Webáruház marketing körkép I. rész – Google Analytics
Ahhoz, hogy egy webáruház eredményesen működjön, a potenciális vásárlókat meg kell szólítani. Ennek érdekében pedig alaposan átgondolt marketingstratégiára van szükség. Új cikksorozatunkban azokat az eszközöket, illetve platformokat vesszük górcső alá, amelyek hathatós segítséget nyújthatnak a webshopod termékeinek népszerűsítésében – feltéve, hogy a megfelelő módon alkalmazod ezeket. Elsőként a Google Analyticsszel foglalkozunk.
A Google ingyenes mérési rendszere napjainkban már alapvető együtt járója a weboldalaknak, azon belül is kiemelten a webáruházaknak. Segítségével nyomon követhető, hogy a felhasználók milyen forrásból érkeztek, és azt követően mit csináltak a webáruházban.
A Google Analytics használatával optimalizálható a weboldal felépítése és működése, továbbá kiszűrhető, hogy mely marketingcsatornákra érdemes fókuszálni a hirdetési költségkeret jelentős részét, valamint hogy mely csatornákat tanácsos leállítani a hosszabb távú üzleti nyereségesség érdekében.
Ahhoz azonban, hogy megfelelő döntéseket hozz, fontos tudnod, hogy milyen adatokat kereshetsz a rendszerben, milyen kérdéseket „tehetsz fel neki”, illetve hogy mikre kell odafigyelned az adatok értelmezésekor.
Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan hozhatod létre az Analytics-fiókodat, továbbá ahhoz nyújtunk némi segítséget, hogy a rendszer méréseit miként fordíthatod a hasznodra a webshop marketingben.
Az első lépés – az Analytics beállítása
Az alábbi lépéseket követve hozhatod létre az Analytics-fiókodat.
- Hozz létre egy Google-fiókot vagy jelentkezz be azzal a fiókkal, amelyben az Analytics-adatokat szeretnéd gyűjteni!
- Jobb oldalon felül kattints a Regisztráció gombra!
- Az alábbiak szerint állítsd be a fiókot!
- Mit szeretne nyomon követni? -> Válaszd a webhely opciót (ez az alapértelmezett beállítás)!
- Fiókjának beállítása -> A fiók neve szabadon választható, ugyanakkor javasolt a vállalkozás nevét vagy a domain nevét (amennyiben csak egy van) megadni.
- Tulajdon beállításai/Webhely neve -> Ez is szabadon választható, de célszerű a domain nevét megadni.
- Tulajdon beállításai/Webhely URL-címe -> Itt kizárólag a weboldalhoz tartozó domaint kell megadni a http/https és a www előtagok nélkül. Például a http://www.net-position.hu helyett: net-position.hu.
- Tulajdon beállításai/Iparági besorolás -> Válaszd ki azt az iparági kategóriát, amely a legjobban jellemzi a weboldaladat/webshopodat!
- Tulajdon beállításai/Jelentési időzóna -> Állítsd be a webhely jellemző forgalma alapján – ez a legtöbb esetben Magyarország!
- Adatmegosztási beállítások -> Javasolt mind a négy jelölőnégyzetet bepipálva hagyni.
- Kattints a „Nyomonkövetési azonosító lekérése” gombra!
- A kapott követőkódot építsd be weboldaladba, vagy kérd meg a webfejlesztőt, hogy tegye a helyére!
A Google súgója a következő instrukciókat adja ezzel kapcsolatban: „Másolja ki, majd illessze be ezt a kódot első elemként a követni kívánt weboldalakszakaszába. Ha már van globális webhelycímkéje az oldalon, akkor egyszerűen adja hozzá a meglévő globális webhelycímkéhez a config sort az alábbi kódrészletből.” Tehát a követőkódot a weboldal minden oldalán el kell helyezni aszekcióba. Ha bérelhető webáruházad van, többnyire csak a követési azonosítóra (UA-XXXXXXXX-X) van szükség a mérések élesítéséhez.
Hosszú az út az adat-Kánaánig
Az Analytics mérési technológiája, a böngészők eltérő cookie-kezelési beállításai és az adatbiztonsági kérdések miatt azonban a fenti műveletek végeztével még korántsem dőlhetsz hátra, mondván, hogy megoldott a statisztikák gyűjtése.
Tisztában kell lenned azzal is, hogy a beérkező adatokat milyen beállításokkal rendszerezd, hogyan kezeld, és nem utolsósorban milyen következtetéseket vonj le belőlük. Kezdőként nyilván nem ismerheted még mélyrehatóan a mérési metódusokat és pontatlanságokat. Utóbbiak egy csoportjáról nemrégiben publikáltunk már egy cikket.
Ha tényleg szeretnél tisztán látni ebben a kérdésben, célszerű elvégezned egy Analytics kurzust, vagy olyasvalakire bíznod a mérések részletes beállítását és értelmezését, aki már jóval mélyebbre ásott a témában, és kellő gyakorlattal is rendelkezik.
