A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Hogyan válasszon SEO ügynökséget – és hogyan ne?

Régóta fontolgattuk, hogy ideje lenne már egy bombabiztos, titkos útmutatót adni arra vonatkozóan, hogyan különböztethetik meg a megbízók a profi és az amatőr keresőoptimalizálási cégeket.

Gyakran előfordul ugyanis, hogy olyan ügyfelek fordulnak hozzánk, akik pórul jártak az előző keresőoptimalizálási „szakértővel”, és nagy ködösítések közepette a semmire fizettettek ki velük rengeteg pénzt. Vagy még rosszabb: gálánsan fizettek a hirtelen jött, illegális módszerekkel elért eredményekért, majd weblapjukat hosszú időre kitiltotta a keresőből a Google, és az így kiesett bevétel veszélybe sodorta még cégük létét is! Nem árulunk el nagy titkot, de az is megesik, hogy a jóhiszemű ügyfél megbíz egy magát SEO ügynökségnek valló céget, kifizet nekik egy vagyont, miközben a munkát nem is az adott cég végzi el, hanem külsős keresőoptimalizálási specialistákra bízza, vagy éppen egy másik ügynökségre, akik az eredeti honorárium töredékéért dolgoznak. És akkor még ott a „tehetséges szomszéd srác”-szindróma, azaz, ha az ügyfél olyan valakire bízza a keresőoptimalizálást, akit régóta ismer, kedvel, akiben emberileg megbízik, aki olcsón dolgozik, de akinek a szaktudását még csak meg sem próbálja leellenőrizni.

De mégis, hogyan lehet kiszűrni a szakmailag felkészületlen keresőoptimalizálási szakembereket, cégeket, ügynökségeket? Ez nem olyan ördöngősség, mint amilyennek látszik. Csak néhány alapkérdést kell feltennie. Nem árt, ha finoman tájékozódik a cég képviselőjétől a következőkkel kapcsolatban:

  • Hány szakember specializálódott a cégnél a keresőoptimalizálásra?

  • A keresőoptimalizálási szakemberek mióta foglalkoznak ezzel a területtel, mekkora a tapasztalatuk?

  • Saját alkalmazottak-e a keresőoptimalizálással foglalkozó specialisták vagy a munkát külsősökkel, esetleg egy másik ügynökséggel végeztetik el?

  • Ön fel tudja-e majd venni a kapcsolatot közvetlenül is a szakemberekkel vagy sem? (Ez azért fontos, mert ha sok kézen megy át az információ, könnyen csorbul, tehát az ügyfél és az optimalizálási szakértő is akkor jár jól, ha közvetlenül tudnak kommunikálni.)

  • Hány weboldalt optimalizáltak eddig sikeresen? Tudnak-e referencialistát adni? A referenciák milyen frissek, és ellenőrizhetők, letesztelhetők-e?

  • Teljes körű optimalizálást végeznek-e vagy csak tanácsadást nyújtanak?

keresooptimalizalasi_ugynokseg_valasztas
Amennyiben az Ön által kiválasztott keresőmarketing szakember, SEO- vagy integrált online marketing ügynökség valóban olyan penge a keresőoptimalizálásban, amilyennek hirdeti magát, ezeknek a kérdéseknek kifejezetten örülni fognak. Hiszen ezzel lehetőséget teremt számukra, hogy hozzáértésüket kézzelfogható eredményekkel is bizonyítsák. Ebben a szakmában minden valamirevaló szakember fellélegzik, ha egy olyan ügyféllel találkozik, aki hozzáértőbb módon viszonyul a keresőoptimalizáláshoz.

A jó válasz ezekre a kérdésekre egyértelmű: ha nagy létszámú, tapasztalt, profi, saját SEO szakembergárda dolgozik az adott ügynökségnél, akiket bármikor el tud közvetlenül is érni, és komoly, naprakész és letesztelhető eredményeket tudnak felmutatni, és ha tanácsadás helyett ők maguk végzik el a munkát, akkor jó helyen jár.

Ha a felsorolt kérdésekre sértődés vagy arrogáns kioktatás a válasz, esetleg elindul a ködösítés, maszatolás, az sajnos nem sok jót jelent.

Ne feledje, hogy weboldala keresőoptimalizálásakor óriási kockázata van annak, ha belenyúl egy rossz választásba, és nem csak azért, mert feleslegesen fizet, és kidobja a pénzét, hanem azért is, mert ha az adott cég nem tartja be a Google webmesteri irányelveit, és esetleg black hat módszerekkel, nem megbízható, tiltott módszerekkel ügyködik, honlapja akár örökre eltűnhet a süllyesztőben. Ezt érdemes nagyon komolyan végiggondolnia.

Vannak olyan mondatok, melyek egyértelműen jelzik a laikus hozzáállást vagy az inkorrekt üzleti viselkedést. Tegye fel a most következő kérdéseket, és legyen füle a válaszokra!

  • Előre kell fizetnem, vagy csak az eredmények után? Rossz válasz: ha előre kell fizetnie. Jó válasz: ha az ügynökség honoráriuma az eredmények tükrében alakul. Ezen belül is van jó és még jobb válasz, a még jobb az, ha a fizetési konstrukció úgy van kialakítva, hogy az ügynökség érdeke nem csak az eredmények elérését (tehát nem csupán egy adott pozíció megszerzését), hanem megtartását is szolgálja.

  • Tudnak-e garanciát adni arra, hogy mikorra kerülnek a kulcsszavaim előre? Rossz válasz: igen. (Aha, lehet, hogy már bele is csúszott egy jó kis illegális, black hat csapdába…) Jó válasz: mivel a Google algoritmusa kb. 300 szempont szerint rangsorolja a weboldalakat minden egyes keresésnél és évente rengeteg kisebb-nagyobb algoritmusváltásra lehet számítani a részükről, továbbá az Ön versenytársainak aktivitását sem lehet kiszámítani, minden jósolgatás felelőtlen és szakmaiatlan.

Reméljük, adtunk pár hasznos szempontot a válogatáshoz. Tehát tegyen fel bátran tesztkérdéseket, tájékozódjon alaposan, és mindig tesztelje le a referenciákat, így biztosan jól fog dönteni!

Vissza az oldal tetejére