A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Duplikáltam, ez tényleg olyan nagy baj?

Az egyszerű és gyors válasz erre a kérdésre az lenne, hogy természetesen igen, baj. A dolog azonban összetettebb annál, semhogy ennyivel letudhatnánk. A duplikált tartalmak egyes felmérések szerint az internet 29%-át  teszik ki, így nehéz lenne patás ördögként beállítani a többszörösen megjelenő szövegblokkokat. Ugyanakkor tény, hogy a Google az eredetiséget preferálja, így más website-ok tartalmának lemásolása, vagy a saját oldalunkon megjelenő szöveg megsokszorozása komoly károkat okozhat a találati listán elért helyezéseinknek. Blogbejegyzésünkben górcső alá vesszük a duplikált szöveges tartalmakat, és eloszlatjuk a leggyakoribb tévhiteket.

Duplikált tartalom

Kaliforniai álom

Ha a Google által elképzelt tökéletes világban élnénk, akkor minden weboldal 100%-ban egyedi szöveges tartalmakkal próbálná magához csábítani a látogatókat. A valóság azonban nem ez, ezért fontos tisztázni, mit is tekint pontosan duplikációnak az amerikai keresőóriás. A Google saját definíciója így hangzik:

„Ismétlődő tartalmon általánosságban olyan tartalmi blokkot értünk, amely egy ugyanazon vagy más domainen belül található másik tartalmi blokkal pontosan megegyezik, vagy arra észrevehetően hasonlít.”

Maga a cég is elismeri, hogy a duplikációk jelentős része nem megtévesztő szándékú, pusztán figyelmetlenségből vagy az oldal sajátosságaiból fakad. Éppen ezért a Google nem tekinti ismétlődő tartalomnak, ha egy blogbejegyzés leadje megjelenik a főoldalon is, ahogy az oldal mobilbarát verziója sem számít duplikációnak. A kaliforniaiak kizárólag akkor vonják össze a szúrósan a szemöldöküket, ha szándékosan, az eredmények manipulálásának céljából koppintjuk le más oldalak szövegeit, vagy ha saját site-unkon halmozzuk ugyanazt a tartalmat.

Duplikálok, tehát vagyok

Egy új oldal létrehozásakor sokak számára csábító lehet, hogy az interneten fellelt szövegekkel töltsék fel honlapjukat. A szándék érthető, hiszen az üres oldalak aligha buzdítják vásárlásra a látogatókat, ám hosszú távú SEO szempontjából ez a megoldás többet árt, mint amennyi hasznot hoz. Egyedi tartalmak nélkül majdhogynem lehetetlen előrébb férkőzni a találatok között, ha pedig olyan szövegeket emelünk át, melyek nem felelnek meg a Google irányelveinek (pl. kulcsszóhalmozás), jelentősen ronthatunk helyezéseinken.

És mi a helyzet, ha fordítva játszódik le a fenti történet, azaz mások használják fel a mi egyedi szövegeinket? Nos, a Google számon tartja, hogy melyik oldalon jelent meg előbb az adott tartalom, így elvileg védve vagyunk a duplikáció negatív hatásaitól. Ettől azonban még nem lesz egyedi az oldalunk, és bizony rosszul veszi ki magát a látogatók előtt is, ha ugyanazt olvassák nálunk, mint a konkurenciánál. Természetesen megkérhetjük a plagizáló oldal tulajdonosát, hogy távolítsa el a kérdéses részeket, ám ez ritkán vezet sikerre. Nincs mit tenni, le kell nyelnünk a békát, és új tartalomra kell cserélnünk szövegeinket. Az oldal másolásvédetté tételével azonban sokat tehetünk azért, hogy a jövőben ne érjen hasonló kellemetlenség minket (100%-os védelem sajnos nem létezik, de laikusok számára másolhatatlan lesz az oldalunk).

A fent említett két eseten kívül természetesen egyéb okok is elképzelhetők, ami miatt duplikáció jelentkezik a honlapunkon. Dinamikus weboldalak például generálhatnak olyan URL-eket, melyek problémákat okozhatnak, de egy rosszul kalibrált nyomtatóbarát oldal is megtréfálhatja a Google robotjait. Webáruházak esetében visszatérő jelenség, hogy a gyártók által kiadott termékleírásokat töltik fel az oldalra, ez azonban mindenképp kerülendő, hiszen ugyanezt a szöveget webshopok tucatjai is használni fogják.

Egyedi tartalom készítés

Ellenszerek

Az eddigiekben bemutattuk, mik a duplikált tartalmak hátrányai, és hogy milyen okokból kerülhet ilyen az oldalunkra. De mit tehetünk - és mit ne tegyünk -, hogy ne kerüljünk ilyen helyzetbe? Számos oldalt találhatunk a neten, melyek segítségével felmérhetjük a weblapunkon található duplikált tartalom arányát (pl. Siteliner, OnCrawl, Copyscape), ha pedig az arányt túl magasnak ítéljük (pontos számot ezzel kapcsolatban nehéz mondani), forduljunk bátran profi szövegírókhoz, akik pontosan tisztában vannak a Google elvárásaival és a szöveg tartalmi, formai követelményeivel.

Mivel a Google algoritmusai ma már igen kifinomultak, az egyszerű szinonimázás és kapcsolódó kifejezések alkalmazása nem elég a duplikáció megszüntetéséhez. Egy másolt szöveg egyedivé varázsolása felkészültséget és magas szintű íráskészséget kíván. A hivatásos szövegírók nemcsak megszüntetik a duplikációt, de számos egyéb SEO követelményt is figyelembe vesznek a tartalom átdolgozásakor, így weblapunk egyedi és keresőbarát is lesz egyben.

Célszerű arra is figyelni - és akár a webfejlesztőnek is jelezni - hogy a túl sok, thin contenttel (rövid, sekélyes tartalom) feltöltött aloldal károsan hathat SEO eredményeinkre, hiszen a Google szemében ez is egyfajta duplikációnak számít - erőltetett kulcsszóhalmozással tetézve pedig mindenképp. Ha pedig egy új weboldalt hozunk létre, semmiképp se másoljuk át egy az egyben a már meglévő site szövegeit. Legyenek azok akármilyen jók, keresőoptimalizálás szempontjából eredményesek, ha duplán jelennek meg az interneten, mindkét oldal sikerét veszélyeztetik.

Profi szövegírók munkában

Végszó, végszó, végszó, végszó

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy tartalomgyártás szempontjából az eredeti, sehol máshol nem fellelhető szöveg az ideális. A Google célja ugyanis az, hogy a keresett kifejezésekre mindig a legrelevánsabb találatot mutassa a felhasználóknak. A kereső - és persze az ügyfél - aligha fogja azt gondolni, hogy kompetensek vagyunk a termékünket, szolgáltatásunkat illetően, ha innen-onnan másolt szövegekkel próbáljuk hitelesíteni magunkat. Ezzel szemben a csak nálunk megtalálható, folyamatosan frissülő szöveges tartalom remek cégér vállalkozásunknak a Google robotok és a kuncsaftok szemében egyaránt. Megan Clarke, a markgrowth.com bloggere ezt így fogalmazta meg:

„A lényeg, hogy értéket teremts. Adj okot az embereknek, hogy a te oldaladat válasszák…”  



[1] https://raventools.com/blog/duplicate-content/
[2] https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=hu
[3] https://blog.markgrowth.com/seo-myth-busting-the-truth-about-duplicate-content-b65e3d0911e8

Vissza az oldal tetejére