A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

SEO – igen, nem, talán?

Amikor úgy döntünk, hogy szeretnénk lefejlesztetni egy tetszetős, modern weboldalt, vagy csak a régit pofoznánk ki, jogosan merül fel az igény: a találati lista elejére akarok kerülni!
Azonban a keresőoptimalizálási (Search Engine Optimization - SEO) szempontok figyelembevételének szükségességéről a mai napig megoszlanak a vélemények. Míg egyesek azt állítják, semmilyen hátrányunk nem származhat a szakemberek bevonása nélküli weboldalfejlesztésből, mások arra hívják fel a figyelmünket, ha a honlapunk optimalizálását hozzá nem értőkre bízzuk, kulcsszavaink pozícióinak visszaesése elkerülhetetlen lesz. Hol az igazság?

A kérdésre egy a 2007-ben elindított projektünk részletes bemutatásával válaszolunk.


Cégünk már 11 évvel ezelőtt jelentős tapasztalattal rendelkezett a keresőoptimalizálást területén— bár köztudott, hogy akkoriban a SEO még gyerekcipőben járt Magyarországon. A piac szereplőinek céljai között ritkán szerepelt a találati lista elején való megjelenés. Szerencsére, akadtak azonban olyanok is, akikben már akkor megszületett a felismerés, hogy szolgáltatásukat, termékeiket a keresőmotorok kihasználásával láthatóvá tegyék, és még időben jelentős üzleti előnyre tegyenek szert versenytársaikkal szemben. Ügyfelünk is a reformerek közé tartozott: a két legfontosabb szempont számára az volt, hogy látogatókat szerezzen, és kulcsszavai az első helyeken szerepeljenek az organikus találati listán.

Domainjét még 2005-ben regisztrálta, tehát 2 évig üzemelt a honlap SEO nélkül, mielőtt hozzánk került.

A kezdetek

Mint mindig, az optimalizálást megelőző kulcsszókutatással kezdtük a munkát. Minden ott állt feketén-fehéren: a kulcsszavak közül egy sem volt értékelhető pozícióban, tehát nem jelentek meg az első 100 találatban. Ezt orvosolandó láttunk neki az optimalizálásnak: kielemeztük az oldalt, feltérképeztük a hiányosságokat, módosítottuk a szükséges tartalmakat, így rövid idő leforgása alatt a találati lista elejére kerültek a kívánt kulcsszavak.

Virágfutár

A gyors és kézzelfogható eredményeken felbuzdulva megbízónk a weboldal megújítása mellett döntött (Flash/HTML helyett osCommerce webáruház motor) – természetesen megőrizve a már elért jó helyezéseket. Az általa biztosított fejlesztőcsapattal közreműködve kezdtük meg az átállást, majd a három évig tartó közös munkát, melynek során az általános kulcsszavakkal tartósan a következő pozíciókat értük el:

virágdekoráció  1.
iroda dekoráció 1.
menyasszonyi csokor 3.
virág dekoráció 1.
virágcsokor 2.

Ügyfelünk az elért eredményeket látva abban bízott, hogy az általunk elért top-pozíciók szakértőink munkája nélkül is fennmaradnak, ezért felhívtuk a figyelmét arra, hogy folyamatos és szakszerű SEO hiányában a kulcsszavak helyezései vissza fognak esni, honlapjának látogatottsága kevesebb lesz, ami pedig értelemszerűen bevételcsökkenéshez vezet. Tanácsaink ellenére bontotta a velünk kötött szerződést.

És eltelt újabb 2 év…

A weboldal tulajdonosa újra felkeresett minket, és arra kért, mégis mi optimalizáljuk az oldalát, mert az elmúlt időszakban jelentősen visszaestek a helyezések. Ahogyan az várható volt, a szakszerű keresőoptimalizálás hiánya rögtön, már az első elemzés alkalmával megmutatkozott. A virágcsokor kulcsszó eltűnt a stabil második helyről, a koszorú pedig (bár a 23. helyen állt a szerződésbontáskor) az első 100 helyről is lecsúszott.

2 év alatt a Google weboldalakat minősítő algoritmusa számos frissítésen esett át, ehhez alkalmazkodva a rendelkezésre álló eszközeink is bővültek, így újra elvégezhettük az elengedhetetlen módosításokat, beállításokat az oldalon. A gördülékeny együttműködésnek és a hatékony SEO-nak köszönhetően, a régi és új kulcsszavak is javulást mutattak, a legtöbb jellemzően az organikus találati lista elején szerepelt.

