A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Kulcsszókutatás – a hatékony SEO előfeltétele

Az interneten számtalan útmutató található kulcsszókutatás kapcsán, azonban egy sem számol be ennek jelentőségéről. A weblaptulajdonosok többsége nem is fektet rá akkora hangsúlyt, mint amennyire szükségszerű lenne. A megfelelő kifejezések felkutatása hosszú távon komoly jelentőséggel bír.   

A Google komplexitásának és a kulcsszavak fontosságának megértéséhez először egy kis történelem…

PageRankAz első internetes keresők az 1990-es évek elején jelentek meg. A rangsorolást mindössze a weboldalak tartalma és a tulajdonosaik által megadott kulcsszavak határozták meg. 1996-ban megalakult a Google, ami hamar egyeduralkodóvá vált a keresőmotorok között. Ezt az előretörést a PageRank nevű algoritmus tette lehetővé. A Google alapítóinak célja az volt, hogy az internetezők releváns tartalomra leljenek kereséseik során.

A PageRank algoritmus értékelte a weboldalakat: minél magasabb érték párosult hozzá, annál megbízhatóbbnak, relevánsabbnak minősült. Ezt a rangsorolást az oldalakra mutató linkek mennyisége és azok minősége adta. Ez az „újragondolás” már sokkal inkább az internetezők érdekeit tartotta szem előtt.  

A Google egyre komplexebb algoritmusokat fejlesztett, hogy minél meghatározóbb és értékesebb találatokat tudjon megjeleníteni az organikus találati listán - minimalizálva a helyezések javítására irányuló manipulálás lehetőségét is. Ez a tendencia azóta sem változott: a Google rendszeresen frissíti, módosítja a rangsorolási tényezőket (több mint 200 metódust használnak). 

A mai trendek alapján egyértelműen látható, hogy a felhasználói élmény (UX) egyre nagyobb teret nyer az irányelvek között, a linképítés jelentősége pedig egyre csökken. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy linképítés nélkül eredményesek lehetünk, mert továbbra is befolyásoló tényező. Azonban, ha nem párosul minőségi tartalommal, akkor önmagában kevés.

A folyamatosan változó tényezők és az egyre növekvő világháló hatására egyre nehezebb sikeresen optimalizálni egy-egy weboldalt. A siker érdekében át kell látnunk, hogy a hatékony kulcsszólista összeállítása, a weboldal struktúrája, tartalmának kialakítása és a felhasználói élmény minősége korrelációban állnak egymással.

Mielőtt nekilátunk véletlenszerűen összeírni a számunkra fontos szavakat, vegyük sorra az alábbiakat:

Ha eredményekben gondolkodunk, és szeretnénk hatékonyan kivitelezni az optimalizálást mind a várható pozíciók, mind a megtérülés tekintetében, akkor elengedhetetlen a megfelelő kifejezések felkutatása. Nem titok, az optimalizálás hosszú távú folyamat, nem hoz azonnali eredményeket. Azonban az egyre bővülő onlinemarketing-eszközök között még mindig a SEO a legköltséghatékonyabb, persze megfelelő stratégia kidolgozása mellett. Sikeres optimalizálás esetén megtöbbszörözhetjük a bevételünket, arányait tekintve alacsony ráfordítással.

 

De milyen a megfelelő kulcsszó?

Egy mondatban összefoglalva: Ami releváns, belátható időn belül jó helyezéseket ér el és minőségi látogatókat eredményez. 

Keyword

Általános vs. összetett

A terjedelmüktől függően három típusba sorolhatjuk a kulcsszavakat:

  • egyszavas (head)
  • 2-3 szavas (medium tail)
  • 4 vagy több szavas (long tail)

A Netcraft statisztikái szerint napjainkban már több mint 1,8 milliárd weboldal van a világhálón. A magyar piacot tekintve a regisztrált .hu-s domainek száma 729.931. Ha hozzávesszük a többi lehetséges domainvégződést (.com, .eu, .info, stb.) is, akkor már jóval magasabb számot kapunk a google.hu-ban versenyző oldalakról.

