Webáruház marketing körkép II. rész – Google Ads
Cikksorozatunk első részében a Google Analyticsről írtunk, és bemutattuk, hogy miért fontos mérni a webáruházak folyamatait. Ezúttal a Google hirdetési rendszerével, az Adsszel (korábban Adwords) foglalkozunk, amely abban lehet a segítségedre, hogy a termékeidet, szolgáltatásaidat megismertesd az érdeklődőkkel, ezáltal pedig akár jelentős mértékben növeld az online boltod forgalmát.
A Google Ads használatának kezdő lépése, hogy létrehozd a kampányaidat, amelyekben a hirdetéseket futtathatod. A létrehozás során többek között azt is be kell állítanod, hogy a Google Keresési vagy Display hálózatán (esetleg mindkettőn) szeretnéd a hirdetéseidet megjeleníteni. Az alábbiakban e két felület azon kampánytípusait vesszük sorra, amelyeknek különösen nagy hasznát veheted a webáruház marketingben.
Keresési hálózat
A Keresési hálózat hirdetései a Google találati listájában, az organikus találatokkal együtt jelennek meg, továbbá azokon a partnerwebhelyeken, ahova a Google-keresőt beillesztették. Ezeket a hirdetéseket abban az esetben jeleníti meg a rendszer, ha a felhasználók olyan kifejezésekre keresnek rá, amelyek az általad megadott kulcsszavakkal egyezést mutatnak.
Nézzük az egyes kampánytípusokat!
Keresési kampányok
A szöveges hirdetésformátumok közül a leggyakoribbak a hagyományos keresési kampányok, amelyek az aktív keresési fázisban lévők célzására szolgálnak. Azokat a felhasználókat szólíthatod meg velük, akik aktuálisan a webáruházadban forgalmazott termékekre keresnek.
Hatékonysága éppen abban rejlik, hogy a mindenkori keresletre közvetlenül a webshopod árucikkeivel kínálhatsz megoldást a Google keresési eredményei között megjelenő hirdetések formájában. Ráadásul lényegesen több termékspecifikus információt közölhetsz általuk, mint egy kizárólag vizuális elemekből álló hirdetés esetében, aminek köszönhetően nagyobb az esélye, hogy a vásárlást a te webshopodban hajtják majd végre az érdeklődők. A keresési kampányokkal gyorsan és költséghatékony módon kiszűrhető, hogy mely termékekre van, illetve melyekre nincs igény egy adott időszakban.
Dinamikus keresési hirdetések
A fenti típussal szemben a dinamikus keresési hirdetések célzása nem a kulcsszavak alapján történik – helyette beállítástól függően a teljes webhelyed vagy csak egy-egy adott oldalának tartalmát térképezi és használja fel a rendszer. A hirdetések releváns megjelenítéséhez egyezéseket keres a Google keresőjébe beírt kifejezés és a webhely termékeinek/szolgáltatásainak neve, típusa, URL-címe, leírása között. Amennyiben megfelelő mértékű és minőségű az egyezés, a hirdetés megjeleníthetővé válik.
A dinamikus keresési hirdetéseknél a címsort, illetve a céloldalt is a Google algoritmusa generálja, amivel nem csupán a hirdetéskezelés folyamata válik egyszerűbbé, de – a precízebb célzás, valamint a pontosabb landoló oldalak révén – a konverziós arány is sokkal magasabb lehet. Arról nem is beszélve, hogy a webáruházad folyamatosan változó kínálatát valós időben kezeli a rendszer, így biztos lehetsz benne, hogy mindig aktuálisak maradnak a hirdetéseid.
Google Shopping-kampányok
Egy webáruház marketingről szóló cikkből természetesen nem hagyhatjuk ki a Google Shopping-kampányokat, hiszen ezek talán a leghatásosabb eszközei a termékeid online népszerűsítésének. A Shopping-kampányok indításához a Google Merchant Centerben létrehozott fiókodon keresztül kell megadnod a termékadatokat. A rendszer ezek alapján jelenít meg vizuális elemeket is tartalmazó hirdetéseket a Google találati listáján, a szöveges hirdetések felett vagy mellett; ezen felül arra is van lehetőséged, hogy a Display hálózaton is futtasd ezeket a kampányokat.
A Shopping-hirdetések tartalmazzák a termékfotót, egy hozzá tartozó címsort, valamint olyan alapvető információkat, mint az ár vagy éppen a forgalmazó webshop neve. Mivel a döntéshozatal szempontjából legfontosabb adatok azonnal az érdeklődők rendelkezésére állnak az adott árucikkről (anélkül, hogy át kellett volna navigálniuk a weboldaladra), sokkal magasabb arányban válnak megrendelővé azok, akik az információk birtokában téged választottak.