Az újbóli optimalizálás hatásai az általános kulcsszavak pozícióira:

esküvői dekoráció 101. -> 9.
koszorú felirat 25. -> 4-7.
koszorú 101. -> 2-4.
rendezvény dekoráció 101. -> 1-3.
székszoknya 32. -> 4-6.
temetési koszorú 20. -> 4-5.
virágbolt 101. -> 1-4.
virágcsokor 101. -> 2-3.
virágküldés Budapest 101. -> 4.
virágküldés 101. -> 3-7.

Organikus forgalum javulása 2017
Organikus forgalomból érkező látogatók számának alakulása

Mivel a történelem ismétli önmagát, az ügyfélben ismét felmerült az igény egy, az aktuális trendeknek megfelelő weboldal létrehozására, melynek kivitelezését új fejlesztői csapatra bízta. Megint arra számított, hogy házon belül is megoldhatja majd a SEO-hoz kapcsolódó feladatokat, ez pedig nem eredményezett mást, mint a szerződésünk újbóli felbontását.

Útravalóul 3 fontos dolgot tanácsoltunk neki az átállásra vonatkozóan: 

  1. A folyamatos kapcsolattartás elengedhetetlen: jó, ha a problémákra még a weboldal élesítése előtt fény derül.
  2. A honlap szakszerű és rendszeres felügyeletet igényel, a Google algoritmusa ugyanis folyamatosan változik, egyre több és több kritériumot állít a találati listán szereplőkkel szemben.
  3. Minél több idő telik el SEO nélkül, annál nehezebb jó helyezéseket elérni. Nem elég csupán a konkurens oldalakat elemezni, a weboldal tartalmát, szerkezetét is figyelemmel kell kísérni, nem beszélve a megfelelő linkprofil kialakításáról.

Három a magyar igazság

Fél év telt el az ügyfél utolsó megkeresése óta. Új oldalának helyezései tovább romlottak, visszaesett a látogatottság, és kevesebb volt a megrendelése is, ergo ismét nagy szükségét érezte az együttműködésnek. Bár nem jellemző, hogy egy projektet többször is elvállalunk, ezúttal — szigorú feltételek mellett — mégis kivételt tettünk, harmadszor is szerződést kötöttünk.
Az új weboldalon - megjelenésében, funkcióiban jobb volt, mint az előző webáruház- az alapvető keresőoptimalizálási funkciók nem voltak megfelelően elvégezve. A rendszer nem volt előkészítve arra, hogy az adminisztrációs felület használatával és a kiegészítő funkciók segítségével támogassa az optimalizálást. A váltás során a korábbi oldalak átirányítása sem történt meg, holott ez is kulcsfontosságú. Az URL-ek megszűntek, értéktelenné váltak, a régi jó pozíciókat elveszítette az oldal. A felsoroltak a már említett fejlesztői csapat keresőmarketing tapasztalatának hiányáról árulkodtak.
Mindezek ellenére, megfelelő optimalizálással néhány kulcsszó esetén mégis sikerült jó eredményt elérnünk. Például a korábban optimalizált virágcsokor kulcsszó, ami fél év alatt a 2-3. helyről a találati lista 34. helyére került, ismét a 4. helyen szerepelt.

Vonjunk le néhány konklúziót!

  • Kiemelten fontos a rendszeres és minőségi kommunikáció, akár weboldalváltásról, akár jelentősebb átalakításról van szó.
  • Érdemes konstruktívan állni SEO szakembereink tanácsaihoz, és az ő instrukcióiknak megfelelően módosítani az adott oldalt, sőt bevonni őket már a fejlesztés korai szakaszában.
  • A honlap átfogó és folyamatos optimalizálása elengedhetetlen. Azonnali és jelentős hátrányba kerülhetünk konkurenseinkkel szemben, ha ezt nem tartjuk szem előtt.
  • Nem elég megszereznünk a lehető legjobb helyezéseket a találati listán, ugyanilyen fontos, hogy hosszú távon meg is őrizzük azokat.
  • A külsős fejlesztők szaktudása közel sem biztos, hogy elegendő a megfelelő SEO-hoz azon egyszerű oknál fogva, hogy nekik nem ez a szakterületük. Ha hosszú távú, megbízható eredményeket szeretnél, a keresőoptimalizálást mindenképpen érdemes hiteles referenciákkal rendelkező SEO-csapatra bíznod.

Vissza az oldal tetejére