Valóban ennyire fontos, hogy ki van elől a Google találati listán?
A legfontosabb! A Google kereső a világ leglátogatottabb weboldala. Annyira a mindennapjaink részévé vált a használata, hogy új ige is született rá: a guglizás! Ma már minden kérdésünkre a Google-től várunk azonnali választ és a döntések többségét Google keresés előzi meg. Igen, a vásárlási döntésekét is!
A vásárlások és ajánlatkérések túlnyomó többsége azokon a weboldalakon történik, amelyeket az érdeklődők egyszerűen megtalálnak a keresőben. Tegyen egy próbát: ha bármely keresésre összehasonlítja az első néhány Google helyezett weboldal árait a 3-4. oldalon lévő, vagy a Google-ben meg sem található versenytársakkal, akkor azt fogja tapasztalni, hogy az élmezőnyben lévők jellemzően drágábban kínálják termékeiket-szolgáltatásaikat. Nyugodtan árazhatnak is magasabbra, ugyanis a vásárlások túlnyomó többsége így is náluk fog megtörténni. A keresőben megtalálhatatlan versenytársak tipikus eszköze az árverseny, de hiába, mert potenciális vásárlóik soha nem fognak tudomást szerezni az olcsóbb árról, ha nem találják meg a Google találatok élmezőnyében.
Ön mit választana? Magas árréssel sok eladást, vagy alacsony árréssel keveset? Ez a kérdés nyilvánvalóan költői, hiszen soha, senki nem választaná a második lehetőséget. Ugyanennyire költői tehát az a kérdés is, hogy fontos-e elöl lenni a Google keresőben, vagy fontos-e hatékonyan keresőoptimalizálni, hiszen a válasz csakis a határozott igen lehet!
A SEO története
A keresőmarketing a Google térhódításával egyidős. A vállalkozások gyorsan felismerték, hogy keresőhirdetéseik minden más reklámfelületnél hatékonyabbak, hiszen ezen a felületen pontosan a termékük, szolgáltatásuk célközönségét érik el, rádásul az aktív érdeklődés pillanatában. Nem csoda hát, hogy egyre többen kezdtek a Google keresőben hirdetni, a licitalapú árképzés miatt pedig a hirdetések ezzel arányosan váltak drágábbá és drágábbá. Emiatt született meg a keresőhirdetések olcsóbb alternatívája, a keresőoptimalizálás, melynek segítségével a hirdetések helyett, a természetes találatok között jelenik meg a népszerűsíteni kívánt weboldal. A Google keresőoptimalizálás tehát költségcsökkentő eszközként kezdte marketingpályafutását, ám gyorsan kiderült, hogy a vártnál sokkal jobban teljesít. A Google felhasználói ugyanis a jó minőségű természetes találatokban jobban megbíznak, és gyakrabban kattintanak rájuk, mint a hirdetésekre. Így kezdődött ez az évtizedek óta tartó verseny, melynek győztesei valóban „mindent visznek”, a vesztesekre pedig nemhogy nem emlékeznek, de meg sem ismeri őket senki...
A korai SEO módszerek a kereső algoritmusának megtévesztésére irányultak. Mai szemmel nézve egyszerűek és rendkívül eredményesek voltak, a Google pedig kemény retorziókkal torolta meg a manipulatív tevékenységet. Ennek eredményeként az elmúlt évtizedekben számtalan vállalkozás csődölt be. Többségük olyan cég volt, akiknek a weboldalai tisztességtelen módszerekkel szerezték meg az elsőséget a keresőben, de a Google végül büntetésként teljesen száműzte weblapukat a keresőből. A kisebbség pedig olyan SEO ügynökség, akik a gyors meggazdagodás reményében tisztességtelen szolgáltatást nyújtottak megbízóiknak, majd miután a Google algoritmusa átlépett a megoldásaikon, lehúzták a redőnyt és eltűntek tönkretett ügyfélkörük elől. Ők jó esetben végleg más megélhetés után néztek, rosszabb esetben azonban új cégnévvel, újabb „ellenállhatatlan” ígérettel vonzzák be jobb sorsra érdemes ügyfeleiket, míg a Google pontot nem tesz ennek a korszaknak a végére is.