Ennek a típusnak tovább növeli a hatékonyságát, hogy egyetlen keresési eredményoldalon több Shopping-hirdetésed is szerepelhet, vagy akár a keresési kampányaid hirdetéseivel együtt is megjelenhetnek a találatok között, ennek következtében pedig jóval nagyobb a valószínűsége, hogy – egy kellően átgondolt kampánystratégiával – eléred a leendő ügyfeleidet.
Display hálózat
A Display hálózat kampányaival akkor is elérheted a felhasználókat, ha éppen nem termékek vagy szolgáltatások után böngésznek az interneten, hiszen a Google partneroldalain, a YouTube-videók között vagy akár bizonyos mobilalkalmazásokban is elhelyezheted a hirdetéseidet. A Display hálózaton futó kampányokban jellemzően a vizuális tartalmak dominálnak, aminek köszönhetően rendkívül figyelemfelkeltőek.
Hagyományos és dinamikus remarketingkampány
A remarketingkampányokkal elsődlegesen azokat a felhasználókat érheted el, akik már ellátogattak a webshopodba, vagy akár vásároltak is ott. Ismételten megjelenítheted számukra a hirdetéseidet, amikor a Google hálózatának oldalain járnak, ezzel pedig egy korábban tervezett vagy megkezdett vásárlás befejezésére ösztönözheted őket. Mivel a remarketingtevékenységen keresztül a potenciális ügyfeleid újra találkoznak az online boltod nevével, hosszabb távon a brandépítést is szolgálják.
A hagyományos változathoz képest a dinamikus remarketingkampányok még precízebb – és még eredményesebb – célzást tesznek lehetővé, ugyanis a rendszer specifikusan azokat a termékeket jeleníti meg a felhasználóknak, amelyeket már megtekintettek a webáruházadban.
A Google Shopping esetében a Google Merchant Centerben egyetlen kattintással engedélyezheted a dinamikus remarketing funkciót. A hirdetni kívánt termékeket kényelmesen és egyszerűen kiválaszthatod, illetve módosíthatod. Így a piaci igényeknek, a szezonalitásnak, valamint az aktuális trendeknek is megfelelhetsz, és gyorsan kiszolgálhatod a változó igényeket.
Videóhirdetések
A Google Ads videókampányai remek lehetőségeket kínálnak a webáruházad számára a termékek ismertségének növelésére, illetve az azok utáni vágy felkeltésére. A videóhirdetések elsődlegesen a Google videómegosztó platformján, a YouTube-on jelennek meg, továbbá – beállítás esetén – a Google-videópartnerek oldalain.
Az alábbi videóhirdetés-formátumok közül választhatsz:
- videóba ágyazott hirdetések, amelyek a YouTube-videók lejátszása előtt, közben vagy után jelennek meg;
- nem átugorható videóba ágyazott hirdetések, amelyeknek az a célja, hogy a teljes üzenet eljusson az ügyfelekhez (ezek a hirdetések legfeljebb 15 másodperc hosszúak lehetnek);
- videófelfedezési hirdetések, amelyek csak a YouTube-on jelennek meg, olyan helyeken, ahol az emberek tartalmakat fedeznek fel;
- rövid hirdetések, amelyek lényegre törő, velős üzenettel növelhetik a webshopod ismertségét.
Tekintve, hogy a videótartalmak évről évre egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az interneten, a Google Ads videókampányai mindenképpen fontos eszközök lehetnek a webáruházad versenyképességének és relevanciájának megőrzésében.
Mérési pontok
A Google Ads rendszere lehetőséget biztosít a kampányaid teljesítményének mérésére is. Ennek köszönhetően azokra a célzásokra koncentrálhatod a hirdetési keretedet, amelyek ténylegesen konverziókat, azaz vásárlásokat, ajánlatkéréseket vagy más, a vállalkozásod szempontjából fontos tevékenységeket eredményeznek. Az Ads mérései mellé javasolt a Google Analytics alkalmazása is, amelyet a cikksorozatunk első részében ismertettünk részletesebben.
Ha szeretnéd te is kiaknázni a Google Ads-hirdetésekben rejlő lehetőségeket, fordulj hozzánk bátran, és kialakítjuk a vállalkozásod számára ideális kampánystruktúrát!