Ez már csak azért is fontos, mert van az Analyticsnek egy eszköze, amelyet minden webáruház esetében kifejezetten ajánlott használni, viszont amely nagyon precíz konfigurációt igényel: ez az Ecommerce Tracking, vagyis az e-kereskedelmi követés. Ennek beállításáról itt olvashatsz bővebben. Létezik egy továbbfejlesztett változata is, amelyet még inkább ajánlunk. Segítségükkel nem csupán a látogatókról szerezhetsz információkat, de a megrendelőkre és a vásárlással járó tevékenységekre is jóval nagyobb rálátásod lesz.
Adatok, amelyek mindenképpen nagy figyelmet igényelnek egy webáruháznál
A továbbiakban az Analytics felületének bal oldali menüsávján fogunk végighaladni, és kiszemezgetjük azokat a szekciókat, amelyekben érdemes áttekintened az adatokat.
Valós idejű
A valós idejű riportokban a weboldalon aktuálisan tartózkodó felhasználók viselkedését figyelheted meg pár másodperces eltérésekkel. Az adatok áttekintésekor – véleményünk szerint – ennek a felületnek a legkisebb a jelentősége.
Közönség
Ezen a szekción belül többek között a felhasználók demográfiai jellemzőiről, földrajzi adatairól, a böngészőről vagy a böngészésre használt eszközről kapsz információkat.
A böngésző-, illetve eszközinformációk elsőre talán nem tűnnek többnek érdekes adalékoknál, azonban ha optimálisan beállított konverzióméréssel rendelkezel, olyan adatokat is kinyerhetsz belőlük, amelyek révén kiderülhet, ha a webshop működésével esetlegesen valami nem stimmel bizonyos böngészőkben vagy bizonyos eszközökön. Ezen adatok alapján a webfejlesztő elvégezheti a probléma feltárását és elhárítását.
Ha megfelelően beállításra került az Analytics-fiók, akkor ebben a részben juthatsz információkhoz a felhasználók érdeklődési köreit illetően is, ami segíthet a hirdetések célzásának kiválasztásában, valamint a marketing célú buyer personák kialakításában.
Ügyfélszerzés
Egy nagyon gyakran használt riport található itt, amelyet a Minden forgalom -> Forrás/Médium részre kattintva érsz el. Innen értesülhetsz arról, hogy a felhasználók milyen forrásból érkeztek a weboldalra.
Ha itt sikerül egyértelmű megfigyeléseket végezni, eldönthető, hogy mely csatornákra célszerű csoportosítani a marketingköltség legnagyobb hányadát. Persze ehhez a döntéshez javasolt a Konverziók szekciót alaposabban áttanulmányoznod, ahol a csatornák segítő szerepére is rálátást nyerhetsz.
A segítő konverziós szereplők azok a csatornák, amelyek nem közvetlen vásárlást eredményeztek, csupán részt vettek a konverzió létrejöttében.
A Search Console összekapcsolást követően az Ügyfélszerzés szekción belül informálódhatsz arról is, hogy organikus forgalomból, azaz a Google keresőjéből milyen módon találtak ránk a felhasználók.
Viselkedés
A Viselkedés menüponton belül találsz olyan adatokat, mint hogy a felhasználók mely aloldalakat tekintették meg, vagy hogy az oldalon belüli keresőben milyen szavakra kerestek rá.
Ezek bizony értékes információk, hiszen ezekből megtudhatod, hogy mely árucikkek nem érhetőek el elég könnyedén, vagy hogy mik azok a termékek, amelyeket a leggyakrabban keresik a felhasználók, de egyelőre hiányoznak a webshop kínálatából. Ez egy jó iránymutatás lehet a termékpaletta bővítésére.
Konverziók
Az itt található riportokból nyerheted ki azokat az információkat, amelyeket adatok formájában begyűjtöttél az elektronikus kereskedelem beállításait követően, illetve itt találsz további részleteket a megrendelőkkel kapcsolatban. Például hogy a weboldal meglátogatása és a vásárlás között hány nap telik el, vagy hogy mely csatornák játszanak szerepet a konverziók létrejöttében.
Ha nem blogcikket, hanem könyvet írnánk, még bőségesen lehetne sorolni az Analyticsben rejlő lehetőségeket, azonban jelen keretek között erre nincs lehetőségünk. A cikk legfőbb mondanivalója az, hogy rendkívül fontos mérni a webshop folyamatait, de talán még fontosabb, hogy az adatokból egy olyan személy vonja le a következtetéseket, aki teljes mértékben tisztában van a mérések működésmechanizmusaival és vakfoltjaival. Éppen ezért elérkezett az idő, hogy alaposan kitanuld az Analytics rendszerét, vagy hogy szakemberhez fordulj a beállításokhoz, illetve az adatok elemzéséhez.