A SEO szabályai
"Szerelemben és háborúban mindent szabad" tartja a mondás, és ez bizonyos értelemben a keresőoptimalizálásra is igaz. A Google érthető módon igyekszik megakadályozni a manipulációt és saját játékszabályainak ismertetésére megalkotta a Webmesteri útmutatót, ennek betartása azonban nyilván nem kötelező és értelme is annyi lenne, mint könnyed gimnasztikai gyakorlatokkal készülni egy olimpiai versenyszámra. Ahogy a tornagyakorlatok kiválóan alkalmasak általános egészségmegőrzésre, úgy a Google irányelvei is remekül megalapozhatják weboldalunk általános paramétereit, de többet ne is várjunk tőlük. A keresőoptimalizálás verseny, és az olimpiához hasonlóan csak az nyerheti meg, aki kitartóan és modern módszerekkel készül fel rá. Vagy, aki doppingol! A tiltott SEO-technikák a keresőoptimalizálás doppingszerei, melyekkel elvileg csábítóan lerövidíthető a sikerhez vezető út. Bár erre nincs garancia, hiszen a rosszul felkészült sportoló doppinggal sem fogja legyőzni a világklasszist. A győzelem is kétséges, hiszen lebukás esetén elvész, márpedig előbb-utóbb le szoktak bukni a doppingolók.
Az élsport világából visszatérve a keresőoptimalizáláshoz: a SEO-ban nincsenek kőbevésett szabályok. Mindenki eldöntheti, hogy mennyire hajlandó a rövid távú, gyorsabb sikerért kockáztatni weblapja, ezen keresztül pedig vállalkozása hosszú távú sikerességét. Egy szabály azonban mégis van: nincs titkos csodamódszer, nem létezik egyszerű, de hosszú távon is hatásos SEO-trükk. Ha komolyan gondolja vállalkozása jövőjét, a SEO-t is komolyan kell gondolnia!
A Google találati lista felépítése
A Google keresési eredményeket megjelenítő találati listának (a szakzsargonban SERP, a Search Engine Results Page rövidítéseként) nem csak a sorrendje, de az elrendezése és az elemei is szinte folyamatosan változnak. Kezdetben az organikus találatok a lista bal oldalát foglalták el, a lista elemei a találatok címét, kivonatos leírását és URL-ét tartalmazták, a fizetett AdWords hirdetések pedig a jobboldali hasábban jelentek meg. Az egyszerű organikus találatok a mai napig léteznek, a felhasználók többsége ezekkel azonosítja a Google találatokat és miattuk használja a keresőt - fontosságuk ellenére azonban nincs hivatalos megnevezésük, többnyire "egyszerű kék link" néven szokás hivatkozni rájuk. A mai találati listákon a fizetett szöveges hirdetések már nem oldalt, hanem a természetes találatok felett és alatt jelennek meg, ezek mellett pedig képes termékhirdetések (Google Shopping), kiegészítések, kiemelt kivonatok és bővített találatok, AMP-kártyák, tudáspanel bejegyzések, instant válaszok, térképes céglisták (Google Cégem), kép-, video-, és hírblokkok és egyéb elemek "színesítik" a találati listát. A keresőoptimalizálás hagyományosan az "egyszerű kék linkként" történő megjelenésre irányul, de az újabb elemek megjelenésével új SEO-célok is születtek a találati lista minden lehetséges organikus felületének kihasználása érdekében.
Létezik ingyenes keresőoptimalizálás?
Számos SEO-eszköz, tananyag, és jónéhány szolgáltatás is ingyenesként hirdeti magát. Ezek nagyrésze nyilván csak marketingfogás, egyszerű csali, ami önmagában nem sokat ér és valamilyen fizetős termék, vagy szolgáltatás felé tereli azt, akit sikerült beugratni. Amíg nem áll mögöttük átverés, addig nincs is velük semmi probléma, hiszen nem ártanak annak, aki él az ingyenesség lehetőségével.
Ami miatt szerintünk mégsincs ingyenes keresőoptimalizálás: ha pénzt nem is, időt minden esetben igényelnek az ingyenes SEO-szolgáltatások is. Ha pedig nincs eredményük, akkor az elfecsérelt idő igenis pénzben kifejezhető veszteséget jelent egy vállalkozás számára. Ha az ingyenes próbálkozásokra elpazarolt idő hónapokig, netán évekig is elhúzódik, akkor a kár sokkal nagyobb, hiszen ha rögtön megfelelő, sikeres keresőoptimalizálás történt volna, az már jelentős többletbevételt eredményezett volna.
