A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Prestashop SEO – jó nekünk a modulfrissítés?

Ügyfelünk honlapja szép fejlődést mutatott az általunk optimalizált kulcsszavak tekintetében. Egyes szerződött kifejezések már a Google találati lista első oldalán szerepeltek; a nehezebb, általánosabb keresőszavak lassabb tempójú javulással reagáltak az általunk végzett módosításokra.

Egyik napról a másikra azonban az organikus találati lista legelső helyén lévő kulcsszavak visszaestek. Ezt nemcsak saját fejlesztésű rendszerünk, de ügyfelünk is jelezte.

Weboldal látogatottsági statisztika

A Prestashopban készült honlapot böngészve semmi gyanúsat nem láttunk: a tartalom nem változott, a kulcsszó /szöveg aránya, valamint a szöveg minősége és mennyisége, a képek és más tartalmi elemek teljesen rendben voltak, ahogy a linkprofil is. A forráskódból derült ki, hogy a problémát a meta robots tag okozza.

meta robots tag

A metacímke fontossága

A meta robots segítségével pontos utasításokat adhatunk a weboldalra érkező keresőrobotoknak az indexelést illetően. Ha tiltjuk az indexelést, akkor nemcsak a Google, de más keresők is mellőzni fogják az adott honlap feltérképezését – köztük a frissítéseket, változásokat. Ha a Google nem éri el az aktuális verziót, akkor a korábban indexelt állapotot is elavultnak tekinti, ebből pedig az következik, hogy az oldalt hátrébb sorolja a találati listán (legrosszabb esetben kizárja).

De mi történt az eredeti meta robots beállítással?

Mint kiderült, a problémát a Prestashop egyik korábban frissített modulja okozta. A „bűnös” a Rétegzett navigációs modul (blocklayered) 1.6x verziója volt, amely 2.2.1-re frissült (más verziófrissítéseknél is jelentkezhet hasonló probléma).

A Prestashop két változóhoz köti az adott oldal meta robots értékeit a header.tpl fájlban:

Prestashop header.tpl

 

Mindig a változók értékétől függ, hogy az adott oldal tiltásra kerül-e vagy sem. Amennyiben ezek a változók nem kapnak értéket, automatikusan a tiltás lesz az értékük –a Prestashop rendszertől alapesetben nem kapnak értéket, így a szűrőmodul frissítése után ez az alapértelmezett beállítás lépett érvénybe az ügyfelünk weboldalán is.

De van megoldás! A Rétegzett navigációs blokk modulnál beállíthatók a szükséges értékek. Ehhez a modul konfigurálásának kiválasztását követően görgessünk le a lap aljára, ahol ezt fogjuk látni:

Prestashop konfigurálás

 

A négy opcióból a legutolsó a releváns ebben az esetben, az “Engedi az indexelő robotoknak (Google, Yahoo!, Bing stb.) a Kategóriaszűrő használatát”. Ha a frissítést követően NEM értékre van állítva, át kell kattintani IGEN-re. Azért ellenőrizzük a forráskódban, hogy tényleg visszaállt-e a robots meta tag az index, follow-ra!

Az indexelés újraengedélyezést követően a kulcsszavak visszaszerezték korábbi jó pozíciójukat.
Fontos, hogy rövid időn belül reagáljuk az ilyen, és ehhez hasonló problémákra – így várhatóan nem lesz tartós a visszaesés. Természetesek a kisebb napi ingadozások a találati listán, de nagymértékű pozícióromlást követően érdemes a teljes oldalt vizsgálat alá vonni, aminek része a weboldalt működtető rendszeren történt esetleges frissítések elemzése is.

Vissza az oldal tetejére