-ét. Ha mégis megváltoztatnánk, akkor a korábbi URL-t „301”, azaz végleges átirányítással irányítsuk át.

Vissza az oldal tetejére