Az ingyenesség legveszélyesebb formája azonban az, amikor egy szolgáltatást olyan teljes értékű "csináld magad" SEO-eszközként tüntetnek fel, melyben szakértelem nélkül bárki egyszerű útmutatásokat követve sikeresen optimalizálhatja a weblapját. Ilyen esetben előfordulhat, hogy a gyanútlan résztvevővel a szolgáltató saját linkhálózatát építtetik és arra készíttetnek új felületeket, tartalmakat, melynek végeredményeként az "ingyen optimalizált" weboldalt tartós Google büntetés is sújthatja! Az ilyen ajánlatokat a legjobb messziről elkerülni, ugyanis bármilyen csábítónak is hangzanak, nem lehet szakértelem nélkül sikeresen keresőoptimalizálni!
A szakszerűtlen keresőoptimalizálás veszélyei
Mi baj lehet abból, ha nem megfelelő módon történik a SEO? Sokan azt gondolják, hogy semmi, legfeljebb továbbra sem kerül előre a weblap a keresőben... annyi baj legyen, eddig is megvolt a cég organikus találatok nélkül, legrosszabb esetben ezután is meglesz és kész. Ez bizony hatalmas tévedés! A szakszerűtlenül végzett keresőoptimalizálás az esetek többségében károkkal jár és néha végzetes is lehet! A sikeres optimalizálással elérhető bevétel elmaradása mindenképpen kár, de erre még sokan legyinthetnek, hiszen az "csak" elmarad, nem kell kifizetni. Ki kell azonban fizetni az eredménytelen optimalizálást végző szakértőt/ügynökséget/kollégát, továbbá minden más érintettet - szövegírókat, programozókat, linképítőket, stb. - akikre a folyamatban szükség volt. És a végén kiderül, hogy a semmi bizony nagyon drága volt!
Ráadásul a sikertelenség nem csak a várt eredmények elmaradását, hanem a szakszerűtlen módszerek retorziójaként Google büntetést is eredményezhet és itt kezdődnek az igazán nagy bajok. Előfordulhat ugyanis, hogy a szakszerűtlen keresőoptimalizálás csak néhány, fontosnak vélt kulcsszóra irányult, eredményként azonban számos egyéb keresőkifejezésre is elveszti a weblap a korábban jó keresőpozícióit, ez pedig látogatók és megrendelők elvesztésével jár! A lehetséges legrosszabb forgatókönyv azonban a tiltott módszerekkel elért gyors siker! Ilyen esetben a vállalkozást többnyire felkészületlenül éri a hirtelen megnövekedett vásárlószám. Az igények kielégítésére fejvesztett növekedési program indul: jelentős árukészletbővítés, alkalmazotti létszámbővítés, nagyobb raktár, iroda, eszközpark bővítés, új weblap(ok) és marketingcsatornák indítása, gyakran hitelből, hiszen "dől a pénz" a keresőből, meg fog térülni... aztán váratlanul megérkezik a Google büntetés, egyik napról a másikra nem jön több vásárló a keresőből. Ilyenkor nem nagyon van kiút, sajnos jellemzően 1-2 hónapon belül csődbe megy a vállalkozás!
Hogyan válasszon SEO szakértőt?
Ha SEO-szakértő segítségét szeretné igénybe venni, akkor Önnek már a megbízás előtt pontosan tudnia kell, hogy mit vár az együttműködéstől. Emellett legalább olyan szinten értenie kell a marketinghez, SEO-hoz, weblapokhoz, hogy a szakértőtől kapott információkat és utasításokat megértse és végre tudja hajtani, vagy hajtatni más szakemberekkel. A SEO-szakértő kiválasztása előtt mindenképpen győződjön meg az alábbiakról:
- a választott partner igazolható tapasztalattal rendelkezik azon a területen, amiben a segítségét kéri. Az, hogy a partner weboldalán a referenciáknál szerepel néhány más cég logója, még nem minősül igazolt tapasztalatnak!
- a választott partner ismeri és tapasztalt szakértője az Ön által használt weblapmotornak. Ellenkező esetben könnyen előfordulhat, hogy Ön egy csokor technikailag megvalósíthatatlan tanácsért fog fizetni a "szakértőnek"!
- a választott partner rendelkezik tapasztalattal az Ön üzletágában. Jónéhány üzletágban vannak a szereplők által előszeretettel alkalmazott, bevált SEO-praktikák. Aki nem ismeri ezeket, vagy nincs lehetősége hasonló módszerek igénybevételére, gyakran hiába próbálkozik, mert eleve kudarcra lesz ítélve!