Regisztrált domain nevek 2018

Forrás:
http://www.nic.hu/statisztika/
https://staltz.com/the-web-began-dying-in-2014-heres-how.html

Általános kulcsszavakkal szinte lehetetlen beszállni a versenybe. A legtöbb szegmensben magas a konkurenciaharc egy-egy helyezésért, és jellemzően olyan site-ok foglalnak helyet a találati lista elején, melyek évek óta magabiztosan tartják pozícióikat – ezáltal magas bizalmi indexszel is rendelkeznek. Őket kiszorítani egy új, még a Google részéről „értéktelen”, vagy már régebbi, de elavult és optimalizálatlan oldallal „mission impossible” kategória.

A rangsorolási szempontok mellett arról sem feledkezhetünk meg, hogy az internetezők keresési, és vásárlási szokásai is változnak. Vizsgáljuk meg!


Mi érdekli a felhasználókat?

Ehhez nem kell minden internetezőt kérdőívekkel bombázni. A termékünk kulcsszavát üssük be a Google keresőjébe! Nézzük meg a lista elején szereplő találatokat, azok tartalmát, hogy milyen kontextusban jelenik meg az adott keresőszó! A rangsorolásnál elsődleges a relevancia, így következtethetünk arra, hogy a Google szerint mi iránt érdeklődnek az internetezők (pl. „ruha” kulcsszó: a lista eleje a női ruhákra vonatkozik, megemlítve az akciókat, árakat). Ezzel máris információt kaptunk arról, hogy mire fókuszáljunk.

A forgalmazott terméknek/szolgáltatásnak milyen hosszú az értékesítési ciklusa? Melyik fázisra összpontosítsunk?

Szegmensfüggő. Egy új óra megvásárlásáról hamarabb döntünk, mint egy utazásról; azt hetekig, hónapokig is tervezhetjük. Az általános kulcsszavak alkalmazása a keresések során még csak az érdeklődés fázisát mutatják. Ezekből a felhasználókból alacsony arányban lesznek vásárlók, mert még nem rendelkeznek konkrét vásárlási szándékkal. Minél célzottabb kulcsszóra keresnek, annál nagyobb valószínűséggel fognak interakcióba kerülni a weboldallal. Ők már túl vannak az érdeklődésen, tudják, hogy mit keresnek és nagyobb valószínűséggel fognak vásárolni.  

A felhasználók milyen szempontokat vesznek figyelembe vásárlás előtt?

Sok vásárló árérzékeny. Számít nekik a termék/szolgáltatás ára, az aktuális akció, kedvezmény. Másoknak a minőség fontos - ők kevésbé az árakra figyelnek, inkább más felhasználók véleményére adnak. A földrajzi megkötések is szerepet játszanak a döntésben. Például egy debreceni internetező nem fog Budapestig elmenni szervizelésre autószerelőhöz. A Google keresőoptimalizálás esetében nincs mód lokálisan célozni, erre a kulcsszavak adnak lehetőséget.

Mik az üzleti céljaink?

Célok nélkül nincsenek eredmények és elköteleződött vásárlók. Optimális esetben minden vállalkozásnak rendelkeznie kell üzleti tervvel, amiben meghatározásra kerülnek az elérni kívánt célok. Márkaépítéskor a brandet kell erősíteni és bizalmi kapcsolatot kialakítani. Ezt már a kulcsszavak kiválasztásánál megkezdhetjük. A brandszavak mellett a bizalmat és márkánk ismertségét növelhetjük akár ingyenesen elérhető termékmintára, letölthető dokumentumokra mutató kifejezésekkel (pl. női ruha katalógus).

A vásárlások számának növelésénél, ha drágább, minőségi terméket/szolgáltatást kínálunk, akkor az akciókra, olcsóságra reflektáló kifejezések kerülendők. Ezek a keresések nem fognak számunkra konverziót hozni. Amennyiben áraink versenyképesek, akkor érdemes erre releváns szóösszetételeket alkalmaznunk. Ha a termékeink/szolgáltatásaink helyhez kötöttek, akkor már kulcsszószinten javasolt célozni.

