A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

A pontos egyezés régen és ma

A Google Adsben keresési hirdetések esetén alapvetően a kulcsszavakkal célzunk – egyéni preferenciák szerint különböző egyezési típusokat is beállíthatunk. Utóbbiak azért fontosak, mert segítségükkel bővíthetjük és szűkíthetjük keresési kifejezéseink körét, amikre szeretnénk, hogy hirdetéseink megjelenjenek - természetesen az üzleti célokat és a szegmenst, sőt a célcsoportunkat is figyelembe véve.

Google Ads kulcsszavas célzás

Az egyezési típusok közül a pontos egyezés korábban azt jelentette, hogy a kulcsszavunk, amire célzunk, pontosan megegyezik a keresési kifejezéssel. Egy 2014-ben bevezetett változás óta a rendszer azonban nem ragaszkodik mereven ehhez az elvhez, a pontos egyezés közeli változatait is megjeleníti: lehetnek eltérések a toldalékolásban, az enyhébb elírások felett is szemet huny, az ékezetek hiánya sem okoz neki gondot, sőt még a szóközök használatát is megengedi.

Nézzünk egy példát! A supinált gyerekcipő kulcsszó pontos egyezésű változatára a következő keresési kifejezésekre is megjelenhet egy hirdetés:

  • supinált gyerekcipők;
  • supinalt gyerekcipok;
  • supinált gyermekcipő;
  • supinált gyerek cipő;
  • szupinált gyerekcipő, stb.

A kék sarokban az AdWords, a pirosban az Ads

Ahogyan a vásárlók igényei, keresési szokásai, úgy a Google Ads rendszere is folyamatosan változik, az elvárásoknak megfelelően formálódik. Ékes bizonyítéka a megenyhülésnek a 2017-ben bevezetett módosítás, mely szerint a pontos egyezés esetében felcserélhető szórendű és kötőszavas kifejezések is szerepelhetnek a keresési kifejezések között. Az előző példánál maradva: már a gyerekcipő supinált keresésre is megjelenhetünk.

Egy kérdéssel reflektálunk minderre: ha a bécs budapest vonattal, vagy budapest bécs vonattal kifejezéseket bepötyögjük a keresőbe, akkor is mindegy lesz a szórend?

(…)

mesterséges inteligencia

Az éremnek mindig két oldala van

Az előttünk álló időszakban még a felsoroltaknál is nagyobb volumenű változásokra készülhetünk. A Google rendszere hamarosan képes lesz a szándék felismerésére, amit a pontos egyezés meghatározásánál alkalmazni is fog. Például a kempinghelyek Balatonfüreden és a kempingezés Balatonfüred, kemping Balatonfüreden is valószínűleg ugyanabba a pontos egyezésbe tartozik majd. Bár ez a fajta mesterséges intelligencia működőképes lehet, a megbízhatósága közel sem 100%-os, hiába a személyre szabottság. Támaszkodhatunk is rá, meg nem is.

Találkozhatunk például (a korábbiakhoz képest) olyan megjelenésekkel, amik távol esnek a relevanciától. Ezek mégis segíthetik majd az Adwords szakértőt abban, hogy az általa még nem ismert/használt (témához kapcsolódó) kifejezéseket, szinonimákat is felvegye a keresési kifejezések közé.

Hasznos lehet az újítás, ha:

  • saját anyanyelvünk különböző változatain is szeretnénk megjelenni (területi, társadalmi nyelvváltozatok).
  • ha anyanyelvünk mellett más nyelveken is futtatnánk a kampányokat.

Nem hasznos az újítás, ha:

  • a megjelenések fokozott felügyeletet igényelnek a kampányban. Nem feltétlenül ideális a mesterséges intelligencia szinonima felismerő képességére hagyatkoznunk.
  • kis költésű fiókkal rendelkezünk, mert nem célozhatunk kulcsszavainkkal egy az egyben a keresési kifejezésekre.

 

A Google az egyik kezével ad, a másikkal elvesz

Akadnak olyanok a szakmában, akik arra gyanakodnak, hogy az újabb frissítéssel a Google csak a több megjelenésre és kattintásra, talán több hirdetési költségre is hajt. Persze ne vegyünk semmit készpénznek, hiszen számos olyan intézkedést tett már a keresőóriás, amit a szakma művelői kétkedve fogadtak.

1) Igen, a kizáró kulcsszavak szerepe erősebb lesz, mint valaha.

2) Igen, lesznek, akik jól járnak a frissítéssel, és olyanok is, akik nem.

3) És nem, nincs ok az aggodalomra, hiszen mindig van más alternatíva.

Mielőtt azonban bármit is egyértelműen kijelentenénk, próbáljuk ki az új rendszert! Októbertől először angol nyelven érhetjük el, később pedig a többi nyelven is folyamatosan.

Vissza az oldal tetejére