Weboldal template-ek: így válassz megfelelőt!
A weboldalunk felépítésének, külsejének és működésének megtervezése izgalmas folyamat. Ki ne szeretne válogatni a sok tíz, sok száz lehetőség közül, hogy végül rátaláljon a tökéletes template-re, amellyel weboldala kitűnhet az internet sűrűjéből?
Elsőre ez kreatív kihívásnak tűnhet, azonban könnyen falakba ütközhetünk, hiszen számos szempontot kell figyelembe vennünk: designt, funkcionalitást, felhasználói élményt, SEO elemeket, egyebeket.
Az alábbi blogposztban pontokba szedjük, mi mindent kell szem előtt tartanunk a leghatékonyabban SEO-zható template kiválasztása érdekében.
1. Weboldalunk funkcióinak és céljainak meghatározása
Miután végigböngésztük a miénkhez hasonló célokkal, szolgáltatással vagy termékpalettával rendelkező hazai és akár külföldi konkurenseinket, próbáljuk meg elhelyezni magunkat a netes piacon, és jelöljük ki a céljainkat. Ez azért fontos, mert egész máshogy kell dolgoznunk egy webshoppal, ami elsősorban a vásárlás-termékeladás célját szolgálja, mint egy olyan információs site-tal, ami a felhasználókkal való kapcsolatfelvételt támogatja.
Igyekezzünk a lehető legpontosabban meghatározni a vállalkozásunk típusát. Így a weboldal készítése során már biztosan tudjuk, milyen oldalszerkezet, színek és mechanizmusok illenek leginkább a szolgáltatásunk/termékeink jellegéhez és a cég profiljához.
Tipp: Manapság nagy népszerűségnek örvend az egyszerű, elegáns, de mérsékelt mennyiségű információt tartalmazó onepage (egyoldalas) stílus. Viszont kifejezetten nehéz az ilyen típusú sablonnal betörni az élvonalba a kevés tartalmi lehetőség miatt, így ha lehet, kerüljük.
2. Menüstruktúra kialakítása
A helyes menüstruktúra kialakítása sarkalatos pont mind a SEO, mind az ügyfelek böngészési élményének minősége szempontjából.
Vállalkozásunk legfontosabb szolgáltatásait, termékkategóriáit szerepeltessük a főmenüsorban, ahol például a főoldal és kapcsolat menüpont is megtalálható.
Ha indokolt a többszintes menüszerkezet (egy menüpontból legördül egy következő menüsor), akkor az maximum 3 szintes legyen. Nagyon szerteágazó termékkategóriák és szolgáltatáscsomagok esetében persze ennél több szintes menüszerkezet is szükséges lehet, viszont ilyen esetben fokozottan figyeljünk a böngészés kényelmére és a menüpontjaink átláthatóságára.
Tipp: Törekedjünk az átlátható és egyszerűen navigálható menüstruktúrára! Egyrészt a Google számára könnyebben feltérképezhető, másrészt javítja a felhasználói élmény minőségét.
3. Böngészőkompatibilitás, reszponzivitás
Bagatell dolognak tűnhet, de 2019-ben még mindig léteznek olyan template-ek, amelyek nem kompatibilisek minden böngészővel, valamint nem képesek reszponzív megjelenítésre mobiltelefonon és tableten.
Kellemetlen dolog, ha a munkának egy hibásan működő, mobilon és tableten rosszul megjelenő weboldal az eredménye. Előzzük meg a bajt, és teszteljünk az összes ismertebb böngészőben (Mozilla Firefox, Google Chrome, Windows Explorer, Opera)!
Fontos! A mobilon való helyes, felhasználóbarát megjelenés és hibátlan működés elengedhetetlen feltétele egy modern weboldalnak. Sose becsüljük alá ennek jelentőségét, hiszen ez hatással van vállalkozásunk megítélésére.
Tipp: A weboldal böngészőkompatibilitását és reszponzivitását folyamatosan teszteljük asztali gépen, tableten és természetesen mobiltelefonon is!
4. Pluginek, kiegészítők, frissítések
Ennél a szakaszánál – optimális esetben – már pontos elképzelésünk van a céljainkat és lehetőségeinket illetően. Listázzuk ki, milyen plusz funkciókra lesz szükség a weboldalunk helyes működéséhez!
Vizsgáljuk meg, hogy a kiszemelt template milyen kiegészítőkkel és pluginekkel rendelkezik az alábbi szempontok szerint:
- Biztonság: Első a biztonság! Egy vállalkozás nagy károkat szenvedhet el az illetéktelen virtuális betörőktől, vírusoktól, adat-tolvajoktól. Ha a sablonnak vannak extra biztonságot nyújtó kiegészítői, használjuk őket!