- legyen rá garancia, hogy a szakértő elérhető lesz az Ön számára akkor és addig, amikor és ameddig Önnek szüksége van rá! Gyakori probléma, hogy a részmunkaidőben, vagy szabadúszóként dolgozó szakértők nagyrészt munkaidőn kívül, éjszakánként, hétvégénként érnek rá az ügyfeleikkel foglalkozni. Ha ez az időbeosztás nem felel meg Önnek, inkább bele se kezdjenek, mert hosszú távon nem fog működni az együttműködés - addig pedig a nyugalom, a privát szféra, vagy épp a család béke rovására fog menni! Annak is fennáll a kockázata, hogy ha a szakértőnek hirtelen több párhuzamos megbízása is lesz, akkor az Öné akár jetekre-hónapokra háttérbe fog szorulni, de gyakran hallunk olyan esetekről is, amikor a szakértő egyik napról a másikra egészen egyszerűen eltűnik, pl. külföldre költözik, a megbízó számára pedig teljesen elérhetetlenné válik. Ilyenkor szerencsés esetben "csak" a félbeszakadt munkálatok befejezése marad el, rosszabb esetben azonban gyakran fontos hozzáférések is a szakértő birtokában maradnak, amik hiányában a megbízó mással sem képes folytatni a megkezdett munkát!
- a fentieken túl nagyon fontos a személyes szimpátia és az azonos kommunikációs szint! Ha Ön laikus, a szakértő pedig érthetetlen szakkifejezésekkel bombázza, esetleg még a lenéző fölényeskedést is megengedi magának, az kizárólag frusztrációhoz fog vezetni, nem pedig sikerhez!
Hogyan válasszon SEO ügynökséget?
Az alapvető szempontok ugyanazok, mint a szakértőválasztásnál, nagyon fontos a megbízhatóság és a szakértelem. Mindenképp győződjön meg róla, hogy
- az ügynökség kellően felkészült és valós, ellenőrizhető, HOSSZÚ TÁVÚ referenciákkal rendelkezik! Mi azt javasoljuk, legyen elővigyázatos a viszonylag új ügynökségekkel, bármilyen szép történeteket is mesélnek magukról. Tapasztalatból mondjuk, hogy a látszat ellenére nincs tele az országunk kiváló SEO szakemberekkel, ennek megfelelően SEO ügynökségek sem nőnek gomba módjára a földből!
- az ügynökség rendelkezzen valós tapasztalattal az Ön üzletágában
- az ügynökség rendelkezzen valós tapasztalattal az Ön weblapmotorjának optimalizálásában
- az ügynökség rendelkezzen megfelelő, de legalább hihetőnek látszó létszámú szakembergárdával a vállalt szolgáltatás elvégzéséhez!
- az ügynökség legyen elérhető. Ha a SEO-ügynökség weboldalán a kapcsolat oldalon csak egy űrlapot talál fizikai cím helyett, vagy ha távoli - esetleg külföldi - székhelyen működik a cég, akkor bizonyosodjon meg róla, hogy probléma vagy elégtelen szolgáltatás esetén Ön el fogja tudni érni őket és esélye lesz a probléma megnyugtató rendezésére!
- válasszon olyan marketingügynökséget, amely minden fontosabb online marketing igényét ki tudja elégíteni. Hosszú távon rengeteg időt és félreértést lehet megtakarítani, ha nem 3-4 különböző ügynökséggel kell folyamatosan egyeztetni a különböző marketingtevékenységeket!
A SEO-szakértője szerint jó úton járnak, csak azért nincsenek még jó eredmények, mert idő kell és még több linképítés? A tárhelyese és a fejlesztője hetek óta egymásra mutogat a hibajavítás helyett, miközben Ön egy szót sem ért az egészből, csak megoldást akar már végre? A Google Ads nem hozza az eredményeket, de költségkeret-emelést javasol, a szövegírója pedig 3 hét várakozás után valami minősíthetetlen katyvaszt produkált, és most épp sértődötten győzködi Önt, hogy márpedig az úgy jó, ahogy van? Tudja, hogy változtatni kéne végre, de napok óta a saját ügyfeleinek sincs ideje válaszolni?
Vessen véget a kiszolgáltatottságnak! Vegye fel velünk a kapcsolatot még ma, és hamarosan csak rossz álomként fog emlékezni az eddigi próbálkozásokra!