A Google és mi Blog nem csak rólunk, csak nektek

Neuromarketing - Láss az ügyfeleid fejébe!

Aki emlékszik a Mad Men című sorozatra, tudja, hogy a régi szép időkben egy reklámkampány sikere mennyire a véletlenre volt bízva, jó esetben is esetleges volt. Reklámszakemberek füstös irodákban próbáltak kiizzadni magukból valami ütős, figyelemfelkeltő ötletet, ami aztán vagy bejött, vagy nem.

Manapság – ahogy már füstös irodák sincsenek – a marketing- és reklámszakma is teljesen új alapokra helyeződött. Az agykutatás, a viselkedéstudomány kimagasló eredményeket ért el az emberi agy működésének modellezésében, így sok más terület mellett a marketing is rengeteget profitált ezekből a tanulmányokból, sőt: a terület egy teljesen új ága született meg, nevezetesen a neuromarketing.

A neuromarketing megváltoztatott mindent, amit eddig a marketingről tudni véltünk. A Mad Men főhősei ölni tudtak volna mindazért a tudásért, amit ennek az új tudományágnak köszönhetünk. Már nem kell a sötétben tapogatóznunk: megismerve a neuromarketing fortélyait, pontosan tudhatjuk, hogy mire és miért reagál az agyunk; legyen szó hirdetésről, reklámról, Google Ads kampányról vagy keresőoptimalizálásról (SEO), a szakemberek zsebében már ott lapul a bölcsek köve.

 

Ha a hirdetők meg akarják ragadni a figyelmedet, egy lehetőségük van: megcélozni a hüllőagyad

Munkába menet minden reggel veszel egy kávét. Elgondolkodtál valaha, mi alapján hozod meg ezt a döntést? Racionálisan végiggondolod, hogy hol kapod a legfinomabb eszpresszót a legjobb áron? Vagy egyszerűen szeretnél egy lattét vagy egy cappuccinót, a többi nem érdekel? Teljesen mindegy, melyik stratégiát követed, a döntést már rég meghozta helyetted a hüllőagyad. A hüllőagy, vagy másnéven gyíkagy agyunk legősibb része, amely értékeli agyunk másik két részéből, a köztes és új agyból jövő információkat, majd döntéseket hoz. Agyunk új része a racionális és logikus gondolkodásért felelős (ennek a kávénak van a legjobb ára a minőségét is figyelembe véve), míg a köztes kezeli az érzelmeket és a megérzéseket.

neuromarketing google ads

A marketingszakembereknek az ősi, gyíkagy részére kell üzeneteiket megfogalmazniuk, ha növelni szeretnék az értékesítés esélyét – de mit kell tenniük pontosan?

Ami biztosan nem fog működni, az a bonyolult, túlgondolt nyelvezet. A nyelv 40 ezer évvel ezelőttig még kezdetleges formában sem volt jelen, írni pedig még sokkal később kezdtünk el, úgy 10 ezer éve. Hogy kontextusba helyezzük: az ősi agy kb. 450 millió éves, ezért a nyelv nem az az eszköz, amellyel meg tudnánk ragadni a figyelmét. Agyunk legrégebbi része elég egyszerű: csak magával foglalkozik, kizárólag a saját boldogulása és túlélése érdekli, más nem nagyon. Ezért a jó marketinges mindig olyan üzenetet próbál megfogalmazni, amely arra fókuszál, hogy a termék milyen formában járul hozzá a fogyasztó életéhez, mekkora mértékben növeli komfort-, illetve biztonságérzetét. A gyíkagy továbbá rendkívül lusta is. Csak a dolgok eleje és vége mozgatja meg, a közepére nincs energiája odafigyelni. Tehát eladásnál ezt mindenképp érdemes figyelembe venni: egy hirdetés, blog, céloldal esetében a lényeget csoportosítsuk a szöveg elejére és végére, itt ragadjuk meg az olvasó figyelmét, mert kizárólag erre fog emlékezni; a szöveg közepe ebből a szempontból érdektelen.