- Különleges funkciók: Ilyen funkció lehet például egy űrlapszerkesztő vagy terméktervező. Ha egyedi igények szerint készítünk termékeket, mindkét kiegészítő a hasznunkra lehet.
- Hírlevél: Meg kell határoznunk, hogy szükségünk van-e email marketingre, vagy sem. Amennyiben a válasz igen, nélkülözhetetlen lesz egy hírlevélküldő plugin, amellyel leveleinket szerkeszthetjük, időzíthetjük és a feliratkozók adatait kezelhetjük.
- Képváltó: Amennyiben szolgáltatásunk, termékpalettánk jellege megkívánja a nagy mennyiségű mutatós képek megjelenítését, szükségünk lesz egy egyszerűen kezelhető, felhasználóbarát képváltó kiegészítőre.
- Social bookmark: Ennek segítségével termékeink és tartalmaink könnyen megoszthatóak lesznek a közösségi oldalakon, elsősorban a vásárlóink és ügyfeleink által.
- Hozzászólások: Amennyiben szükséges számunkra a vélemények és visszajelzések megjelenítése weboldalunkon, vizsgáljuk meg, hogy a kiszemelt template rendelkezik-e komment funkcióval.
- Frissítések: Nézzünk utána, hogy milyen időközönként jelennek meg új frissítések a sablonra, illetve hogy elérhető-e a fejlesztő.
Tipp: A pluginek és kiegészítők megválasztása mellett a legfontosabb, hogy a kiszemelt sablon mindenképp kompatibilis legyen a weboldal CMS rendszerének legújabb verziójával.
5. Oldal betöltődési sebessége
Az oldalunk sebessége nagyobb hatással van a látogatottságunkra, az oldalon eltöltött időre és a konverziókra, mint gondolnánk. A felhasználók gyors oldalsebességet várnak el, és ha az ellenkezőjével találkoznak, rossz felhasználói tapasztalattal visszafordulnak, majd kilépnek.
Ha az eddig felsorolt szempontokon végighaladva megtaláltuk a megfelelő kiegészítőkkel rendelkező, tökéletesnek tűnő sablont, mindenképpen teszteljük a sebességét is.
Vegyük figyelembe, hogy ha a mintaoldal lassú, akkor a végleges weboldalunk is hasonlóan fog teljesíteni. A túl sok beépülő modul és számtalan extra elem használata lassíthatja weboldalunk sebességét, így ezeket is jól átgondoltan válogassuk és alkalmazzuk.
Tipp: Ha már haladó szinten jártasak vagyunk a témában, nézzük meg, hogy a választott template képes-e automatikusan tömöríteni a .css és .js fájlokat a betöltődési sebesség növelése érdekében!
6. Strukturált adatok a jó SEO-ért
A strukturált adatok olyan kódrészletek, amelyek segítségével plusz információkat, fontos adatokat és extra linkeket tudunk megjeleníteni a keresőben. Minden jel arra mutat, hogy a modern SEO-ban egyre nagyobb szerepet fognak kapni ezek a kiegészítő információk.
Tipp: A végleges kiválasztás előtt nézzük meg, hogy a sablon rendelkezik-e a strukturált adatok szerkesztését és megjelenítését támogató funkcióval!
7. Tartalmi elemek megjelenítése
Ha már tudjuk, milyen jellegű tartalmi elemeket szeretnénk látni az oldalunkon, vizsgáljuk meg, hogy a választott sablon alkalmas-e azok megjelenítésére! Az alábbi felsorolásban összeszedtük azokat a tipikus tartalmi elemeket, amelyekre szükségünk lehet:
- Kategóriabevezető szövegek helye webshopok esetében
- Üdvözlő szöveg megjelenítésének helye
- Blogfelület, bejegyzéskezelő, -szerkesztő, -időzítő mechanizmus
- Hely a média megjelenítésére, esztétikusan beilleszthető képek és videók a weboldalon
- Képgaléria
- Google térkép beágyazás a kapcsolat menüpont alatt vagy a főoldalon
- Lehetőség a socialmedia-oldalak megjelenítésére (pl.: likebox, pageplugin stb.)
Tipp: A GDPR bevezetésével és az Info. törvény módosításával számos kötelező tartalmi elemnek is szerepelnie kell a weboldalon. A tartalom tervezésénél ezeket az adatokat is gyűjtsük össze, és jelenítsük meg a weboldalon, hogy az megfeleljen a törvényi előírásoknak is!