A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

A Facebook nem webshop…vagy mégis?

A kampánymenedzserek legtöbbje hosszú éveken át meg volt győződve arról, hogy a Facebook főként brandépítésre használható. Mostanra azonban már mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy direkt eladásra is alkalmas lehet, hála az egyre szélesedő hirdetési megoldásoknak.

Facebook Marketplace

Adok-veszek a Marketplace-en

A Facebook Marketplace 2017 áprilisában indult, és 2018 januárjára elődjét, az 1996-ban létesült Craigslist nevű apróhirdetés oldalt is maga mögé utasította. Nemcsak az autó-motor és bútor kategóriákban, de a különböző elektronikai cikkek esetében is nagyobb forgalmat produkált, alig 10 hónap alatt. Az autó-motor eladások száma harmincszor, a bútor eladások száma közel 23-szor volt több, az elektronikai cikkek eladása pedig a tizennégyszeresére növekedett. A Marketplace még az Egyesült Államokban ismert albérletkereső portálokat is túlszárnyalta (Truilia, Realtor), 70%-kal több webforgalmat generált az említett oldalaknál.

A Marketplace gyakorlatilag úgy működik, mint a Vatera vagy a Jófogás: apróhirdetésen keresztül adhatjuk el használt és saját készítésű cikkeinket. A platformon nem indíthatunk fizetést, csak eladási-megvételi szándékunkat jelezhetjük. Az adás-vétel személyesen történik, megbeszélés alapján.

FB Marketplace értékesítés

Hogyan tudott ilyen rövid idő alatt ekkora utat bejárni?

Ha összevetjük a Marketplace és a Craigslist használatát, funkcióit és a bennük rejlő lehetőségeket, tisztább képet kapunk. A Craigslistnek például nincs mobilra tervezett applikációja, ezáltal nehéz navigálni vásárlás közben az oldalon. Ezzel ellentétben a Marketplace a Facebook integrált része, így a közelünkben lévő, eladásra kínált termékeket akár egy kattintással beszerezhetjük. A hirdetésfeladás egyszerűen, 4 lépésben végrehajtható, a vásárlás pedig biztonságos, ugyanis az eladó ajánlata saját profilhoz kötött, az adatai leellenőrizhetők. Nem úgy, mint a Craigslisten, ahol teljes az anonimitás. A Facebookon továbbá nem kell megadnunk személyes adatainkat, hiszen a Messenger applikáción keresztül azonnal felvehetjük a kapcsolatot a vevővel/eladóval, még telefonhívást is indíthatunk. És csak hogy pontot tegyünk az „I”-re, a Marketplace-en keresztül 70%-os sikerrel adhatunk túl meghirdetett termékeinken.

Facebook Store – enélkül nem biznisz a biznisz

A Facebook már 2014 óta igyekszik közösségi platformjába integrálni a webshop funkciókat (gyors és egyszerű tranzakciók), ezzel is segítve a vállalkozókat és a vásárlókat. Emiatt jött létre a Marketplace-t megelőzően a Facebook Store alkalmazás is, amin keresztül a platform elhagyása nélkül tudnak vásárolni a felhasználók. A Store egyes funkciói – köztük a fizetés – még nem elérhetők Magyarországon, csak az adott weboldalon keresztül, ezért jelenleg az appra inkább online kirakatként vagy szórólapként tekinthetünk.

FB értékesítési alternatívák

Egyéb alternatívák az értékesítésre

1) Katalógus remarketing hirdetések: a webáruházunkban megtalálható termékekből összeállított katalógusunkat egy XML feed segítségével Carousel hirdetés formájában tudjuk megjeleníteni.

2) Canvas hirdetések: egész oldalas élményt kínálnak a felhasználóknak, és lehetővé teszik a hirdetőknek, hogy minden releváns információt átadjanak célközönségüknek.

A Gartner (amerikai kutató és tanácsadó cég) friss felmérése szerint az általuk vizsgálat alá vont 424 cég 66%-a már él a közösségi kereskedelem lehetőségével. Egy, a tavalyi évben készült eMarketer kutatásból az is jól látszik, hogy 2017-ben a vásárlók 34%-a nem vásárolt még social csatornán keresztül. Utóbbi eredmény azonban nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy a jövőben a különböző webshopokat egybeolvasszák a Facebook-oldalakkal, és online értékesítésre használják ezeket a platformokat.

A Facebook folyamatosan változik, ahogyan a felhasználók igényei is. Bár célja továbbra is az emberi kapcsolatok fenntartása, segítségével ma már javítható a céges kommunikáció, és a különböző adás-vételek is lebonyolíthatók. A webáruházat üzemeltetőknek tehát nincs okuk az aggodalomra, hiszen márkaépítésre, szezonális vagy eseti akciók és aktivitások hirdetésére jelenleg is jól használhatják a felületet. Eladásaikban, ha nem is közvetlenül, de fontos szerepet játszhat – éppen ezért nem elhanyagolható csatorna. Webshopnak mégis csak akkor nevezhetjük majd, ha Magyarországon is elérhetővé válik minden funkció.

 

Források:
https://www.jumpshot.com/facebook-marketplace-killing-craigslist/
https://sebastian-kull.me/2017/09/03/9-hacks-to-generate-more-sales-using-facebook-marketplace/
https://www.disruptiveadvertising.com/ppc/ecommerce/facebook-store/
https://www.retaildive.com/news/social-commerce-on-the-rise-as-more-brands-adopt-shoppable-content/527299/

Vissza az oldal tetejére