Szezonalitás

Ha egy adott termék/szolgáltatás szezonális, akkor az optimalizálás hosszadalmas folyamatából adódóan nem érdemes a keresettebb időszakban elkezdeni a munkálatokat, amikor amúgy is a legmagasabb rá a verseny. Mérlegelni kell a holtszezon hosszát, hogy mennyire profitábilis folyamatosan fenntartani ez idő alatt a keresőoptimalizálást. Itt fontos tisztázni, hogy „egyszeri optimalizálás” nincs, a SEO permanens munkálatokat követel, mert az elért eredményeket fenn is kell tartani. A szezonális jellegű termékek/szolgáltatások esetében más platformok alkalmazása javasolt (pl. AdWords hirdetések), de szegmenstől függően egyéb eszközök is hatékonyan működhetnek (pl. Facebook).

Az optimalizálandó kulcsszavak összeállításánál az általános vs. összetett szavak versenyéből egyértelműen az utóbbi kerül ki győztesen. SEO szempontjából eredményesebben lehet optimalizálni, és a felhasználók részéről erőteljesebb vásárlási szándékot mutat. Minél magasabb konverziós arány társul az összetett kifejezésekhez, annál nyereségesebb. Nézzünk egy egyszerű statisztikát a konverziók alakulásáról!

Ads (AdWords) kulcsszóvizsgálat
Látható, hogy az általános megfogalmazás egyetlen vásárlást sem eredményezett, míg a célzottabb kifejezések igen. Ha az eddig említetteket átgondoltuk, akkor nekikezdhetünk a kulcsszavaink összeállításának. Érdemes minél több szóösszetételt feljegyezni, mert ezek lesznek első körben a potenciális kulcsszavaink.
Következő lépésben vizsgáljuk meg ezek statisztikai adatait, hogy minél eredményesebb szavakkal rendelkezzünk, illetve további ötleteket meríthessünk!

 

Néhány hasznos eszköz

1. Adwords kulcsszótervező

Az AdWords (új nevén: Google Ads) a Google fizetett kattintás alapú hirdetési rendszere. A „Kulcsszótervező” funkció használatával adatokat kaphatunk a kulcsszavaink havi keresési volumenéről, és további javaslatokkal is találkozhatunk. 

Ennek használatához létre kell hoznunk egy AdWords fiókot, ami ingyenes. Mindössze egy e-mail cím és a webhely adatainknak megadására van szükség.

Ezen túlmenően az AdWords más módon is elő tudja segíteni a hatékony kulcsszavak megtalálását a keresőoptimalizáláshoz. Egy előzetes hirdetési kampány alkalmazásával „tesztelhetjük” ezeket. Az AdWords rendszere pontos statisztikával rendelkezik, segítségével mérhető teljesítményük is. Rálátást nyerünk például arra, hogy a beállított kifejezések mekkora látogatószámot eredményeztek és milyen arányban történt vásárlás. Ezek az adatok nem becsléseken alapulnak, pontos képet adnak a teljesítményről: így jól szereplő kulcsszavakat használhatunk a keresőoptimalizálás területén is.  

Goolge Ads / AdWords kulcsszótervező
További információk az AdWords működéséről: http://www.net-position.hu/adwords/

 

2. Search Console

Ez az eszköz visszamenőleg mutatja meg, hogy milyen keresési kifejezésekre jelent meg oldalunk, illetve azt is, hogy az adott szavakra milyen helyet foglal el weboldalunk az organikus találati listán. Megismerhetjük felhasználóinkat, azok viselkedését, illetve megtudhatjuk azt is, milyen további tartalmakkal válhatunk érdekesebbé számukra.

A Search Console a forgalmasabb oldalaknál maximum 1000 szót listáz, míg a kevésbé forgalmasaknál 500-at. Ezekből bőven meríthetünk. A program nem csak a kulcsszókutatáshoz nyújt segítséget, weboldalunk teljesítményéről is pontos képet ad. Ötletekkel nem szolgál arra vonatkozóan, hogy mihez mérten módosítsuk tartalmainkat.

