Hogy találhatunk könnyen témát, ha nem jön az ihlet?
Aki próbált már életében egy bevásárlócetlinél összetettebb dolgot írni, az alighanem találkozott azzal a jelenséggel, amit az angol Fear of the Blank Page-nek (félelem az üres papírtól) nevez. A fehér képernyőn villogó kurzor valóban ijesztő, ha már órák óta szenvedünk az ötlettelenségtől – és ne legyenek illúzióink, minden szövegíró életében egyszer csak beáll a satufék, amikor leblokkol az agy, és elfogy a kreativitás. Mit lehet ilyenkor tenni: stresszelni, kételkedni önmagunkban, feladni, üvölteni, sírni? Akár, de azért adunk 10+1 tippet, amikkel hatékonyabban lábalhatunk ki a gödörből.
- Futás!
A szövegíró az irodában őshonos, így természetes élőhelye a kávéfőzőnél és az asztalánál van. Márpedig a kreativitásnak néha jót tesz a légkörváltozás, a szabad levegő és a sport. Milliók használják a testmozgást a feszültség levezetésére és a gondolataik rendbetételére. Szövegíróként is bátran mozogjunk, ha elgémberedtek az agytekervényeink! - Tanulás
Bár a szövegíró szókincsénél csak az egója nagyobb, néha mégis érdemes tapasztalt, rutinos emberekhez fordulni. Egy szakmai tréningen új ötleteket meríthetünk, megismerkedhetünk szakmabeliekkel, és újult erővel vághatunk a billentyűzet közepébe. - Brainstorming
Kapcsolódva az előbbi ponthoz: lehet, hogy ki sem kell mozdulni az irodából, ha friss ötletekre szomjazunk. Egy meeting a kollégákkal legalább olyan gyümölcsöző lehet, mint egy workshop. Használjuk ki bátran a munkatársakat, ha ledobta az agyunk a láncot! - Könyvtárnyi tudás
Nincs az a lehetetlen téma, amiről ne találnánk vaskos köteteket a könyvtárban. Mások vért izzadtak, hogy oldalak százait töltsék meg a duplagolyós síkcsapágyakról és a fröccsöntött műanyagok termodinamikájáról. Ne hagyjuk, hogy munkájuk kárba vesszen, inkább használjuk fel inspirációként! - Az internet bugyrai
A Gyakorikérdések és annak angol megfelelője, a Quora aligha nevezhetők a leghitelesebb forrásnak a világhálón. Arra viszont tökéletesen alkalmasak, hogy belelássunk az olvasók fejébe az adott téma kapcsán: mi érdekli őket, milyen kérdéseik, panaszaik vannak, és milyen megoldásokat várnak? Jól használva ez a két oldal igazi kincsesbánya a copywriternek. - Relax!
Közkeletű vélekedés, hogy írni bárki tud. Napi 8-10 órában már kevesebben. Napi 8-10 órában jó minőségben pedig még kevesebben. Minden ellentétes híreszteléssel szemben a szövegírás fárasztó munka. Némi meditáció, egy kis kikapcsolódás ráfér a kifacsart szürkeállományra. Ne sajnáljuk magunktól az időt a lazulásra! - Erről jut eszembe
Amikor már órák óta görcsölünk egy szövegen, úgy érezzük, hogy a gondolataink körbe-körbe járnak. Ilyenkor érdemes elengedni a gyeplőt, és hagyni, hadd áramoljanak az ötletek. A szabad asszociáció, vagy más néven automatikus írás akár jó gondolatokhoz is vezethet – ha pedig nem, akkor is jó móka, úgyhogy egy próbát mindenképp megér. - Facebookon az igazság
Hasonlóan a Gyakorikérdésekhez és a Quorához, a Facebook-csoportok is igazi kincsesbányák. Ma már minden szakterületnek, hobbinak, érdeklődési körnek van saját topicja. Nincs más dolgunk, mint belépni a csoportba, és várni, hogy az ihlet az ölünkbe hulljon. - Segít a szakértő
Miért ne fordulhatnánk ahhoz, aki a legkompetensebb a témában? Egy tanulmányút az ügyfél gyárába, telephelyére, üzemébe garantáltan felölti majd az ötlettárat. Nem szégyen a megbízónk előtt sem bevallani, hogy elakadtunk, nem vagyunk otthon a témában, és mankóra van szükségünk a szövegek megírásához.
- A bloggerek jobban tudják
A világhálón van egy blog, ahol másnapos baglyokról posztolnak minden nap. Egy másikon földre hullott Cheetosokról gyűjtenek fotókat. Egészen biztos, hogy a mi témánkról is létezik egy blog, ahol bejegyzések tucatjait olvashatjuk, vagy éppen felvehetjük a kapcsolatot az írókkal.
+1 Majd holnap!
Elsőre viccnek tűnhet, pedig nem az. A kreatív írás nem szalagmunka; néha egyszerűbb elengedni a dolgot, aludni egyet a témára, másnap pedig friss aggyal újra nekifeküdni. Ha pedig másnap sem jobb a helyzet, végigmenni a tíz ponton. Aztán aludni rá egyet. Aztán újra végigmenni a tíz ponton…a végén, előbb-utóbb, megszületik a szöveg.