Miért nem hagyatkozhatunk kizárólag a ChatGPT-re marketing-szövegírás során?
Az elmúlt hónapok mesterséges intelligenciáról szóló hírei után már valószínűleg senkinek sem kell bemutatni a ChatGPT-t, azonban mégis érdemes lehet felmérni képességeit. Lássuk, mit is tud, és ami még fontosabb, mit nem tud a világ leghíresebb chatbotja!
Chat GPT, az OpenAI fejlesztése
Bár valószínűleg mindannyian olyan sci-fiket fogyasztva nőttünk fel, amelyek szerint a mesterséges intelligencia egyszer csak öntudatra ébred, kevesen gondolták volna, hogy mindez valóban kiléphet a fikció világából. Noha ettől (egyelőre) nem kell tartani, az OpenAI új fejlesztése, a ChatGPT alaposan megmozgatta az emberek fantáziáját, hiszen amikor az amerikai vállalat elérhetővé tette nyelvi modelljét, mindenkit megdöbbentettek annak képességei. A ChatGPT minden korábbi chatbothoz képest összehasonlíthatatlanul magasabb minőségben ír nyelvtanilag szinte hibátlan szövegeket bármilyen témában, ráadásul elképesztő sebességgel. Éppen ezért joggal merül fel a kérdés a tartalomgyártók körében: generálhatók-e online marketing tartalmak teljes egészében ChatGPT használatával?
A ChatGPT képességei
A digitális marketingben dolgozók és ügyfeleik mindig újabb és újabb utakat keresnek a hatékonyság növelésére és a költségek csökkentésére. A marketing-szövegírás azonban kreatív folyamat, amely sok esetben hosszabb időt is igénybe vehet. A ChatGPT bámulatos előnyei éppen itt ütköznek ki leginkább, hiszen az OpenAI nyelvi modellje másodpercek alatt képes hosszabb szövegek legenerálására, amivel egy ember sem versenyezhet. Akár blogcikket, hirdetésszöveget vagy más tartalmat szeretnénk készíteni, a ChatGPT számára elegendő néhány instrukciót adni, és az máris elkészíti a kért szöveget. Ez első látásra óriási előnyt jelenthet az online marketing terén, hiszen a program szinte ingyen dolgozik, és a munkabírása szó szerint emberfeletti. Egy jó szöveg azonban több mint pusztán nagy karaktermennyiség.
Amit még mindig csak az emberek tudnak
Akár rövid vagy összetettebb marketingszövegről van szó, fontos, hogy az író tisztában legyen az adott brand sajátosságaival, illetve hangvételével, és mindezt alapul véve tudjon pontos és stílusos szöveget készíteni. Egy kreatív szöveg éppen ezért nem csupán tudásanyagot és nyelvtani ismereteket igényel. Eredeti tartalmak létrehozásához érzelmek, személyes élmények és kritikai látásmód is szükséges. Bár a ChatGPT igen gyorsan fejlődik, jelenleg éppen ezek azok az apró nüanszok, amelyek miatt a nyelvi modell által generált szövegek gépiesnek, felszínesnek és pontatlannak hathatnak, ami mindenképpen hátrányt jelenthet keresőoptimalizálást célzó marketingszövegek esetén.
ChatGPT vs. emberi szövegírók
- Kreativitás és eredetiség: noha a nyelvi modell képes a számára betáplált információkat szöveg formájába rendezni, az eredmény nem tartalmaz új gondolatokat, így az elkészült szövegek nem feltétlenül segítik az adott céget kitűnni a tömegből. A gépi szövegek könnyen megkülönböztethetők az ember által írott tartalmaktól, így a generált szövegek hosszú távon nem segítik a keresőoptimalizálást, hiszen a Google máig az eredeti szövegeket részesíti előnyben a találati oldal rangsorának összeállításakor.
- Érzelmek és személyesség: az emberek érzelmi lények, ezért fontos, hogy minden szövegíró értse a célközönsége vágyait. A generált szövegek gépies hatása sok esetben éppen emiatt olyan nyilvánvaló, hiszen az algoritmus mindössze az általa ismert szövegek alapján imitálja a szükséges érzelmi hangvételt. Egy jó marketingszöveg eredetisége nagyban függ az egyedi hangvételtől, amiben még nem hagyatkozhatunk pusztán a nyelvi modellekre.
- Tárgyi hitelesség és kritikai gondolkodás: a ChatGPT analizálja a számára betáplált információkat, ám még mindig jellemző rá az úgynevezett hallucinálás. Ez azt jelenti, hogy a nyelvi modell mindenképpen választ ad a kérdésekre, még akkor is, ha az hibás, és olykor véletlenszerű, helytelen állításokat sző a szövegeibe. Éppen ezért fontos, hogy a program által generált szövegeket kritikusan kezeljük, valamint utánanézzünk azok hitelességének.
- A kontextus megértése: a ChatGPT legfőbb hiányossága, hogy még nem képes teljes mértékben megérteni egy adott téma kontextusát, így a fent említett hallucinálás mellett a kérdések félreértése miatt a generált szövegek sok pontatlanságot és hibát tartalmazhatnak. A ChatGPT által generált szövegek emberi ellenőrzése ezért kulcsfontosságú.
Mire lehet érdemes használni a ChatGPT-t a mai formájában?
Noha a ChatGPT és más nyelvi modellek még messze nem olyan kreatívak, hogy teljesen rájuk támaszkodhassunk az online marketing során, biztosak lehetünk abban, hogy a mesterséges intelligenciát használó programok a továbbiakban is rohamléptékben fognak fejlődni. A ChatGPT és a hozzá hasonló alkalmazások egyre több segítséget nyújthatnak az azokat kellő szakértelemmel használók számára, azonban a gép által generált szövegek ellenőrzésében és javításában, valamint az igazán eredeti és kreatív szövegek készítésében még hosszú ideig szükség lesz az emberi részvételre.