Search Console

 

3. Google autocomplete

Ez az eszköz a felhasználók kereséseinek meggyorsítását szolgálja. Ha elkezdünk begépelni egy szót a keresőbe, akkor a leggyakoribb keresések alapján a Google javaslatokat ajánl. Bár ez nem a legkézenfekvőbb megoldás saját kulcsszavaink meghatározására, de irányadónak megteszi.

Google autocomplete: kulcsszó ajánlatok

 

4. keywordtool.io

Ingyenes eszköz, mely megmutatja a kulcsszavunkhoz vagy a témához kapcsolódó egyéb szóösszetételeket. Hátránya, hogy a fizetős verzióban érhetők csak el a kifejezések statisztikai adatai, a keresési volumen, sőt az átkattintási arány is. Ezeket a mutatókat a Google kulcsszóválasztó eszközével könnyedén ellenőrizhetjük.

keywordtool.io: kulcsszó ajánlatok

 

5. Ahrefs

Ez a szolgáltatás messze túlmutat a kulcsszókutatás szerepkörén. Az Ahrefs komplett webhelyelemző szoftver, és egyben összetett SEO eszköz, végeláthatatlan mennyiségű információval. A kulcsszavak vonatkoztatásában olyan fontos tulajdonságokra világít rá, mint a keresési volumenek vagy a kulcsszó nehézsége. Utóbbi esetben 1-től 100-ig terjedő skálán mutatja meg, hogy mennyire nehéz egy adott kulcsszóra bekerülni az első találati oldalra.

Ezzel az eszközzel érdemes a versenytársakat is górcső alá venni. A konkurenseknél feltérképezhetjük az összes olyan kulcsszót, amivel az első 100 találatban szerepelnek, akár a fizetett PPC hirdetéseik során alkalmazott kifejezéseket is megtekinthetjük, céloldalakkal együtt, sőt képet kaphatunk a linkprofiljukról is.

Senkit sem szeretnénk eltántorítani ennek az eszköznek a használatától, de a „felfoghatatlan adatmennyiség” értelmezése és felhasználása szakembert kíván.

Ahrefs

Ingyenes verziója limitált számú lekérdezést és funkcióelérését tesz lehetővé, de arra elegendő, hogy ismerkedjünk a felülettel. Igény szerint különböző előfizetési csomagok közül választhatunk.

 

6. Google Trends

Ez a szolgáltatás az összes eddig végrehajtott Google keresési adatot feldolgozza, és statisztikákba rendezi. A kulcsszavak mellett vizsgálódhatunk témakör, vagy iparág szerint is. Értékes tippeket kaphatunk az általunk beírt kifejezéshez kapcsolódó lekérdezésekből. Ingyenessége miatt hasznos, de önmagában kevés. Világviszonylatban a magyar piac szűk, így gyakran előfordul, hogy nem áll rendelkezésre elegendő adat egy-egy kulcsszó esetében.

Google Trends

 

Végezetül még egy lényeges kérdés: hány kulcsszóra optimalizáljuk a weboldalt?

Erre nincs ökölszabály, mert a weboldal témája határozza meg, hogy hány kulcsszó tudja lefedni hatékonyan a terméket/szolgáltatást, és hogy ezekből mire szeretnénk fókuszálni. Más tényezők dominálnak egy információs oldal és egy webáruház esetén. Megint más egy specifikus oldalnál, és egy 10.000 terméket forgalmazó shopnál.

1-2 szó esetén nem lehet tartósan jó helyezéseket elérni és fenntartani. A mai Google rangsorolási trendek ezt nem teszik lehetővé. Érdemes legalább 5-10 összetett kifejezésben (2-3 szavas - medium tail) gondolkodnunk. Ezzel a mennyiséggel már széles körben optimalizálhatjuk az oldalt, ami nagyobb valószínűséggel eredményez jó helyezéseket hosszú távon.



Vissza az oldal tetejére