 

Megfelelő előkészületek után a gyíkagyra szabhatod tartalmaidat, íme három példa:

Kezdd a fájdalom, a probléma feltérképezésénél! Legyél figyelmes, és összpontosíts az ügyfélre: ismerd meg a fájdalmait, problémáit, amire természetesen az általad kínált áru, szolgáltatás gyógyírként hat majd! Ezután különböztesd meg magad a többiektől! Miben térsz el másoktól, miben nyújtasz többet, különlegesebbet? Miben tudsz többet segíteni üzletfelednek, mint mások? Fogalmazd meg a válaszokat minél konkrétabban! Végül pedig hangsúlyozd a kínált termék előnyeit;továbbra is demonstráld, miben tudsz a legnagyobb segítséget nyújtani potenciális vevőköröd problémáira! Ennek a legjobb módja az ügyfélajánlás és az esettanulmány lehet. És ne feledd: a gyíkagyat nem érdekli, hogy mire gondolt a költő… Egyszerűen, egyszerűen és egyszerűen!

neuromarketing kereőoptimalizálás szöveg

Építsd és terjeszd üzeneteidet úgy, hogy azok megragadják az ősagyat!

Használj nagy és látványos képeket! Fejezd ki látványosan, micsoda változásokat fog hozni vevőid életében, ha a termékedből vásárolnak. A legelcsépeltebb, egyben leghatásosabb módszer előtte/utána képekkel szemléltetni az előnyöket. Egy ágyakat, matracokat értékesítő kampánynál például még mindig meggyőző tud lenni, ha egy előtte képpel illusztrálod a rossz, kifeküdt matrac hátrányait egy nyúzott, kialvatlan, fájó derekú emberrel, majd az utána képen – a mi matracunk megvásárlása után – ugyanez a férfi mosolyog ránk kipihenten, boldogan. Másik hatásos módszer lehet egy végtelenül leegyszerűsített statisztikával, grafikonnal szemléltetni, hogy 100-ból 99 vásárló jobb minőségben és többet alszik a nálad vásárolt matracokon.

 

Neuromarketing az online marketingben - Összefoglalás

Legyen szó Facebook-posztolásról, hirdetésről, Google Ads-ről vagy keresőoptimalizálásról, a neuromarketingnek minden online platformon van létjogosultsága. Vegyük mindjárt a Google Ads-et és a keresőoptimalizálást példának.

Mindkét esetben a céloldal az, ami nagyban meghatározza az értékesítés eredményességét. Egy túl hosszú, bonyolult szövegezésű, kevés vizuális eszközt felvonultató céloldallal egész biztos nem érünk el átütő eredményt. Ha Google Ads-en hirdetünk, vagy keresőoptimalizálunk, akkor üzeneteink kimondottan a gyíkagynak szóljanak! Próbáljunk a kedvébe járni, mielött ránk un és elkattint.

Világunk extrém módon fel van pörögve, az embereket végtelen mennyiségű információ éri, így ilyen zavaros körülmények között kell jó döntéseket hozniuk. Ezeket a döntési folyamatokat kell leegyzserűsíteni, és mégis hasznos információkkal ellátni vásárlóinkat, ügyfeleinket.

Neuromarketing stratégia a keresőoptimalizálásban

Keresőoptimalizálás esetén a meta description, Google Ads-nél pedig a hirdetésszöveg célozza meg az agy legősibb részét, mel hatására a kattintás majdhogynem garantált. Céloldal kialakításánál pedig használjunk érzelmi húrokat pengető, ám egyszerű üzeneteket!

Helyezzük a hangsúlyt mondandónk elejére! Ragadjuk meg a gyíkagy figyelmét, mert nagyon könnyen összezavarodik, és elveszti a fonalat! Vezessük végig kiemelésekkel, jól és tömören megfogalmazott címsorokkal, amelyek ügyfeleink problémáira és azok megoldásaira fókuszálnak!

Ne felejtsük el, hogy a gyíkagy vizuális! Nagy, érzelmekre ható, a problémát és megoldást szemléltető képekre van szükség, amelyek biztosítják a gyíkagy figyelmét.

Mindennél fontosabb viszont a lezárás! Ha eddig még nem történt meg, itt már egész biztos, hogy a gyíkagy döntést hoz. A céloldal befejezése nagyon erős kell hogy legyen – olyan üzeneteket adjunk át, amelyek roppant intenzív, emocionális lenyomatot hagynak a látogatóban! Mivel agyunk legősibb és legönzőbb részével kommunikálunk, minden róla kell hogy szóljon.

Mindannyian a saját problémáinkkal vagyunk elfoglalva minduntalan. Azokról beszélünk, azokon gondolkozunk, keressük rájuk a megoldást. A gyíkagy hatványozottan teszi ugyanezt; csak a saját ösztönös túlélése és boldogulása számít. Ha ezt nem vesszük figyelembe, hiába a keresőoptimalizálás, hiába a kulcsszavak kitűnő helyezése, hiába a Google Ads-be fektetett sok százezer forint, nem fogunk jó eredményeket elérni.

Vissza az oldal tetejére